Hallo, ik ben nieuw hier en wil gebruik maken van dit forum.
Ik heb in totaal 3 vragen!
1. Ik ben 20 jaar en op de één of andere manier is vorig jaar een wortel ontstoken geraakt en heb ik een wortelkanaalbehandeling nodig gehad. Deze is dus uitgevoerd en nu verkleurt mijn tand een klein beetje. Wordt dit erger? Ze zei namelijk dat ze er spul in had gedaan dat ie niet zou verkleuren.
2. Ik had laatst weer last van een andere wortel. Ik dacht nou weer een behandeling. Het was weekend en ik ging gelijk naar de nood tandarts om pijn te verkomen. Deze man gaf mij Brufen mee en asperine. Ik moest dit om de 4 uur gebruiken 3 dagen lang. Na 3 dagen was het weg! Waarom heb ik dat bij die andere tand ook niet gehad dan was die wortelkanaal behandeling wellicht niet nodig????
3. Nog een laatste vraag. Ik ben dus 20 en heb echt al 13 vullingen ofzo. Ik heb zogenaamd een zwak gebit terwijl ik het echt super verzorg. Ik heb wel mooie witte tanden maar daar gaat het nu even niet om. Ik had namelijk eerst een andere tandarts en telkens had ik gaatjes. Dit kwam gewoon door tandsteen maar dat wist ik toen niet. De tandarts zei niets en toen ik bij nieuwe tandarts kwam zei die dat ik naar mondhygieniste moest en sindsdien geen gaatjes meer. Kan ik een rechtzaak aanspannen of iets want in principe heeft die tandarts mijn gebit verkloot.
Alvast bedankt!
Groeten!
Ik heb in totaal 3 vragen!
1. Ik ben 20 jaar en op de één of andere manier is vorig jaar een wortel ontstoken geraakt en heb ik een wortelkanaalbehandeling nodig gehad. Deze is dus uitgevoerd en nu verkleurt mijn tand een klein beetje. Wordt dit erger? Ze zei namelijk dat ze er spul in had gedaan dat ie niet zou verkleuren.
2. Ik had laatst weer last van een andere wortel. Ik dacht nou weer een behandeling. Het was weekend en ik ging gelijk naar de nood tandarts om pijn te verkomen. Deze man gaf mij Brufen mee en asperine. Ik moest dit om de 4 uur gebruiken 3 dagen lang. Na 3 dagen was het weg! Waarom heb ik dat bij die andere tand ook niet gehad dan was die wortelkanaal behandeling wellicht niet nodig????
3. Nog een laatste vraag. Ik ben dus 20 en heb echt al 13 vullingen ofzo. Ik heb zogenaamd een zwak gebit terwijl ik het echt super verzorg. Ik heb wel mooie witte tanden maar daar gaat het nu even niet om. Ik had namelijk eerst een andere tandarts en telkens had ik gaatjes. Dit kwam gewoon door tandsteen maar dat wist ik toen niet. De tandarts zei niets en toen ik bij nieuwe tandarts kwam zei die dat ik naar mondhygieniste moest en sindsdien geen gaatjes meer. Kan ik een rechtzaak aanspannen of iets want in principe heeft die tandarts mijn gebit verkloot.
Alvast bedankt!
Groeten!
En misschien zijn er wel andere oorzaken, eet en drinkgewoontes bv.
Ooorzaken liggen veel complexer dan je denkt, en jouw reactie/conclusie is veel te kort door de bocht, zeker met de beperkte info die je zelf geeft.
Anyway. Mijn gebit is behoorlijk verneukt nu.
Nog een vraagje:
Die tand die een wortelkanaalbehandeling heeft gehad, moet daar nu een kroon op? De noodtandarts waar ik laatst was zei dat zo'n kies tussen nu en 5 jaar af zal breken. Is dit onzin of wat? Mijn eigen tandarts zegt weer dat zo'n kies nog lang mee kan gaan.
Re: Wortelkanaal vragen!
leuke woordenschat heb jij zeg :roll:
en ik denk niet dat daar per se een kroon op hoeft maar ik ben geen tandarts ;)
Tandsteen is altijd het gevolg van onvoldoende mondhygiene. Je kunt wel poetsen maar kennelijk heb je het niet goed gedaan (verkeerde techniek). Ook gaatjes zijn vaak het gevolg van slecht poetsen of slechte voedingsgewoonten. De tandarts vult de gaatjes die daarvan het gevolg zijn. Als ie dat niet goed heeft gedaan kun je hem dat verwijten maar daar hoor ik je niet over.
Je kunt hoogstens stellen dat de tandarts mogelijk wat minder oog heeft gehad voor preventie dan misschien wenselijk was geweest. Dat komt vaker voor, nogal wat tandartsen zijn voornamelijk curatief bezig. Maar ook als je bij een mondhygieniste onder behandeling bent, die speciaal voor preventie is opgeleid, zul je het uiteindelijk zelf moeten doen. Ook de beste mondhygieniste kan niet voorkomen dat je je gebit verkloot als je niet goed gaat poetsen.
Het is overigens zo dat bij veel mensen het gebit minder gevoelig wordt voor caries vanaf de volwassen leeftijd. Dat kan ook een verklaring zijn dat je nu geen gaatjes meer krijgt. Poetsen blijft uiteraard nodig, ook voor de conditie van het tandvlees.
Sorry dat ik niet erg met je mee kan denken.
Ik drink nu alleen nog maar water en bijna nooit meer iets zoets. Ook snoep ik nooit meer om de schade beperkt te houden. Maar ik ben behoorlijk zuur van al die vullingen. Daardoor heb ik nu ook steeds weer problemen, vullingen die vervangen moeten worden of een vulling die er te lang in zit en vervolgens weer een ontstoken wortel oplevert.
Is het trouwens hopeloos nu? Ik heb dus ongeveer 13 vullingen en een dode tand. Alles is nog wel wit, zal ik later vaste klant blijven bij de tandarts of hoeft dat niet persé? Mijn vader heeft bijvoorbeeld ook veel vullingen maar die heeft nooit ergens last van.
13 vullingen is wel veel, zeker voor huidige begrippen en jouw leeftijd, maar niet hopeloos. Het zijn toch zeker niet allemaal grote drievlaksvullingen neem ik aan. Een vulling heeft niet het eeuwige leven maar zelfs met 13 goede vullingen kun je jarenlang rondlopen zonder dat er iets aan gedaan hoeft te worden. Op een gegeven moment zullen ze moeten worden vevangen maar dat is op zich geen probleem. Sommige (amalgaam)vullingen zijn bij mij pas na 20 jaar vervangen! Je moet wel regelmatig op controle komen uiteraard (eens per half jaar of eens per jaar, in overleg met de tandarts).
Goed dat je op je eet- en drinkgewoonten let, heel belangrijk voor het voorkomen van gaatjes en tanderosie.
Heb alleen wel erg gevoelige tanden. Met ijs eten bijvoorbeeld voelt het niet altijd even aangenaam. Wel vervelend.
Ik gebruik nog geen tandenstokers. Mijn tanden zitten inderdaad dicht op elkaar maar het tandsteen is laatst nog helemaal weggehaald. Ik zal eens een afspraak maken met de mondhygieniste.
Bedankt!
PS: Nog even over vitamine in combinatie met mondhygiene.
"Vitamine C en het co-enzym Q10 werken ondersteunend bij het gezond houden van het tandvlees." Las ik op een website. En ontstoken tandvlees kan toch ook weer een oorzaak zijn van ontstoken wortels of gaatjes?
Je mag er echter veilig vanuit gaan dat je normale dieet ruim voldoende vitamine C bevat om dit te voorkomen. Een vitamine C supplement heeft dan ook totaal geen nut voor het tandvlees. In dit geval geldt niet: 'meer is beter', maar 'voldoende is goed genoeg'.
Aan voedingssupplementen met onbewezen werking hoef je al helemaal geen aandacht te besteden.
Laat je niks wijsmaken!
Ontstoken tandvlees moet je zeker voorkomen. Niet omdat daardoor gaatjes ontstaan maar wel (soms niet meer te herstellen) schade aan de aanhechting van tand aan het bot, vooral als het overgaat in de ernstige vorm (parodontitis). Parodontitis s een sluipmoordenaar voor het gebit, op latere leeftijd veel belangrijker dan gaatjes. Heel lang merk je daar weinig van totdat het te laat is. Niet iedereen met ontstoken tandvlees ontwikkelt overigens parodontitis.
Tegen ontstoken tandvlees helpt alleen goed poetsen, ook tussen de tanden zoals ik al aangaf. Het mag zeker niet bloeden tijdens het poetsen, ook niet een beetje.
Ik weet nu genoeg en ik ga binnenkort maar weer even langs de tandarts voor controle!
Nogmaals bedankt