Retro Apex + p.a.

Author:
kaatje98
Posted:
do, 03/08/2007 - 12:13
Hoi hoi allemaal,

Ik ben vandaag bij de kaakchirurg geweest, helaas kon de chirurg me vandaag niet helpen. Ik loop vanaf december met pijn ... heb eerst een wkb gehad maar deze heeft helaas niet geholpen. Nu krijg ik donderdag de 15de een Retro Apex + p.a. ..... nu is mijn vraag wat is het verschil tussen een apexresectie en een Retro Apex + p.a. of wat houd dit in !?

Alvast mijn heel hartelijk dank!

Groeten, Karin
dj

Ik denk dat een retro apexresectie het best te beschrijven is als een gewone apexresectie is omdat tegenwoordig haast alle apexen "retro" zijn. (Zoek maar eens op "retrograde"). p.a. zou ik niet weten.
do, 03/08/2007 - 12:42 Permalink
Spiegeltje

Een derde manier is het element 'zo netjes mogelijk' trekken, onder meer de wortelpunten verwijderen en het element dan weer terugplaatsen en vastzetten. Wordt gedaan als de wortelpunten niet goed op andere manier te benaderen zijn bijvoorbeeld bij de laatste molaar.
do, 03/08/2007 - 13:05 Permalink
chrissy

Hoi,

Mag ik eens vragen: trekken ze dan de tand en zetten ze die dan terug of heb ik het hier mis.
Ik moet misschien ook een apex of endo laten doen.

Chrissy
vr, 03/09/2007 - 00:10 Permalink
Spiegeltje

@chrissy
In verreweg de meeste gevallen wordt de tand/kies niet getrokken voor een apexresectie. Deze optie bestaat wel, ik had er niet eerder van gehoord, maar lijkt alleen aangewezen als het niet op de 'normale' manier (via het kaakbot) kan omdat de kaakchirurg er niet bij kan.

Je schrijft dat je misschien een apex of een endo moet laten doen. Ik neem aan dat - wat de endo betreft - het gaat om een herbehandeling van een eerder niet goed gelukte endo? Als dit mogelijk is heeft dit de voorkeur boven een apexresectie, mits uitgevoerd door een tandarts met voldoende ervaring op dit gebied, bijvoorbeeld een tandarts-endodontoloog. Deze laatste gebruikt vrijwel altijd een operatiemicroscoop die bij dit soort behandelingen de kans op succes vergroot.

MOcht een herbehandeling niet mogelijk zijn of je niet van de klachten afhelpen kan alsnog een apexresectie plaatsvinden.

Vroeger was het zo dat als een endo niet lukte vaak meteen naar de kaakchirurg werd doorverwezen voor een apexresectie, dat hoeft dus niet altijd. De endodontoloog kan er ook eerst even naar kijken. Een apex resectie is immers een behoorlijke ingreep (boren door kaakbot).

Het is wel zo dat er weinig endodontologen zijn en er dus vaak redelijk lange wachtlijsten zijn.
vr, 03/09/2007 - 10:18 Permalink