losse kies

Author:
Eugene
Posted:
ma, 02/05/2007 - 16:38
Aangezien de kies naast mijn verstandskies enige speling heeft, heb ik op advies van mijn tandarts de verstandskies laten trekken. Reden: het beter kunnen schoonhouden. De rontgenfoto gaf een kleine holte tussen deze kies en de verstandskies aan.
Mijn vraag: Groeit deze kies nog vast? of ontkom ik er niet aan om deze ook te laten extraheren. Als ie losser komt te zitten; biedt dat een eventuele bottransplantatie soelaas? Het zou mij veel gelegen zijn om deze kies te behouden.
Lieneke

Vaak zie je dat na extractie van de verstandkies dat het probleem dan min of meer vanzelf weggaat. De tand kan vast gaan staan mits jij en jouw tandarts de boel daar heel goed schoonhouden.
Als het dan nog niet goed gaat dan kan je (als het probleem lokaal is) een flapoperatie laten doen waarbij even het tandvlees aan de kant wordt gedaan. Dan kan de tandarts er beter bij. Je kunt eventueel bio-os (nepbot) gebruiken om het gat te vullen. Dit is echter niet altijd (lees: vaak) niet nodig. Als het tandvlees zich hersteld dan is er genoeg steunweefsel over om de kies nog heel lang te behouden.
Het bot groeit niet terug.
ma, 02/05/2007 - 17:25 Permalink
marina63

Hoi hoi

Ik heb voor een jaar of 2 geleden ook zoiets gehad. De tand naast mijn voortand zat iets los. Het is irritant en je bent telkens bang om harde dingen te eten. Dus hup naar me tandarts toe. Die heeft toen bij mij een soort vulling (wit) aangebracht aan de achterzijde van de voortand de losse tand en de tand daar weer naast. Er zit nu een heel dun laagje aan de achterzijde van mijn 3 tanden. Het zit nog steeds perfect en je voelt of ziet er niks van. Mischien ook een optie voor jouw probleem met je kies?????????????? vraag het je tandarts eens je weet maar nooit

groetjes marina
wo, 02/14/2007 - 20:30 Permalink
Eugene

Hoi hoi

Ik heb voor een jaar of 2 geleden ook zoiets gehad. De tand naast mijn voortand zat iets los. Het is irritant en je bent telkens bang om harde dingen te eten. Dus hup naar me tandarts toe. Die heeft toen bij mij een soort vulling (wit) aangebracht aan de achterzijde van de voortand de losse tand en de tand daar weer naast. Er zit nu een heel dun laagje aan de achterzijde van mijn 3 tanden. Het zit nog steeds perfect en je voelt of ziet er niks van. Mischien ook een optie voor jouw probleem met je kies?????????????? vraag het je tandarts eens je weet maar nooit

groetjes marina

Bedankt voor de tip!

Groeten Eugene
do, 02/15/2007 - 13:42 Permalink
nina_88

Marina, zat bij jou de voortand een beetje los? want ik ervaar nu hetzelfde,
het is niet heel erg maar hij wiebelt wel een beetje :( HEEL raar, want nadat ik mijn tanden heb gepoetst of ik eet iets .. zit hij weer iets steviger, hoe dit komt???? :roll:
zo, 04/01/2007 - 10:47 Permalink
Spiegeltje

Het is normaal dat tanden een klein beetje speling hebben. De ene wat meer als de andere. Dat is iets heel anders als los zitten, bijvoorbeeld doordat botafbraak heeft plaatsgevonden of door een klap of val. Tanden gaan niet zomaar loszitten. De overgang van wat nog normaal is natuurlijk moeilijk te beoordelen (vanaf het forum).

Dat de tand weer vaster zit na het poetsen lijkt me niet te verklaren door het poetsen.

Misschien is het beter er een tijdje niet aan te denken en als je het toch vervelend blijft vinden een afspraak te maken met de tandarts (of medlen bij de halfjaarlijkse controle).
zo, 04/01/2007 - 11:46 Permalink
Mignon

De prognose voor de achterste kies is wel verbeterd nu de verstandkies is getrokken. Er zal nu waarschijnlijk geen verdere botresorptie plaatsvinden. De holte (pocket) die zich nu achter de laatste kies bevindt kan door botingroei worden gedicht. Het is wel zo dat het bot op latere leeftijd minder snel en goed herstelt. Goed schoonhouden en onder controle laten houden door je tandarts is mijn advies.

Fijne avond,

Mignon
ma, 04/02/2007 - 20:13 Permalink
Eugene

De prognose voor de achterste kies is wel verbeterd nu de verstandkies is getrokken. Er zal nu waarschijnlijk geen verdere botresorptie plaatsvinden. De holte (pocket) die zich nu achter de laatste kies bevindt kan door botingroei worden gedicht. Het is wel zo dat het bot op latere leeftijd minder snel en goed herstelt. Goed schoonhouden en onder controle laten houden door je tandarts is mijn advies.

Fijne avond,

Mignon

Bedankt voor je reactie. Dat goed schoonhouden breng ik nog meer in praktijk. De kies is iets minder los gaan zitten en ik denk dat ik daar al blij mee moet zijn.
di, 04/03/2007 - 18:38 Permalink