hoi, ik had een vraagje,
ik krijg van de zomer een brug en die wordt bevestigt met twee kronen.
op een van de kiezen is zo'n kroon hard nodig want die bestaat voor een groot deel alleen maar uit vulling, maar daar waar die andere kroon op moet komen dat is nog een gezonde kies, mijn vraag nu wordt er eerst een wkb uitgevoerd voordat er een kroon/brug op gezet wordt?
ik krijg van de zomer een brug en die wordt bevestigt met twee kronen.
op een van de kiezen is zo'n kroon hard nodig want die bestaat voor een groot deel alleen maar uit vulling, maar daar waar die andere kroon op moet komen dat is nog een gezonde kies, mijn vraag nu wordt er eerst een wkb uitgevoerd voordat er een kroon/brug op gezet wordt?
Voordat de kroon wordt geplaatst wil de tandarts wel zeker weten dat er niet ergens een ontsteking zit (caries of erger). Want als de kroon er eenmaal op zit kun je er vaak niet meer bij zonder de kroon te beschadigen. Als er erg diep moet worden geboord in verband met een gaatje of zo kan het nodig zijn om een wortelkanaalehandeling te starten.
Ook als er een opbouw moet worden gemaakt omdat de kroon anders te weinig houvast heeft zal - zoals Maja schreef - altijd een wortelkanaalbehandeling plaatsvinden.
Fijne avond verder, gr Mignon
Implantaat?
want ik had een implantaat aangevraagd bij mijn verzekering maar die werd niet vergoed. en aangezien zo'n implantaat niet erg goedkoop is, zijn we in goed overleg met de tandarts uitgekomen op een brug.
een voordeel zat eraan dat een kies die waar merendeels uit alleen vulling bestaat eindelijk een kroon opkomt het gat waar een melkkies zat gedicht wordt met een dummy en ja een nadeel een gezonde kies een kroon krijgt.
maar het wordt pas van de zomer aangezien ik nu nog een beugel draag voor die gezonde kies recht te trekken oftewel recht te zetten eer dat die brug geplaatst kan worden.
Niet helemaal waar,
heb pas nog voor een patient een soortgelijk geval besproken met de adviserende tandarts.
Voor de brug moest er ook eerst een ortho behandeling gedaan worden, deze kosten samen waren hoger dan een implantaat met kroon.
Heb dus een doelmatigere behandeling voorgesteld( beide elementen nagenoeg gaaf) die ook nog eens goedkoper was.
Goedkeuring en machtiging behandeling gekregen.