Bij mij was de kleine kies (hoektand ??) in de lengte door midden gebroken. De tandarts gaf vantevoren aan dat die kies wellicht niet gered kon worden omdat het afgebroken was tot aan de wortelkanaal zo ongeveer. :(
Eerst heeft hij een WKB gedaan en na een tijdje terug om de kies weer opnieuw in model te maken. Na de WKB geen pijn meer gehad. :P
Toen de kies gemaakt ging worden legde de tandarts de kies weer bloot om 2 van die pinnetjes (rubber ??) in te doen. De diepte van het kanaal werd gemeten en de pinnetjes geplaatst. Ik was verdoofd maar voelde toch heel goed pijn helemaal bovenaan in het tandvlees. Ik voelde dus die pinnentjes erin gedraait worden. :cry:
Toen de kies klaar was heeft de tandarts nog een foto gemaakt en ik mocht naar huis. Enkele uurtjes later belde de tandarts of ik terug wilde komen omdat het niet goed was met de kies. De kies werd alsnog getrokken. De pinnetjes die in het wortelkanaal waren gebracht staken door de wortels naar buiten. Een heel eng gezicht. :-?
Mijn vraag is; Hoe kan zoiets gebeuren ?? Komt het vaker voor ??
Ik zou heel blij zijn met een antwoord. Ook mensen die hetzelfde hebben meegemaakt kunnen reageren natuurlijk. Heel erg bedankt alvast. :smt006
Eerst heeft hij een WKB gedaan en na een tijdje terug om de kies weer opnieuw in model te maken. Na de WKB geen pijn meer gehad. :P
Toen de kies gemaakt ging worden legde de tandarts de kies weer bloot om 2 van die pinnetjes (rubber ??) in te doen. De diepte van het kanaal werd gemeten en de pinnetjes geplaatst. Ik was verdoofd maar voelde toch heel goed pijn helemaal bovenaan in het tandvlees. Ik voelde dus die pinnentjes erin gedraait worden. :cry:
Toen de kies klaar was heeft de tandarts nog een foto gemaakt en ik mocht naar huis. Enkele uurtjes later belde de tandarts of ik terug wilde komen omdat het niet goed was met de kies. De kies werd alsnog getrokken. De pinnetjes die in het wortelkanaal waren gebracht staken door de wortels naar buiten. Een heel eng gezicht. :-?
Mijn vraag is; Hoe kan zoiets gebeuren ?? Komt het vaker voor ??
Ik zou heel blij zijn met een antwoord. Ook mensen die hetzelfde hebben meegemaakt kunnen reageren natuurlijk. Heel erg bedankt alvast. :smt006
Vervelend een dergelijke wortelfractuur, zeker wanneer het in de lengte is, is deze kies bij definitie meestal al verloren.
De pinnetjes die je tandarts in het kanaal heeft gestoken zijn guttapercha (rubber) stiftjes, die worden na de behandeling met een warm instrument gesmolten. Daarmee is het geprepareerde en schoongemaakte wortelkanaal gevuld. Bij een wortelfractuur kan deze vulling er uit komen. Uw tandarts heeft een dappere poging gewaagd om de kies te redden, maar dus tevergeefs.
Succes, groet Irfan
Ik ben nu uiteraard erg bang geworden voor een volgende WKB. En ben bang dat de volgende kies, mocht het ooit nodig zijn, ook op deze manier verloren gaat, of heb ik gewoon de eerste de beste keer pech gehad ??
Groetjes van Lies. :smt006
Wellicht kunt u uw tandarts om meer informatie vragen waar het misgegaan is, bv aan de hand van de foto (daar heeft hij blijkbaar iets op gezien wat niet deugt, anders was u niet teruggebeld..)
Als een wortel gewoon heel en gezond is kunnen die stiftjes dus niet zomaar door de wortel heen komen ??
Ik heb nu het idee als je een WKB krijgt dat de kans er is dat die stiftjes weer door de wortel heen naar buiten komen.
Misschien heb ik echt gewoon dikke pech gehad, met de eerste de beste WKB.
Groetjes van Lies. :smt006
Zou het niet zo zijn dat de verticale barst in de wortel er al ingekomen is toen de kies in de lengte door midden brak? vV zegt dat zo'n breuk vaak niet waarneembaar is op een foto.
Meestal is er geen sprake van zo'n barst als met een wkb wordt begonnen.
Het barstje in de wortel zal inderdaad wel ontstaan zijn door het doormidden klieven van de kies. Had er verder helemaal geen pijn van en zei ook tegen de tandarts; Laat hem zo maar want ik heb geen pijn, maar dat kan blijkbaar niet. Ik weet overgens niet of het een verticale breuk was. De kies was wel verticaal door midden gebroken.
groetjes weer. :smt006