Beste Tandarts,
Als ik mijn gebit zo bekijk heb ik op vele kiezen en tanden, witte vlekjes.
Het wordt steeds meer lijkt wel.
Sommige minder zichtbaar dan andere..
Bij de achterste kies lijkt er wel een witte slierte te lopen.
Het lijkt alsof het in het glazuur zit, wat is dit dan?
Kan hier iets aan gedaan worden, want mijn tandart zegt er niks over?
Polijsten is denk ik niet, mogelijk of wel?
Het lijkt wel dieper te liggen.
Ook heb ik wel eens een bruin/zwart vlekje, ik ben toen eens teruggegaan en die polijste ze er zo af!
Het was een beginnend gaatje, maar is hersteld.
Het gekke is dat 2 dagen na het polijsten, de vlek weer lichtjes terugkeerde. Is dat niet raar?
Groeten en bij voorbaat dank!
Jasna
Als ik mijn gebit zo bekijk heb ik op vele kiezen en tanden, witte vlekjes.
Het wordt steeds meer lijkt wel.
Sommige minder zichtbaar dan andere..
Bij de achterste kies lijkt er wel een witte slierte te lopen.
Het lijkt alsof het in het glazuur zit, wat is dit dan?
Kan hier iets aan gedaan worden, want mijn tandart zegt er niks over?
Polijsten is denk ik niet, mogelijk of wel?
Het lijkt wel dieper te liggen.
Ook heb ik wel eens een bruin/zwart vlekje, ik ben toen eens teruggegaan en die polijste ze er zo af!
Het was een beginnend gaatje, maar is hersteld.
Het gekke is dat 2 dagen na het polijsten, de vlek weer lichtjes terugkeerde. Is dat niet raar?
Groeten en bij voorbaat dank!
Jasna
ik noem het altijd het gevolg van 'jeugdzondes'.
Ooit is daar tandbederf begonnen, met een poreus gebied. Daar is dus wat kalk weg. Het blijft poreus, of niet. In het laatste geval komt er tandsteen binnenin die plek. Maar dan komt er ook kleurstof uit voedsel mee. Dan ontstaat een donker gebiedje.
Als dat weggeslepen wordt, zit er vaak weer een poreus plekje onder. Wat dan weer poreus blijft, of niet. Enzovoort.
Meestal zij ze na je 30e jaar veilig weg te schuren, te polijsten en te fluorideren. Als ze verkleurd zijn.
Anders lekker tandpasta op blijven gebruiken, dat is afdoende.
Heel soms worden het gaatjes. Dan heb je teveel zoetmomenten per dag gehad. Ook niet erg, krijg je gewoon een nieuwe vulling :smt003
Het gekke is dat ik nu ook weer vlekkjes op mijn voortanden krijg, dus geen jeugdzonde :lol:
Maar ik begrijp het wel een beetje, maar het zit dus wel diep onder het glazuur?
Ik hoef me er niet druk over te maken, op gaatjes wordt gecontroleerd.
Maar ik begrijp dus dat die plekjes wel weggeschuurd kunnen worden???
Laat u dat ook bij patienten zitten, als ze er niks van zeggen??
Op 1 tand is het puntje spierwit (al jaren zo)
Doen tandartsen daar normaal niks aan uit zichzelf?
Ik wordt nooit gepolijst :(
Ik snap dat ze het druk hebben en ik wil niet zeuren, vandaar dat ik hier om info vraag.
Het is immers een tandarts voor de gezondheid en geen cosmetische, maar ik vraag me toch af of ze daar ook niet eens wat aan kan doen.
Ik heb een goeie tandarts, hoor.
Maar ik moet altijd zelf dit en dit laten zien, vind ik vervelend....
En wat betreft het laten zien: daarvoor kóm je toch? Je tandarts ziet echt niet alles. Als je b.v. ergens een paar keer wat van gevoeld hebt, twee-drie maanden terug, kan dat best bij de volgende controle even dieper uitgezocht moeten worden.
En je doet meer met je gebit dan eten. Het heeft 90% van de tijd gewoon een sociale functie, als je onder de mensen bent. Dus een storend vlekje is dan ook van belang voor je tandarts.
Ik geef altijd aan dat het mij opvalt, met de vraag: 'zit u daarmee?' Als het dan geen probleem is, laat ik ze lekker zitten. En anders doe ik weer eens wat ánders dan boren en vullen. Leuk voor de afwisseling.
Waar kan ik sociale tandheelkunde studeren? :D :D