Ik heb precies een jaar geleden een apex resectie gehad aan een van mijn voortanden. Doordat hij los is gaan zitten is de tand een stuk naar achteren geschoven, samen met de voortand ernaast.
Beide tanden doen regelmatig pijn. Ik kan ook nergens in bijten. De tand is ook nooit helemaal vast gegroeid. Volgens de kaakchirurg zal er altijd wat speling in de tand blijven zitten.
De tandarts zegt dat alles er goed uit ziet en heeft doorverwezen naar de orthodontist voor een beugel om de tanden weer op hun plaats te krijgen.
Ik ben 35 dus die word niet vergoed, en helaas kan ik de kosten van een beugel niet betalen.....
Zouden kronen op mijn voortanden een optie zijn? Ik ben al vaker naar de tandarts geweest voor deze klacht, maar steeds zegt hij dat alles er goed uitziet. Dat vind ik zelf dus niet omdat de tanden helemaal uit het lood staan. Maar zou daardoor kronen niet mogelijk zijn? (i.v.m botverlies/kortere wortel....)
Ik hoop dat ik alles goed uitgelegd heb :-?
Beide tanden doen regelmatig pijn. Ik kan ook nergens in bijten. De tand is ook nooit helemaal vast gegroeid. Volgens de kaakchirurg zal er altijd wat speling in de tand blijven zitten.
De tandarts zegt dat alles er goed uit ziet en heeft doorverwezen naar de orthodontist voor een beugel om de tanden weer op hun plaats te krijgen.
Ik ben 35 dus die word niet vergoed, en helaas kan ik de kosten van een beugel niet betalen.....
Zouden kronen op mijn voortanden een optie zijn? Ik ben al vaker naar de tandarts geweest voor deze klacht, maar steeds zegt hij dat alles er goed uitziet. Dat vind ik zelf dus niet omdat de tanden helemaal uit het lood staan. Maar zou daardoor kronen niet mogelijk zijn? (i.v.m botverlies/kortere wortel....)
Ik hoop dat ik alles goed uitgelegd heb :-?
Een kroon op een tand die nog regelmatig pijn doet, kan wel. Maar stel nou dat de kroon wat dikker wordt, zodat de ondertanden er meer tegenaan komen? Dat zou de pijn kunnen doen toenemen.
Zelf vind ik het geen goed idee om zo'n tand te kronen. Misschien is een composietfacing een beter idee. Dan kun je de twee tanden aan elkaar spalken, zodat de druk beter verdeeld wordt bij overbelasting van de tand met de apex. En de tand komt optisch wat meer naar voren, zodat een beugel niet zo nodig is.
Maar dat is mijn smaak. Veel tandartsen zijn het daar niet mee eens.
Ik had bij de tandarts al naar facings gevraagd maar dat zou de tanden te dik maken (aan de achterkant) waardoor ik dus de facings kapot zou bijten....
Ik had zelf nog niet over een kroon gedacht en mijn volgende afspraak bij de tandarts is pas over 4 maanden, vandaar dat ik hier even mijn licht opsteek zodat ik er wat over na kan denken.
Ik heb een hoektand die uitgehold was door glazuurverlies en daar is een witte vulling opgeplakt, zou dit ook met mijn voortanden kunnen? (dus alleen aan de voorkant?)
De tandarts waarschuwde destijds wel dat de vulling er makkelijk af kon 'springen' maar dat is na 2 jaar nog niet gebeurd...
Nogmaals bedankt :)
Ik doe eigenlijk al jaren voornamelijk composietfacings en -opbouwen. 95% zit er na 5 jaar nog in.
Maar dat is het resultaat van héél veel fouten maken, 20 jaar geleden. En erg veel cursussen.
Er zijn gelukkig niet veel tandartsen die geen composietfacing kunnen maken. Maar of je in jouw geval daarmee de beste behandeling krijgt, kunnen jullie alleen samen beoordelen.