Kronen op voortanden

Author:
Jasper85
Posted:
di, 03/27/2007 - 17:28
Hallo,

Vorig jaar ben ik van de fiets gevallen en zijn van 3 van mijn voortanden afgebroken. Van 2 voortanden de helft, en van 1 snijtand een stukje. Op 1 voortand heb ik een wortelkanaalbehandeling gehad, omdat de wortel ontstoken was. Ik heb op de afgebroken tanden composiet zitten als opvulling. 1 snijtand is niet afgebroken, maar zitten wel veel barstjes in het glazuur zoals de rest ook heeft.

Ik ben niet tevreden over mijn voortanden. Je kunt het zien. Het composiet is al enkele keren afgeknapt en de tandarts adviseert mij kronen te nemen op 4 voortanden voor het mooiste resultaat. Facings zouden een tijdelijke oplossing zijn omdat het volgens de tandarts dan geplak op geplak zou worden. Geen mooi resultaat.

Nou zit ik erover te denken om deze stap te gaan zetten, maar er is 1 ding waar ik niet overtuigd van ben.
Ik ben erg bang dat het te zien is dat ik kronen heb. Niet door de kroon zelf, maar door het randje wat erboven zit. Nou hoor ik uit verschillende hoeken dat het tegenwoordig er erg goed uitziet, maar ik ben er zo bang voor...

Heeft iemand ervaring met mijn situatie?
Ik ben nog maar 21, heb eigenlijk een heel mooi gebit, maar hoe het er nu uitziet stoort me gewoon.

Alvast bedankt voor een reactie!

Groeten Jasper.
MoniqueDM

Mijn man heeft twee volledig porceleinen kronen op z'n centrale inciesieven gehad en dat was amper van echt te onderscheiden. Daarvoor had hij, net als jij, flinke composietvullingen in z'n voortanden. Die werden na verloop van tijd toch lelijk.
Ik vind volledig porceleinen kronen een prachtige oplossing voor dit soort situaties.

O ja, en als de kroon goed is geprepareerd en vervaardigd, dan hoef je niets te zien van die randjes :wink: .

Monique
di, 03/27/2007 - 18:17 Permalink
Spiegeltje

Als een kroon goed is gemaakt is geen randje zichtbaar. Op basis van de huidige materialen is een zeer mooi resultaat te halen met kronen, ook voor de voortanden. Tegenwoordig worden kronen ook wel gemaakt op basis van het keramische materiaal zirkoniumoxide wat vergelijkbaar is met volledig porceleinen kronen maar dan sterker. Heel veel is dus mogelijk, maar het hangt natuurlijk ook wel van de vakbekwaamheid van de tandarts en tandtechnieker af hoe het eindresultaat zal worden. Als er duidelijk sprake van is dat iets niet goed is gegaan (kleurafwijking, niet goed aansluiten) zal het werk overgedaan moeten worden op kosten van de tandarts. Indien mogelijk kan de definitieve kroon nog even worden vastgezet met tijdelijk cement zodat je thuis op je gemak de boel kunt beoordelen. Het is wel goed om van te voren je wensen aan te geven zodat de tandarts kan bepalen in hoeverre een en ander realistisch is.
di, 03/27/2007 - 18:34 Permalink
Jasper85

Bedankt voor jullie antwoorden!

Uiteraard, ik weet heel duidelijk wat ik wel en wat ik niet wil, en zal dit ook duidelijk aangeven.
Dit heb ik overgens al gedaan in een gesprekje en daar werd mij ook gezegd dat het resultaat tegenwoordig erg mooi kan worden, maar ik wilde dit ook eens van anderen horen.

En het zal inderdaad liggen aan de vakbekwaamheid van de tandarts en de tandtechnikus, dat geloof ik direct.
di, 03/27/2007 - 20:18 Permalink
Mignon

Beste Jasper,

als je een goede tandtechnieker hebt is de kleur fantastisch te bepalen. In overleg met je tandarts kun je eventueel een bezoek brengen aan het laboratorium met je wensen. De meeste frontkronen laten geen metaalrandje bij het tandvlees zien. Wanneer je kiest voor frontkronen is het inderdaad wel het fraaist om alle 4 de voortanden te bekronen. Dit geeft een mooier geheel. Toch zou ik zuinig zijn met het beslijpen van gave tanden. Ik weet niet hoe verzwakt je tanden zijn op dit moment door de composiet, maar facings van porselein zijn ook een mooi alternatief. Dit is een weefselbesparende oplossing.
Overleg goed met je tandarts en geef duidelijk je wensen aan. Veel succes in ieder geval met het maken van je keuze.

Gr, Mignon
do, 03/29/2007 - 20:54 Permalink
Mignon

Beste Robinson, wellicht plaatst u zelf nooit (deels) metalen kronen in de frontregio, maar er worden toch wel degelijk metaal-porselein kronen in het front vervaardigd. Het liefst kies je natuurlijk voor een volledig porseleinen kroon op een schouderpreparatie, maar een MP kroon met chamferpreparatie en een buccaal venster is toch ook een optie? In dat geval kun je cervicaal mogelijk wel een randje metaal zien. Wanneer iemand bijvoorbeel een heel diepe beet heeft, knarst, of er niet voldoende ruimte te maken is voor het porselein zul je moeten uitwijken naar een metalen ondergrond, nietwaar? Bij hoektanden (ook frontelementen) waarover de articulatie loopt wordt het palatinale vlak veelal in metaal uitgevoerd om porseleinbreuk op deze zwaar belaste plaats te voorkomen...
vr, 03/30/2007 - 18:01 Permalink
Jasper85

maar er worden toch wel degelijk metaal-porselein kronen in het front vervaardigd.

Maar dat betekend dus dat er eventueel een metalen (donker) randje te zien is bij het tandvlees. En dat is nou juist wat ik niet wil.
Dat kronen er mooi uit kunnen zien ben ik wel van overtuigd, maar dat donkere randje bij het tandvlees zit mij dwars. Dus met andere woorden: dat het opvalt dat je kronen hebt.
vr, 03/30/2007 - 19:12 Permalink
Spiegeltje

Jasper, als jij tegen de tandarts zegt dat je per se geen porcelein op metaal kroon wilt dan komt die ook niet in je mond. Zo simpel is dat.

Bij een goed passende metaal/porcelein kroon is overigens helemaal geen randje zichtbaar (of je moet er met de loep naar kijken).

Alleen als het tandvlees gaat terugtrekken (wat bij een goede mondhygiene en poetstechniek niet snel gebeurt) kan op den duur wél duidelijk een randje zichtbaar worden. Maar dat hoeft dus niet. En als we dan 10 jaar verder zijn en je stoort je aan het (eventueel dan goed zichtbaar geworden) randje betekent dat wellicht een nieuwe kroon. Of misschien kan de tandarts het zelfs camoufleren, dat weet ik verder niet.
za, 03/31/2007 - 10:56 Permalink
Mignon

Precies wat Spiegeltje zegt Jasper. Overleg dus goed met je tandarts en technieker voor een resultaat dat aan al je wensen voldoet. Nogmaals veel succes en een fijn weekend, Mignon
za, 03/31/2007 - 11:04 Permalink
robinson

Beste Robinson, wellicht plaatst u zelf nooit (deels) metalen kronen in de frontregio, maar er worden toch wel degelijk metaal-porselein kronen in het front vervaardigd. Het liefst kies je natuurlijk voor een volledig porseleinen kroon op een schouderpreparatie, maar een MP kroon met chamferpreparatie en een buccaal venster is toch ook een optie? In dat geval kun je cervicaal mogelijk wel een randje metaal zien. Wanneer iemand bijvoorbeel een heel diepe beet heeft, knarst, of er niet voldoende ruimte te maken is voor het porselein zul je moeten uitwijken naar een metalen ondergrond, nietwaar? Bij hoektanden (ook frontelementen) waarover de articulatie loopt wordt het palatinale vlak veelal in metaal uitgevoerd om porseleinbreuk op deze zwaar belaste plaats te voorkomen...

Zeker gebeurt dat nog.
Helaas mag ik zeggen.Onbekend met de materie?, problemen met een "echte"chamfer preparatie?, wie zal het zeggen?
Tegenwoordig is er bijna geen contra-indicatie meer voor het vervaardigen van voll.porseleinen kronen in het anteriore gebied.
Esthetisch vele malen fraaier.
za, 03/31/2007 - 11:06 Permalink
vV

Voor degenen die niet naar het (zeer interessante, mi ) congres esthetiek geweest zijn in de RAI: de chamferpreparatie is tegenwoordig beschouwd als de standaardprepapratie voor elke gebruikte kroontechniek.
zo, 04/01/2007 - 13:11 Permalink
Spiegeltje

Voor wie niet weet wat een chamferpreparatie is:

http://www.onderwijs.acta.nl/studieweb/bbextern/iwi/digibus/prepareren/prepareerdata32.htm

Citaat:

"Mede omdat het aanbrengen van en werken met een chamfer niet eenvoudig is, geniet de schouder-bevelpreparatie doorgaans de voorkeur voor een opgebakken-porseleinkroon. Desondanks wordt de chamferpreparatie in de praktijk veel toegepast"

Wat moet ik hier nu van denken?
zo, 04/01/2007 - 14:33 Permalink