Rand van kroon

Author:
Jasnaa
Posted:
di, 03/13/2007 - 21:44
Vorig jaar heb ik een kroon gekregen.
Nu zag ik een tijdje geleden, dat de rand bij het tandvlees zwart gekleurd is (aan de binnenkant meer). Ik vind dit lelijk en zonde en de kroon is vrij nieuw. Het is de 1 na laatste kies onderin.

Komt dit vaker voor???
Newtan

ja.
minder lang in de spiegel kijken is de oplossing.
de tandarts had ook wat meer kies weg kunnen boren, maar bij mensen die niet zo grondig poetsen, ben ik dan altijd 20-30 minuten langer bezig op het tandvlees weer bloedingsvrij te krijgen, voor het afdrukken.
of dat nou zo leuk is, kun je je ook afvragen.
wo, 03/14/2007 - 13:51 Permalink
Spiegeltje

Ik geloof dat bij de volkeramische (zirkoniumoxide) kronen van tegenwoordig dit storende effect van een zwart randje niet meer optreedt.

Volgens mij gebeurt het alleen als het tandvlees terugtrekt. Daar kan de tandarts natuurlijk weinig aan doen. Zo ver ik weet is het wel normaal dat een kroon tot onder het tandvlees loopt zodat een klein stukje terugtrekkend tandvlees niet meteen zichtbaar zou moeten worden.

Ten aanzien van de opmerking van Newtan over bloedend tandvlees: is het niet beter om met het plaatsen van een kroon te wachten totdat het tandvlees helemaal rustig is? Door poetsinstructie en/of behandeling door een MH. Dan hoef je ook geen 20-30 minuten 'bloed te stelpen' voor het goed aanmeten van een kroon. Als het tandvlees rustig is en er goed wordt gepoetst zal het zich niet (verder) terugtrekken, alhans niet zo snel als bij de OP. Of zie ik dat verkeerd?
wo, 03/14/2007 - 14:10 Permalink
Newtan

Dat zie je goed, spiegeltje.
Maar er zijn omstandigheden, waaronder mensen het wijzer achten om niet te doen wat de tandarts/mondhygienist zegt :roll:
Je wilt niet weten welke smutkoesjes ik de afgelopen jaren gehoord heb.
Als het dan zo is, laat ik de rand van de kroon niet onder het tandvlees lopen. Bij kiezen wel te verstaan.

Maar ik weet niet onder welke omstandigheden Jasnaa de kroon heeft gekregen. Dat is ook niet belangrijk. Minder koekeloeren is de oplossing.
wo, 03/14/2007 - 17:43 Permalink
Jasnaa

Tandarts dank voor uw antwoord, maar toch wil ik wat meer weten.

Als ik het goed begrijp is dit niet uitzonderlijk?
Ligt het probleem puur aan het tandvlees?

Ik heb geen uitleg of poetsklachten gehoord overigens.

Ik heb zelf wa gelezen over kronen en ik vraag mij af of mijn tandarts dit niet even had kunnen melden (voor plaatsing)
Schijnt dat volledig porseleinen kronen dit probleem niet hebben, ik had graag dit gehoord (dan had ik daarvoor gekozen).
Een kroon met een zwarte rand is niet mooi en ik vind het een hoop geld!

Kan het zo zijn dat er een fout is gemaakt bij de afdruk of in het laboratorium?
Heeft mijn tandarts iets verkeerd gedaan???

Ik hoop op uw reactie..
wo, 03/14/2007 - 21:31 Permalink
Jasnaa

O ja, de reden voor de kroon.

Ik had jaren een grote vulling in die kies (grijze)
Die begon toen te lekken of was beschadigd, zoiets.
Ze zei dat opnieuw vullen niet zou lukken, daar was hij te kapot voor en de oplossing was een kroon (als ik mijn kies wou bewaren of zo)
wo, 03/14/2007 - 21:33 Permalink
robinson

Is het een kroon met opgebakken porcelein op paladium?

Monique

Geeft met schouderporselein niet dit probleem,maar waarschijnlijk is het een VMK,waar de outline in metaal is uitgevoerd.
do, 03/15/2007 - 19:25 Permalink
Jasnaa

ter info":

Ik heb het gevraagd aan mijn tandarts en het schijnt normaal te zijn.
Iets met bot en metaal die dicht op mekaar zitten (de vulling was erg groot)

Toen zei ik zelf en hoe zit dat met volledige porseleinen kronen?
Dan krijg je dat niet.

Lekker, had dat toen ook aangeven :x

Maarrre, standaard doen ze dat bij voortanden en bij kiezen de metale versie. Reden: de gewone zijn sterker!
Ik moet er nu weer 1 en ik mag wel een porseleinen, maar het was "verstandiger' de gewone te nemen.
(tenzij het echt een zichtbare voortand is)

Het prijsverschil zou niet veel zijn.
ma, 03/19/2007 - 10:03 Permalink