Waarschijnlijk een volledige prothese?

Author:
Robert62
Posted:
zo, 03/11/2007 - 20:00
Hallo,

Ik ben al jaren niet naar een tandarts geweest en ben in de tussentijd ook al wat tanden/kiezen verloren...

Omdat ik mijn vriendin ten huwelijk heb gevraagd heb ik mezelf (expres dus) voor het blok gezet, nu MOET ik wel naar een tandarts. De afspraak is inmiddels gemaakt.

Omdat ik denk dat er voor mijn gebit geen redden meer aan is zal het wel op een volledig kunstgebit uitdraaien. En daarover heb ik de volgende vragen.

1) Hoelang ben je met zoiets zoet, dus vanaf het trekken tot en met plaatsen van het gebit? En krijg je dan gelijk een permanent gebit of eerst een tijdelijk?

2) Zijn er andere mogelijkheden, ik lees veel over klik-protheses, is dit beter, mooier?

3) Wat kost zoiets eigenlijk? En betaalt de verzekering er nog iets aan mee? Ik heb inmiddels begrepen dat zoiets als saneren niet meer bestaat.

4) Iemand ervaring met Menzis als verzekeraar, gek genoeg heb ik het meest uitgebreide aanvullende pakket (ook voor tanden dus) bij hen afgesloten.

Ik ben me bewust dat dit veel vragen zijn en dat op een aantal ervan pas een goed antwoord gegeven kan worden als er iemand in mijn mond heeft gekeken.

Maar ik zoek dus naar wat antwoorden om die te kunnen vergelijken met datgene wat mijn tandarts over twee weken tegen me gaat vertellen. Een soort second opinion dus.

Ik hoor het héél graag!
Irfan

Beste Robert,

1) Hoelang ben je met zoiets zoet, dus vanaf het trekken tot en met plaatsen van het gebit? En krijg je dan gelijk een permanent gebit of eerst een tijdelijk?

Als de tandarts al besluit tot een prothese, wat nog de vraag is. Mocht het zover komen, worden eerst alle kiezen getrokken (je houdt alleen voortanden en hoektanden over). Hierna wordt pas na 6 weken tot 3 maanden weer verder gegaan met het ontwerpen van de prothese. Na 5 zittingen heeft de tandarts een prothese klaar. Hierna worden de voortanden verwijderd en krijg je direct (immediaat) een prothese, de immediaat prothese. Omdat de tanden getrokken zijn, zal het bot in de kaak resorberen en zul je vaak terug moeten naar de tandarts om de prothese weer passend te krijgen. Na ongeveer 2 tot 3 jaar krijg je een nieuwe prothese die beter zal zitten, omdat het bot dan voor het grootste gedeelte is geslonken en hierdoor zal de prothese beter tot goed passen.

2) Zijn er andere mogelijkheden, ik lees veel over klik-protheses, is dit beter, mooier?

Een klikprothese wordt op een implantaat gezet, deze zijn niet mooier, alleen hebben deze meer retentie. Maar uit onderzoek blijkt weer dat deze echt veel beter zijn, wanneer het bot echt heel erg is geslonken. Het is weer persoonsgebonden, de een funcioneert prima met een normaal prothese, de ander met een klik-prothese.

3) Wat kost zoiets eigenlijk? En betaalt de verzekering er nog iets aan mee? Ik heb inmiddels begrepen dat zoiets als saneren niet meer bestaat.

Voor een volledige prothese zit deze voor 75% in de basisverzekering. Dus ga uit van ongeveer 1500,-, daarvan zou je 75% vergoed kunnen krijgen.

In ieder geval succes bij de tandarts en misschien dat het met veel minder alles in orde gemaakt kan worden.

groet Irfan
zo, 03/11/2007 - 22:29 Permalink
minoes

Hoi Robert.

Ik heb in december een bovenprothese gekregen. Alles is in een keer getrokken en meteen de prothese in.
Mijn verzekering heeft alles vergoed zit bij de fbto en heb ook een aanvullende verzekering voor de tandarts.
ma, 03/12/2007 - 12:42 Permalink