kiezen niet goed op elkaar

Author:
Anne Panne
Posted:
za, 03/10/2007 - 13:27
ik heb afgelopen november mijn kies opnieuw laten vullen want daar zat een gaatje.. na het vullen had ik al zo'n idee dat de vuling iets te hoog was (weer niet hoe je dat zegt) want mijn onder kies drukte er erg in..

ik dacht nog dat dat wel over zou gaan want voor de rest niet echt last van

alleen nu heb ik het idee dat het een beetje aan het irriteren is.. mijn tandvlees is daar ook een beetje onstoken..
ik flos elke dag en tussen die kies boven zit een spleetje die heel klein is maar we zo dat daar elke keer rotzooi tussen komt.. maar goed, ik flos dus elke dag dus die zooi komt er wel tussen uit maar soms het ik het idee dat tussen dat spleetje een zwart randje zit.. misschien komt dat door het spleetje? omdat dat vertekend ofzo?

afgelopen januari ben ik weer voor controle geweest en de tandarts zei al dat het een verdacht plekje was maar ik zei toen dat hij die kies daarvoor 2 maanden geleden nog had gevuld
hij heeft daar verder niks aan gedaan dus zal wel goed zijn
ik heb ook niet gezegd (vergeten) dat die kies niet goed op elkaar kunnen

maar doordat die kiezen dus niet goed op elkaar kunnen druk ik als het ware die bovenkies meer mijn tandvlees in

kan het daardoor komen dat mijn tandvlees een beetje geirriteerd is? en kan het ook door het knarsen komen dat dat spleetje donkerder is door geirriteerd tandvlees?
en ik ben 2 maand geleden dus nog bij hem geweest voor controle en had niks. zoiets draait toch niet snel uit op iets ernsitgs?? (lees: worstelkanaal etc)

misschien een beetje een warrig verhaal maar ben echt erg bang voor de tandarts
hoop dat jullie me kunnen helpen

owja.. even ter aanvulling.. mijn kies zelf doet geen pijn als ik er tegen aantik of op duw
Anne Panne

Heb je een knarssplint?

wat is dat?
zo'n soort beugeltje?

nee die heb ik niet aangezien het knarsen wel is afgenomen.. ik ben gaan knarsen eigenlijk doordat ik me kiezen niet goed op elkaar kon krijgen.. stom.. ik weet het :D

het is ook niet echt knarsen hoor.. ik probeer snachts met slapen mijn gebit te ontspannen zodat de kiezen niet op elkaar staan maar sochtends word ik toch wakker met mijn kiezen stijf op elkaar.. of ik dan geknarst heb weet ik niet..
ik doe het meer overdag en dan klapper ik mijn kaken op elkaar om te 'kijken' hoe het aanvoelt bij die ene kies die dus niet genoeg is uitgeholt na het vullen... heel appart..

en misschien deed ik het al wel voor het vullen van die ene kies bovenin.. maar dat is me dan niet opgevallen
za, 03/10/2007 - 13:48 Permalink
Anne Panne

Beste Anne,

heb je het gevoel dat de kiezen aan de andere kant nog wel goed op elkaar komen als je dichtbijt?

ja dat wel
zo, 03/11/2007 - 17:12 Permalink
Mignon

Beste Anne,

als ik je bericht zo lees kan ik twee mogelijke oorzaken noemen voor het feit dat je tandvlees wat ontstoken is.

Als de twee kiezen niet goed op elkaar aansluiten (en er dus geen goed contactpunt is) kan er makkelijk voedsel en plaque tussen gaan zitten. Wanneer je deze plaats niet goed schoon kunt houden irriteert dit het tandvlees. Je geeft al aan dat je met flossen veel vuil weghaalt op deze plaats. Een oplossing bij deze oorzaak is het opnieuw vullen van de kies en daarbij het contactpunt herstellen.

Verder kan een te hoge vulling voor overbelasting van de kies zorgen. De krachten worden deels opgevangen in het parodontium, de steunweefsels rondom de tand. Het tandvlees zou dus ook op de overbelasting kunnen reageren met irritatie. Verlaging van de vulling is dan de meest eenvoudige oplossing.

Het lijkt me in ieder geval verstandig om even contact op te nemen met je tandarts. Zeker omdat hij al aangaf bij de laatste controle dat de plaats waarvan je nu last hebt een verdacht plekje is. Blijf niet te lang met je klacht lopen, waarschijnlijk is er een snelle oplossing van je probleem.

Gr, Mignon
zo, 03/11/2007 - 21:58 Permalink
Anne Panne

thx voor je antwoord
ik denk zelf dat het de 2e mogelijkheid is want mijn kiezen hebben altijd wel goed op elkaar gestaan..
ma, 03/12/2007 - 15:00 Permalink
Anne Panne

nou ik ben geweest hoor.. :D
niks aan de hand alleen een beetje bij geslepen :D
en moet terug komen voor een spalkje tegen het klemmen

eind goed al goed haha

thx voor jullie antwoorden
wo, 03/14/2007 - 12:43 Permalink
Anne Panne

ik hoop het ook :D
maar is het niet zo dat je kies nu zwakker is dan normaal? omdat ze een stuk weg hebben gehaald?
wo, 03/14/2007 - 18:34 Permalink
Mignon

Als de vulling nog te hoog was, heeft de tandarts waarschijnlijk alleen de vulling wat verlaagd. Hij heeft dan dus geen extra tandmateriaal verwijderd.
vr, 03/16/2007 - 17:32 Permalink