digitale analyse opsporen gaatjes

Author:
Boortje
Posted:
ma, 04/02/2007 - 18:30
beste lezer,

ik was vanmiddag bij de tandarts. Ik ben in mei 2006 voor het laatst geweest en ben 23 jaar. heb nu in totaal 2 vullingen en altijd moet er tandsteen verwijderd worden. Maar toen ik vanmiddag bij mijn nieuwe tandarts in Groningen kwam schrok ik toch wel heel erg! Hij gebruikt een laserapparaatje om gaatjes beter op te kunnen sporen. En ik heb nu opeens wel vijf gaatjes..weliswaar klein maar toch..ik vind het wel veel opeens. De gaatjes zijn nu nog heel klein zei de tandarts en zijn met het blote oog niet of nauwelijks te zien.
Wie heeft ook ervaring met een tandarts die deze methode gebruikt? Ik vind het doodeng en ben nu al bang voor het verdere beloop..dus als ik weer over een half jaar moet..
Nou ja ik moet dus over twee weken voor behandeling. Ik hoop dat iemand ervaringenmet me kan delen.
Let aub niet op mijn gebruikersnaam die kan ik niet veranderen!

Veel groetjes,

Lucie
Spiegeltje

Het laserapparaat wordt gebruikt om (heel vroege) gaatjes met behulp van fluorescentie op te sporen. De meerwaarde boven de traditionele manier is - zo lijkt het - nog niet overtuigend bewezen. Daarbij komt dat zo'n apparaat nogal eens gaatjes aanwijst die dat in werkelijkheid niet zijn. Dat wil niet zeggen dat de gaatjes die de tandarts heeft gezien niet echt zijn. De ene tandarts let er sterker op dan de ander, dat kan ook een verklaring zijn voor 'ineens' meer van die heel kleine gaatjes.

De behandeling van de met de laser gevonden gaatjes is hetzelfde als bij gaatjes die worden gevonden op de traditionele manier. Behandelen van gaatjes kan ook met een laser maar dat is een heel ander apparaat.

Je schrijft dat elke keer tandsteen moet worden verwijderd. Dat wijst er op dat je mondhygiene nog niet optimaal is. Daar zou ik ook iets aan gaan doen om te voorkomen dat je nieuwe gaatjes erbij krijgt en de bestaande groter worden.

Succes verder.
ma, 04/02/2007 - 20:00 Permalink
Boortje

Het laserapparaat wordt gebruikt om (heel vroege) gaatjes met behulp van fluorescentie op te sporen. De meerwaarde boven de traditionele manier is - zo lijkt het - nog niet overtuigend bewezen. Daarbij komt dat zo'n apparaat nogal eens gaatjes aanwijst die dat in werkelijkheid niet zijn. Dat wil niet zeggen dat de gaatjes die de tandarts heeft gezien niet echt zijn. De ene tandarts let er sterker op dan de ander, dat kan ook een verklaring zijn voor 'ineens' meer van die heel kleine gaatjes.

De behandeling van de met de laser gevonden gaatjes is hetzelfde als bij gaatjes die worden gevonden op de traditionele manier. Behandelen van gaatjes kan ook met een laser maar dat is een heel ander apparaat.

Je schrijft dat elke keer tandsteen moet worden verwijderd. Dat wijst er op dat je mondhygiene nog niet optimaal is. Daar zou ik ook iets aan gaan doen om te voorkomen dat je nieuwe gaatjes erbij krijgt en de bestaande groter worden.

Succes verder.
ma, 04/02/2007 - 20:03 Permalink
Boortje

hoi spiegeltje,

Ik vind het een enge gedachten dat ik nu ineens zoveel gaatjes heb. en wat kan ik doen om zo min mogelijk tandsteen te krijgen? want als het elk half jaar verwijderd word is dat niet voldoende?

en het kan dus ook niet die gaatjes er niet zitten? ik ben natuurljk zelf geen tandarts en leg al mn vertrouwen in zijn handen eigenlijk. dus ik zou niet weten wat ik verder moest doen..

groet,

Lucie
ma, 04/02/2007 - 20:05 Permalink
Spiegeltje

Boortje, er is geen reden om te denken dat de tandarts bij jou gaatjes gaat behandelen die er niet zijn. De laser is alleen een hulpmiddel. Als die een verdacht plekje aanwijst kan de tandarts beoordelen of er echt iets aan de hand is of waarschijnlijk toch niet.

Het is uitstekend dat regelmatig tandsteen wordt verwijderd. Maar tandsteen ontstaat uit tandplak. Vanuit tandplak worden zuren gevormd die het glazuur aantasten. Als je weet te voorkomen dat er tandplak op je tanden achter blijft en een fluoridetandpasta gebruikt is de kans klein dat je gaatjes en tandsteen krijgt.

Wat je moet doen is minimaal 2x per dag echt goed poetsen, liefst elektrisch. En ook tussen de tanden reinigen met tandstoker, ragers of flosdraad. En natuurlijk het aantal eetmomenten beperken tot maximaal 7. Poetsen doet iedereen maar niet iedereen doet het goed.

Zie ook http://www.poetstechnieken.nl.
ma, 04/02/2007 - 20:36 Permalink
vV

Als die gaatjes zo klein zijn zijn ze op BW foto`s (zeg maar overzichtfoto`s, 1 linkerkant van het gebit, een ander rechterkant van het gebit) ook (nog) niet (goed) zichtbaar. Ik weet niet wat deze tandarts van plan is, maar in dit soort gaatjes die zo klein zijn de boor zetten zonder op de hoogte te zijn van de ontwikkeling en het verleden ervan lijkt mij niet de bedoeling van dit apparaat! Dus weiger boren, in ieder zolang er niet veel meer info gegeven is!

maar vraag wel naar extra preventieve maatregelen. Hij kan met dit apparaat volgens mij ook je historie opslaan, hoe het beeld nu is. En dan in de toekomst nog eens doen, dan weet je of het gaatje zich ontwikkeld of niet. En wordt het daadwerkelijk groter dan kan je alsnog ingrijpen, terwijl het nog steeds klein is. Voorzover iedereen kan nagaan kunnen ze er net zo goed al 5 jaar zitten...
ma, 04/02/2007 - 21:08 Permalink
Boortje

Hoi Vv,

Terugkomend op uw reactie zonet op mijn onderwerp:
Er is volgens mij dan een bite wing foto gemaakt vanmiddag, waarop het onder- en bovengebit te zien is. Daarover heb ik de tandarts verder niet gehoord, wat er op de foto te zien is. Hij heeft een laserapparaatje gebruikt, en als er een vrij hoge piep te horen was, zou er iets mis zijn. Hij heeft ook niet verteld hoeveel gaatjes ik dan heb, maar zag op het scherm iets van vijf. Ik twijfel echt wat ik moet doen, want ik wil natuurlijk het beste voor mijn gebit.
En wat zou ik als extra preventieve maatregelen kunnen nemen? kan de tandarts daar ook een rol in spelen? Ik heb een jaar of tien geleden al eens een paar kiezen laten sealen. Of moet dat na een tijdje weer overnieuw en is dat wel effectief?
Het zijn heel wat vragen maar ik ben gewoon geschrokken na dit consult bij de tandarts...

groetjes Lucie
di, 04/03/2007 - 17:07 Permalink
vV

Mondhygieniste plus heet dat tegenwoordig, daar is een aanvullende opleiding voor.

sealen: lijkt mij geen goed idee, als er al iets aan de hand is verlies je de controle. Ik zou hier kiezen voor regelmatige controle, en bij de controles aanbrengen van duraphat, een geconcentreerde fluoridegel.
En dan onder controle houden.

Dat ze op de foto NIET te zien zijn is voor mij een reden er GEEN boor in te zetten. Als u twijfelt kunt u deze behandeling ook rustig weigeren, en de tijd nemen elders een second opinion te laten doen.

Wat bij dit soort situaties het belangrijkste is: het vaststellen van het risico dat het verder gaat. Daarvoor zal de historie van de gaatjes/aantastingen bekend moeten zijn, dus het dossier ingekeken om vast te stellen of het bekende plekken zijn.

En zeker met de techniek zoals waarmee de plekken zijn vastgesteld is het heel makkelijk het verloop in de toekomst onder controle te houden. Bij AANGETOONDE verslechtering heb je dan ook een goed argument voor behandeling. Nu ontbreekt dat, in ieder geval naar mijn mening!!
di, 04/03/2007 - 17:36 Permalink
fransaki

Laserapparaat is waarschijnlijk een diagnodent van Kavo. Is een leuk apparaat, ik heb er zelf ook een, dat vrij nauwkeurig werkt. Ik heb nog niet gehad dat er een gaatje ontdekt werd dat er eigenlijk niet zat. Als je daadwerkelijk met het apparaat leert werken, en je je wat verdiept in de verschillende cariesprocessen , zal in het geval van laserdetectie en bv geen rontgen-zichtbare caries de behandeling bestaan uit: voorzichtig plekje beslijpen (meestal groefje), opnieuw laser detectie, bij verhoogde waarde verder schoonboren en vulling, bij verminderde laser waarde groefje sealen of kleine pitvulling en rest groefje sealen. Ik gebruik het apparaat bij twijfel en als aanvullend diagnostisch hulpmiddel naast bestaande systemen (ogen,sonde,x-foto)
di, 04/03/2007 - 19:04 Permalink
annetandarts

ik lees dat de tandarts foto's heeft gemaakt en de laserdiagnostiek heeft gebruikt. Wat mij betreft heeft hij/zij prima onderzoek verricht en echt goed kunnen bepalen (met verschillende methodes) waar en hoe groot de gaatjes zijn. Ik zou me geen zorgen maken en de behandelingen gewoon laten doen.

Wat ik je WEL adviseer is om wat extra uitleg te vragen als je de afspraak hebt. De meeste tandartsen/mondhygienistes zullen je graag laten zien (bijv op de gemaakte foto's) waar de gaatjes zitten en hoe die zijn herkend. Ik doe dat in ieder geval altijd graag. Leuk juist als een patient meer interesse toont.

Goede communicatie is de oplossing voor bijna elk probleem

Groetjes Anne
di, 04/03/2007 - 23:52 Permalink
Boortje

ik ben gister bij de mondhygieniste geweest en ze heeft nu vier gaatjes gevuld. Ik was heel bang, maar het viel erg mee. De mondhygieniste was erg vriendelijk en had alle begrip. Als ik pijn zou hebben zou ze me gelijk verdoven. Maar het viel allemaal mee, en had geen verdoving nodig.
Er was tijd te kort dus ik moet een keertje om het laatste gaatje te laten vullen. En dan zal ze ook tandsteen verwijderen.
Het ergste heb ik gehad, dus een gaatje vullen overleef ik wel hoor.
Het was veel minder erg dan ik dacht, het waren ook kleine gaatjes gelukkig.

Maar mijn vraag is..in een kies ishet nog wat gevoelig..is dat normaal als het gaatje gisteravond is gevuld? Of is het dan niet goed gedaan?

groet Lucie
di, 04/17/2007 - 17:45 Permalink
MoniqueDM

Ja hoor Lucie, wat napijn is heel normaal. Zeker als de gaatjes gevuld zijn met composiet (witte vullingen) :wink: .

Monique
di, 04/17/2007 - 17:53 Permalink
Boortje

ja ze zijn inderdaad met composiet gevuld, gelukkig dan is het normaal ha ha. hoef ik me geen zorgen te maken dat het niet goed gedaan is en ik weeer moet ha ha..

Bedankt Monique voor je snelle antwoord.

Groet,

Lucie
di, 04/17/2007 - 17:59 Permalink