Vraag over fistel

Author:
Woman
Posted:
wo, 03/21/2007 - 22:53
Ik heb sinds kort een andere tandarts omdat ik verhuist ben, zij vertelde mij dat ik een fistel heb op mijn kies, ik weet dat er al jaren een verdikking op de kies zit maar wist niet dat dit een fistel was.
Deze is ontstaan na een zenuwbehandeling.
Het vreemde is dat ik aan de rechterkant van mijn lichaam telkens een ontsteking heb, het rechterbot van mijn wijsvinger is flink ontstoken geweest, kon mijn vinger niet meer bewegen.
Ik heb een verwijsbrief voor het ziekenhuis omdat er iets zit in mijn rechterborst dat er niet hoort, ook heb ik heel snel last van ontstekingen van de huid, ik heb hier zalf voor.
De tand word getrokken omdat het een infectiebron is(vertelde mijn tandarts).
Kan het zijn dat er door een fistel andere dingen in het lichaam worden aangetast?
Groetjes, Petra
Irfan

Beste Petra,

Een fistel is een uitvoergang van een ontsteking aan die kies. Waarschijnlijk is de ontsteking aan die kies niet genezen na de wortelkanaalbehandeling. Een onsteking gaat dan over in een abces (een niet eerder bestaande holte gevuld met pus). Dit geeft druk opbouw, zwelling en pijn. De lichaam bestrijdt dit zelf door de pus te laten afvloeien, door het creeren van een uitvoergang (fistel) naar buiten. Hierdoor heb je weinig last van de kies. Waarschijnlijk af en toe alleen een vieze smaak in de mond.

Doordat de onsteking al wordt gedraineerd, is de kans klein dat de ontsteking elders een in het lichaam problemen geeft.

Onstekingen in de mond worden in de regel goed geisoleerd in de mond en geeft het geen problemen elders. Alleen bij patienten met een zeer slechte weerstand bijv. kankerpatienten die bestraling of chemo in het hoofd-halsgebied krijgen, worden vooraf alle onstekingshaarden in de mond opgeruimd.

Succes en groet Irfan
do, 03/22/2007 - 14:17 Permalink
Woman

Dank je wel voor het snelle antwoorden.
Ik behandel zelf ook mensen, magnetiseren, massage enz.
Mocht ik ooit iets terug kunnen doen hoor ik dat graag.
Groetjes, Petra
do, 03/22/2007 - 15:32 Permalink