ik heb even een vraagje over een knarssplint
ik wil er graag 1 hebben omdat ik klem met mijn kiezen
en nu kan ik er 1 via de tandarts krijgen en die zit ongeveer op 120 euro waarvan 75% vergoed word door mijn ziekenfonds en ik weet niet of er nog extra kosten bij komen voor het maken van zo'n splint..
nu is mijn vraag.. zijn er ook dingen te koop bij de drogist? die goedkopen zijn maar wel de zelfde werking hebben?
ik wil er graag 1 hebben omdat ik klem met mijn kiezen
en nu kan ik er 1 via de tandarts krijgen en die zit ongeveer op 120 euro waarvan 75% vergoed word door mijn ziekenfonds en ik weet niet of er nog extra kosten bij komen voor het maken van zo'n splint..
nu is mijn vraag.. zijn er ook dingen te koop bij de drogist? die goedkopen zijn maar wel de zelfde werking hebben?
Bij goede diagnostiek en indicatiestelling wordt een splint 100% vergoed vanuit de basisverzekering.
Echter ik heb liever dat mensen die knarsen en daar klachten van ondervinden eerst gezien en behandeld worden door een fysio die aanvullende opleiding heeft gehad. http://www.nvft.nl
Dan pas kan bewust geoordeeld worden of een splint wel nodig is.
Gezien het bedrag heb je het over een simpel knarsplaatje alleen om je gebit te beschermen. Liever echter zou ik iets doen aan de oorzaak van het knarsen.
Een knarssplint is een zeer op maat gemaakte splint, die ook nog aan speciale eisen moet voldoen, zoals de dikte moet anders zijn in het front dan bij de kiezen, ondertanden moeten overal contact maken om uitgroei te voorkomen, er mag alleen contact zijn met de hoektanden wanneer je de kaken beweegt etc etc.
De tandarts neemt eerst afdrukken en maakt een wasbeet, hierna maakt de tandarts hierop een splint. Deze moet vervolgens in de stoel aangepast worden zodat de splint perfect zit, niet te veel klemt en alle ondertanden en kiezen contact maken.
De tandarts rekent code G69 (al dan niet in combinatie met functie onderzoeken) en de splint zelf kost gemiddeld € 140,- aan techniekkosten.
Zou je toch adviseren om een echte splint te nemen als je van je klachten af wilt komen.
groet Irfan
ga gelijk een afspraak maken met de tandarts en even navragen doe dat zit met fysio..
:smt001
Maar de kern blijft : oorzaak aanpakken, niet het gevolg!
maar word zo'n splint daar ter plekke gemaakt op duurt dat een paar dagen?
Als ie het goed doet duurt het even, maar met techniek in eigen huis scheelt het al 2 dagen voor ophalen en versturen. Verder hangt het van zijn planning af....dus daar kan ie het beste zelf antwoord op geven. Het moet wel in principe vooraf aangevraagd worden bij de ziektekosten verzekeraar.