Witte aanslag in gat na extracte kies, is dit normaal?

Author:
Zavantha
Posted:
vr, 02/23/2007 - 19:39
Hallo,

Ik heb vorige week een kies moeten laten trekken na veel gedoe. Uiteindelijk kreeg ik na de extractie een alveolitis. Erg pijnlijk!

Nu ben ik een week verder. Na elke dag drie keer te spoelen met waterstofperoxide 1,5 % is de pijn is wel degelijk minder. Maar sinds twee dagen neemt het brandende gevoel in de holte, maar ook aan de bovenzijde (andere zijde van mn kaak) toe. Tevens zie ik een witte aanslag in de holte.

Is dit (de witte aanslag) een teken dat er een nieuwe ontsteking aan het vormen is, of is dit een nomaal beeld??
Irfan

Beste Zavanta,

Een alveolitis, een verstoorde wondgenezing van de extractiewond meestal ten gevolge van verlies van de bloedprop, is erg vervelend. Het treedt helaas op bij zo’n 3% van extracties en is meestal bij de kiezen in de onderkaak.

De behandeling hiervan tweeledig. De patiënt krijgt instructie mee om met waterstofperoxide 1,5 % (3% 1 op 1 verdunnen met water) de wond schoon te spoelen twee keer per dag. Daarnaast wordt tegen de pijn een pijnstiller voorgeschreven (Bijv. Ibuprofen). Als de patiënt ook verschijnselen van ziekte vertoond (koorts, malaise) wordt ook nog wel eens antibiotica voorgeschreven (meestal Amoxicilline).

Uit uw verhaal krijg ik de indruk dat u enigszins stevig aan het spoelen bent geweest met de waterstofperoxide, dit is wel een stevig middel. Ik zou u willen adviseren om te stoppen met de waterstofperoxide en uw spuitje te vullen met lauw water met een theelepeltje zout. Hiermee blijft u de wond op een iets minder agressieve manier schoonhouden. Waarschijnlijk neemt het branderige gevoel en de witte aanslag hiermee wel af. Mocht dit langer dan een week nog aanhouden dan zou ik even contact opnemen uw tandarts. Mocht het erg pijnlijk worden, zwelling optreden, u koorts of malaise (gevoel van ziek zijn) krijgt, moet u wel spoedig contact opnemen met uw tandarts.

Hoop dat het hiermee beter zal gaan,

Groet Irfan Abas
za, 02/24/2007 - 00:18 Permalink
Zavantha

Dankje Irfan voor reactie!

De witte aanslag is sinds vandaag al minder geworden. Het zijn nu meer puntjes geworden.

Het probleem is dat ik amoxilline voor had geschreven had gekregen, maar dit kan mijn maag en darmen niet verdagen. Dit heeft waarschijnlijk met mijn allergie voor penicilline te maken.

Koorts en ziek ben ik nu sinds twee dagen. Maar naar mijn mening komt dat niet van mijn tand maar van het griepvirus. Aangezien mijn hele familie het virus nu te pakken heeft. Ik heb een zogenaamde "loopneus" en nies wat af de hele dag. Mijn vriend heeft het zelfde probleem.
Dus daardoor kan ik gewoon op dit moment minder pijn verdragen denk ik.

Of kan dit ook gewoon bij koort horen denk je?

Groetjes Zavantha
za, 02/24/2007 - 11:14 Permalink
Irfan

Allereerst behoort Amoxicilline tot de groep penicilline antiobiotica's, dus deze mag u niet innemen. Verder heeft u waarschijnlijk geen AB nodig op dit moment.

Denk inderdaad dat u een griepvirus heeft en daardoor ziek bent en niet van de alveolitis. Deze is langzamerhand aan het genezen, meestal duurt het 2 tot 3 weken voordat het helemaal genezen is.

Blijf de wond schoonhouden met lauw zoutwater en beterschap met uw griepje.

Groet Irfan
za, 02/24/2007 - 13:29 Permalink
Zavantha

Bedankt nog voor je reactie dj en irfan.

We zijn nu 5 dagen verder en de pijn komt en gaat. De pijn is zeker niet meer zo zoals in het begin! Gelukkig niet, want dat was niet te houden.

De pijn is ondertussen wel heel mn mond rond geweest. Sommige momenten deed gewoon heel mn mond zeer.
Maar sinds een dag krijg ik weer steken in mn rechteroor en onderkaak
Niet constant, maar met ups en downs. Ik maak me zorgen dat de pijn terug aan het keren is.
Het is nu twee weken na de extractie en nog steeds voel ik soms best hevige pijn aan de onderzijde van mn kaak.

Ik maak me ongerust en vraag me af of dit wel normaal is. Het toch juist langzaam alleen minder moeten worden? Of is 2-3 weken pijn maar een gemiddelde?
do, 03/01/2007 - 11:05 Permalink
dj

Die pijn aan je kan zou het gevolg kunnen zijn van een verkeerde belasting van je kaakgewricht omdat je (ook weer door de pijn) anders bent gaan kauwen. Alleen is dan meestal aan de andere kant dan waar getrokken is (anders dan bij jou?), maar ik denk het wel voorstelbaar is dat zulke effecten ook aan dezelfde kant optreden. Maar het kan natuulijk ook wat anders zijn.

Welke kies was precies getrokken? (in de woordenlijst boven in het forum kun je de namen van de kiezen vinden) Hoelang is dat nou precies geleden?

Mijn idee:
- poets ook voorzichtig de achterste stukken van je tandvlees bovenaan (als de evt extractiewond daar wel voldoende voor genezen is, wat waarschijnlijk wel zo is). Ontstekingen daar zitten vlak bij het oor en dat is een gevoelig gebied. Ik persoonlijk ben ervan overtuigd dat ontsteking (of genezing) van dat stuk tandvlees wel als oorpijn kan voelen.
- kauw ook met de kant waar je oorpijn hebt
- bel je tandarts als je het echt niet vertrouwt natuurlijk

doeg,
do, 03/01/2007 - 17:26 Permalink
Zavantha

Dj bedankt voor je reactie weer.

Ik denk dat het de 47 is. Het is rechtsonderin, de laatste kies (de verstandkiezen zijn reeds eerder eruit gehaald namelijk, toen zo goed als zonder problemen).

Het klopt dat het aan de andere kant ook soms pijnlijk is. Ik kauw inderdaad alleen aan de linkerkant, omdat ik bang ben dat er anders steeds viezigheid in de wond komt. De oorpijn is aan de kant waar de kies getrokken is. Het is niet contstant, maar komt met vlagen opzetten. Het gekke is, dat ik eigenlijk nooit aan beide kanten tegelijk pijn heb :-?

De kies is 14 februari getrokken, dus dat is nu iets langer als twee weken geleden. Mijn tandarts zei dat het wel 2 a 3 weken kon gaan duren? Nog maar een weekje afwachten dus?
vr, 03/02/2007 - 09:14 Permalink
dj

Mhja dan voorzichtig poetsen de wond en vooral niet eenzijdig kauwen als het niet echt hoeft want dat geeft dus wel problemen. Poets dus ook de stukjes tandvlees waar je verstandskiezen zaten..

Doeg,
vr, 03/02/2007 - 09:46 Permalink