Hoi,
Doet de mondhygiënist of tandarts dit bij iedereen. Ik kwam namelijk het volgende artikel tegen.
GRONINGEN (ANP) - Fluoride helpt niet alleen goed tegen gaatjes in de tanden, het kan ook een probaat middel zijn tegen slijtage van het gebit. Dat concludeert onderzoekster Ana Vieira van het Universitair Medisch Centrum Groningen.
Van de drie fluorideproducten die ze onderzocht, bleek fluoridelak het best te werken. De lak maakt een harde laag die beschermt tegen slijtage. Tanden zijn onderhevig aan erosie, de grootste boosdoener zijn zuren. Die zitten in frisdrank en vruchtensap, maar ook maagzuur kan het gebit aantasten. Vooral mensen die vaak overgeven, boulimiapatiënten en mensen die bepaalde soorten chemotherapie ondergaan, kunnen last krijgen van aangetaste tanden.
Als deze mensen ook nog hard poetsen, tandenknarsen of vaak met hun tong langs hun gebit wrijven, kan het gebit binnen enkele jaren ernstig versleten raken. Een studie met proefpersonen bevestigde laboratoriumonderzoek dat fluoridelak uitwees als het meest probate middel tegen tanderosie. Vrijwilligers kregen drie weken lang een plaatje met stukjes glazuur in hun mond.
De lak is niet in de winkel te koop, maar kan door de tandarts gebruikt worden. De fluoridelak die nu op de markt is, is geschikt om gaatjes te voorkomen, maar is nog te slecht bestand tegen slijtage door tandenpoetsen om afdoende bescherming te kunnen bieden tegen tanderosie. Ana Maria Ramires Dos Santos Vieira Carvalho promoveert 22 mei op haar onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Doet de mondhygiënist of tandarts dit bij iedereen. Ik kwam namelijk het volgende artikel tegen.
GRONINGEN (ANP) - Fluoride helpt niet alleen goed tegen gaatjes in de tanden, het kan ook een probaat middel zijn tegen slijtage van het gebit. Dat concludeert onderzoekster Ana Vieira van het Universitair Medisch Centrum Groningen.
Van de drie fluorideproducten die ze onderzocht, bleek fluoridelak het best te werken. De lak maakt een harde laag die beschermt tegen slijtage. Tanden zijn onderhevig aan erosie, de grootste boosdoener zijn zuren. Die zitten in frisdrank en vruchtensap, maar ook maagzuur kan het gebit aantasten. Vooral mensen die vaak overgeven, boulimiapatiënten en mensen die bepaalde soorten chemotherapie ondergaan, kunnen last krijgen van aangetaste tanden.
Als deze mensen ook nog hard poetsen, tandenknarsen of vaak met hun tong langs hun gebit wrijven, kan het gebit binnen enkele jaren ernstig versleten raken. Een studie met proefpersonen bevestigde laboratoriumonderzoek dat fluoridelak uitwees als het meest probate middel tegen tanderosie. Vrijwilligers kregen drie weken lang een plaatje met stukjes glazuur in hun mond.
De lak is niet in de winkel te koop, maar kan door de tandarts gebruikt worden. De fluoridelak die nu op de markt is, is geschikt om gaatjes te voorkomen, maar is nog te slecht bestand tegen slijtage door tandenpoetsen om afdoende bescherming te kunnen bieden tegen tanderosie. Ana Maria Ramires Dos Santos Vieira Carvalho promoveert 22 mei op haar onderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Oké dan houd ik het voorlopig wel op water :)
* hoge caries activiteit (veel gaatjes dus)
* Gevoelige tandhalzen
* Soms bij behandeling tandvlees
* Erosie
Je hebt een verhoogde kans op erosie als je veel zure producten consumeert. Het is beter om je voeding aan te passen; dit is de oorzaak van het in oplossing gaan van het tandglazuur. Fluoride kan een beetje bijdragen aan het voorkomen van erosie, maar is niet de hoofdoplossing!
Kijk hier maar eens hoe je tanderosie kan herkennen (meestal is het kwaad dan al geschied).
http://www.mondzorgdelft.nl/16.html
En hier als je wilt zien hoe het aardig mis kan gaan
http://www.tandvriendelijk.nl/persinfo/foto.html
Maar als je matig bent met frisdrank, vruchtensappen en zuur fruit (wel minimaal twee stuks fruit per dag) hoef je eigenlijk helemaal geen bijzondere maatregelen te treffen. En het aantal eetmomenten beperken tot maximaal 7 per dag (inclusief tussendoortjes). Zoals Lieneke al schreef kan tanderosie alleen worden voorkomen door preventie. En veel hoef je niet te doen, alleen een paar 'rare' gewoontes afleren zoals frisdrank drinken als je dorst hebt. Veel beter is thee of gewoon water uit de kraan. Verder een gewone fluoride tandpasta gebruiken.
Naarmate je ouder wordt wordt trouwens ook het glazuur steeds sterker en beter bestand tegen erosie.
Let wel: de tandplak mag je ook weer niet te lang laten zitten in verband met de kans op gaatjes en tandvleesproblemen. Dus niet denken dat je beter niet of minder hoeft te poetsen!
Het beste lijkt het om te poetsen voor het slapen gaan en voor het ontbijt of na het ontbijt met een wachttijd van minimaal een half.uur. En kijk uit met jus d'orange.
Ik drink zelden een sapje en prik drink ik nooit.
Dus als ik ga ontbijten moet ik of een half uur van te voren mijn tandenpoesten of een half uur erna?
Mondspoeling hoevaak mag je die eigelijk gebruiken?? Teveel fluor is toch ook slecht, want daar gaat je glazuur zacht van worden. Klopt dit?
Mondspoelmiddel kan je gewoon gebruiken. Daar zit niet te veel fluoride in. Fluortabletjes te pas en te onpas gebruiken kan fluorose veroorzaken. Dit zijn witte vlekken in het glazuur. Het glazuur wordt er niet zachter van. Het wordt er minder goed oplosbaar door in zuur.