stuk kies afgebroken

Author:
vlinder004
Posted:
za, 03/03/2007 - 21:10
Er is bij mij een stuk kies aan de zijkant afgebroken.
kan dat kwaad? het is nu wel gevoelig is dit normaal?
hoelang kun je hier mee doorlopen? of moet ik direct naar de tandarts.
en wat doet de tandarts eraan?

wie o wie kan mij dat vertellen, heb zelf dit nog nooit meegemaakt
Spiegeltje

Het is volgens mij geen geval voor de weekenddienst (tenzij erge pijnklachten) maar ik zou wel spoedig een afspraak maken met de tandarts. Zacht tandweefsel wordt immers niet langer beschermd door de glazuurlaag. Dat wil niet zeggen dat er meteen problemen ontstaan maar ik zou zeker geen weken op behandeling willen wachten.

De tandarts kan meestal met behulp van composietmateriaal de kies weer netjes opbouwen. Dan kan er heel mooi uit komen te zien maar het hangt wel een beetje van de vaardigheid/geduld van de tandarts af.

Als dat niet kan - bijvoorbeeld omdat er nog te weinig van over is - zul je een kroon (met opbouw) nodig hebben.
za, 03/03/2007 - 22:19 Permalink
vlinder004

het is iedergeval geen grote stuk afgebroken. tis maar een kleinstukje tussen de 2 kiezen. Met eten doet het behoorlijk zeer. is dit normaal ( die pijn )?
ik ga maandag zo ie zo de tandarts bellen.
za, 03/03/2007 - 22:24 Permalink
Spiegeltje

Als een stukje is afgebroken kan het zijn dat het tandbeen (dentine) bloot komt te liggen. Anders dan glazuur laat dit gemakkelijk prikkels door (warmte, koude, zoet) dus het is heel goed mogelijk dat je bij het eten pijn voelt.
za, 03/03/2007 - 23:18 Permalink
vlinder004

oke thnx :wink: ik probeer nu aan de andere kant te eten. dan doet het wat minder pijn. tis net of je een zenuw raakt zo'n gevoel geeft dat.
za, 03/03/2007 - 23:21 Permalink