Kroon zit niet los maar de wortel !!!

Author:
calahan
Posted:
do, 03/22/2007 - 21:50
Hallo,

ik heb al 10 jaar een kroon. Deze kroon zit wat losjes. Het is niet de kroon zelf maar dus eigenlijk de wortel. Tandarts kijkt er iedere keer naar als ik op controle kom. Hij heeft er al eens een foto van gemaakt en heeft daarbij gezien dat de wortel maar heel erg kort is.
Hij kan er voorlopig niets aan doen zegt hij. Ik heb er geen last van maar mijn vraag is wat kan ik verwachten in de toekomst. Zal de gehele kroon met wortel eruit moeten of hoe moet ik dat zien !
Spiegeltje

Als de tand los zit zal ie volgens mij op den duur wel als verloren moeten worden beschouwd (met kroon en al). Kun je iets meer zeggen over de oorzaak? De wortel is altijd kort geweest en toch was dit geen belemmering er een kroon op te zetten. De kies heeft dus vroeger vast gezeten.

Is er een tandvleesontsteking (geweest) rond die kies misschien? In sommige gevallen kan dat namelijk leiden tot botafbraak en loszittende tanden (parodontitis).
do, 03/22/2007 - 22:15 Permalink
calahan

Ja wat is de oorzaak. Ik weet dat de kroon eerst muurvast zat. Door de jaren heen is deze losser gaan zitten. Tandarts heeft er een foto van gemaakt en zegt dat er een hele lichte ontsteking eronder zit maar ik heb er eigenlijk geen last van.
TA zegt, zolang ik er geen last van heb, vanaf blijven. Toekomst zal het uitwijzen zegt hij.

Maar ja, ik maak me toch wel wat zorgen erover ondanks dat het geen pijn doet !
do, 03/22/2007 - 22:24 Permalink
Spiegeltje

Parodontitis is het kennelijk niet. Maar hopen dat het niet verder verslechterd. Heel goed poetsen kan in ieder geval geen kwaad.
do, 03/22/2007 - 22:34 Permalink
Mignon

Beste Calahan,

als een tand los gaat staan, cq mobiel wordt, is er iets mis met de verankering van het element in het omliggende bot. Een parodontale ontsteking kan het omgevende kaakbot deels oplossen. Heeft deze tand al een keer een wortelbehandeling gehad in het verleden en heeft de tandarts pockets rondom de tand gevonden? Het is in ieder geval iets om goed in de gaten te houden. Mobiele tanden hebben inderdaad geen goede prognose. Als er geen ontsteking is die verholpen kan worden is het misschien mogelijk om de tand te spalken door hem vast te maken aan de tanden ernaast. Wellicht hebben de tandartsen op dit forum hier ideeen over?

In ieder geval veel succes ermee. Interessante discussie.

Gr, Mignon
vr, 03/23/2007 - 16:10 Permalink
dj

Eerst nog een niet-tandarts reaktie :lol:. Een apexresectie kan natuurlijk ook medeoorzaak zijn.

Buiten extra goed schoonhouden van die tand (denk ik dat het is?) kun je ook eens de ontsteking wat met je vingers masseren, dat brengt de circulatie op gang en helpt misschien je eigen afweersysteem wat. Natuurlijk niet zo hard poetsen/rageren/masseren etc. dat je je tandvlees beschadigt, dat werkt averechts.

Ik denk dat die ontsteking waarschijnlijk wel onder de noemer parodontitis valt Spiegeltje (want waarschijnlijk gewoon een ontsteking van het parodontium, wel een grote kans dat het een specifieke vorm is, die aan de wortelpunt aan een tand waarvan de wortel is weggehaald). Goed voor jezelf zorgen is belangrijk want dit soort ontstekingen vlammen vaak op als je weerstand laag is. Goed slapen, goed eten enzo.
vr, 03/23/2007 - 16:28 Permalink