Gegoten versus niet-gegoten opbouw

Author:
cicero
Posted:
zo, 02/18/2007 - 13:29
Kan iemand mij vertellen wat de indicaties zijn voor een zogenaamde gegoten opbouw en wat de indicaties zijn voor een niet-gegoten opbouw? ‘k Weet alleen dat de een wat duurder is dan de ander … ik neem dat een tandarts niet altijd voor de duurste oplossing gaat, dus vandaar mijn vraag :roll:
vV

de extra kosten voor een gegoten opbouw zitten voornamelijk in de extra echniekkosten, daar schiet de tandarts zelf niets mee op, dus daar baseert hij zijn advies niet op.

Waarop wel:

mate van aantasting van de kies, oftewel wat is er nog over,
grootte van de wortelkanalen
risico op wortelbreuk bij prepareren
risico op idem na plaatsing door belasting
eigen ervaring met beide systemen

en waarschijnlijk zijn er nog een paar te verzinnen.
zo, 02/18/2007 - 14:42 Permalink
cicero

Bedankt voor het antwoord, maar 'k weet eigenlijk nog steeds niet wanneer een tandarts kiest voor een gegoten of een niet-gegoten opbouw ... wie o wie kan me verder helpen?
di, 02/20/2007 - 15:00 Permalink
Zubní Lékař

Er is bijna geen indicatie meer voor een gegoten opbouw. Tegenwoordig plaatst men voornamelijk glasvezelstiften, waaromheen met composiet een opbouw wordt vervaardigd. Glasvezelstiften hebben als voordeel dat ze enigzins flexibel zijn zodat krachten beter opgevangen kunnen worden en breuk van het element minder optreedt. Verder kun je ze bij een herbehandeling van het wortelkanaal uitboren.

Gr. Henk
do, 03/22/2007 - 21:01 Permalink
Mignon

De vorm van het wortelkanaal is ook van belang bij het maken van een keuze voor een gegoten danwel een plastische opbouw. In zeer brede conische kanalen verdient een gegoten opbouw de voorkeur, omdat deze kortom beter 'past' dan een geprefabriceerde plastische stift met opbouw. De hoeveelheid resterend tandweefsel is meestal doorslaggevend. Daarnaast is op te merken dat een plastische opbouw beter als semi-temporaire restauratie kan dienen waardoor het maken van de definitieve kroon tijdelijk uit te stellen is als de opbouw geplaatst is.

Gr, Mignon
vr, 03/23/2007 - 16:21 Permalink