Tandvlees pijn

Author:
Davincstyle
Posted:
di, 03/13/2007 - 21:00
Ineens gisteren had ik rechtsonderin pijn aan me tandvlees. Als ik er met me vinger overheen gaat voel ik een klein bultje.

Is dit erg ?
Mignon

Beste Davincstyle,

Een bultje op het tandvlees kan meerdere oorzaken hebben. Scherp of gekruid eten kan het tandvlees bijvoorbeeld irriteren.

Ook kan er sprake zijn van een onderliggende ontsteking die zich een weg naar buiten baant. Het bultje is dan een uitgang en wordt ookwel fistel genoemd. In dat geval komt er meestal troebel vocht uit het bultje.

Dan is het nog mogelijk dat je last hebt van een afte. Dit is een rood omrand zweertje van enkele millimeters groot dat erg pijnlijk kan zijn. Aften steken de kop op bij verminderde weerstand maar bevinden zich (bijna) nooit op plaatsen waar het tandvlees door bot is ondersteund. De afte geneest vanzelf binnen 2 weken tijd, maar kan terugkomen.

Het virus dat een koortslip veroorzaakt kan ook bultjes in de mond veroorzaken.

Zonder de situatie gezien te hebben kan ik er niet veel over zeggen. Ik stel voor dat je nog een paar dagen afwacht of het bultje spontaan geneest en ondertussen zo goed mogelijk poetst. Vertrouw je het niet, of krijg je meer last, laat het dan aan je tandarts zien.

Gr, Mignon
wo, 03/14/2007 - 12:10 Permalink