Angst + pijnlijke verstandskies

Author:
Sandra-82
Posted:
zo, 04/01/2007 - 19:25
Eindelijk een forum gevonden waar meerdere angsthazen zitten :D

Even een korte introductie, ben nu 24 jaar en al 6 jaar niet naar de tandarts geweest :oops: Wel altijd goed gepoetst maar na zoveel tijd zijn er wel een aantal mankementen gekomen. Het grootste probleem nu is mn verstandskies linksboven, hopelijk kan ik terecht bij mn oude tandarts zodat hij hem er uit kan halen. Momenteel is mijn angst minder dan de pijn want zelfs tramadol helpt niet meer. Maar is het normaal dat je bij deze kiespijn een zeer hoofd krijgt? Brandende kaak, omliggende pijn in kiezen, oorpijn, hoofdpijn en flauwvallen van de pijn?

Ook nog een vraagje over andere kiezen, bij 2 kiezen is er tussenin een stukje tussenuit gebroken tot aan mijn tandvlees. Nu dus mijn vraag (als er zo een antwoord op is) probeerd de tandarts die te redden of worden die getrokken of word dat een kroon/brug?

Alvast bedankt voor evt antwoorden :)

Groetjes Sandra
femm

nou allereerst welkom..,.

Ik ben ook een angsthaasje van 24.. nog wel regelmatig geweest uit oogpunt van mijn werk..

Van je pijn weet ik niet. Dan zal je even op een antwoord van een tandarts moeten wachten..al denk ik dat ik het advies al weet..zo gauw mogelijk bellen en hopen op een plekje..

veel sterkte en als je over je angst wil praten..dan kan je ook een apart topic openen bij de angst afdeling
zo, 04/01/2007 - 20:40 Permalink
Mignon

Beste Sandra,

wat goed dat je op het forum bent gekomen met je verhaal. Ik hoop dat je nu ook weer wat makkelijker naar de tandarts gaat. Waarschijnlijk heb je een flinke ontsteking aan je verstandskies. Deze pijn kan uitstralen en heel hevig zijn. Ik zou daarom snel een afspraak maken bij je tandarts. Hij of zij kan dan gelijk kijken wat de beste oplossing is voor de afgebroken kies. Om de situatie te beoordelen, moet je dit echt zelf hebben gezien. Het hangt helemaal af van de grootte van het afgebroken stukje en hoe de kwaliteit van de rest van de tand is. Overleg goed met je tandarts en geef aan dat je het niet makkelijk vond om te komen. Dan kunnen ze er zoveel mogelijk rekening mee houden.

Veel succes, gr Mignon
ma, 04/02/2007 - 20:07 Permalink
Sandra-82

Na een weekend geleefd te hebben op pijnstillers heeft manlief naar de tandarts gebeld en ik kon vanmiddag om 2 uur terecht. Met lood in mn schoenen ben ik gegaan en werd de conclusie getrokken( letterlijk) dat mn verstandskies er uit moest :( Na een foto en verdoving was het zover, en na veel breken en kraken was ik eindelijk verlost. Maar valt toch wel tegen een kies trekken hoor flinke napijn. Heb nu met de tandarts afgesproken dat ik terug kom als het gat van mn kies geheeld is en dat hij dan alleen maar kijkt. Daarna maken we een plan voor verdere behandeling.
ma, 04/02/2007 - 20:55 Permalink
pocosylvia

Hoi,

Ik vind je moedig! Denk maar bij jezelf: eens is het achter de rug. Vantevoren is alles echt vreselijk, geloof mij ik was in 1 week tijd 1 1/2 kilo afgevallen omdat ik vrijdag naar de kaakchirurg moest....
En het is voor je eigen best wil. Gewoon veel vragen aan de tandarts en vraag of ze je tijdens de behandeling op de hoogte stellen.
Succes ermee!
di, 04/03/2007 - 10:33 Permalink
Mignon

Inderdaad erg dapper van je Sandra. Heb je goede pijnstillers meegekregen van je tandarts? Probeer anders paracetamol (max 6 per dag) en leg een ijscompress tegen je wang aan. Dat geeft al heel wat verlichting. Sterkte.

Gr Mignon
di, 04/03/2007 - 19:28 Permalink
Sandra-82

Ben idd blij dat ik gegaan ben zowiezo voor de pijn maar ook het idee dat ik de eerste stap heb gezet. En tja dat afvallen van angst ken ik :oops:

Voor andere kwalen slik ik al Paracetamol maar ook Tramadol dus het werkt nu voor alle pijntjes hahaha. Het gaat nu best goed alleen het idee alsof ik een klap op mn gezicht heb gehad daar helpt het ijs wel god voor Het vervelende is dat de tandarts niks heeft gezegd over hoe het verder moest na het trekken van de kies. Moet ik wel of niet spoelen? Mag ik gewoon eten of niet?
di, 04/03/2007 - 21:40 Permalink
Mignon

Hoi Sandra,

Sorry dat ik wat laat reageer. Na drie dagen nemen de pijn en zwelling meestal geleidelijk weer af. Je kunt voorzichtig weer gaan poetsen met een zachte borstel en lauw water. Schrob niet te hard over het wondje heen, maar zorg ervoor dat er geen etensresten in achterblijven. Er heeft zich een bloedstolseltje gevormd in het gat waar de kies uitkwam. Dit bloedstolsel zorgt voor de verdere genezing en moet je dus ook laten zitten. Spoelen kun je nu gewoon weer doen. Bij twijfel kun je altijd je tandarts nog even opbellen of er even langsgaan om een foldertje op te halen. Kijk ook maar eens in de rubriek algemene informatie onder het kopje 'verstandskiezen'.

Veel succes ermee, gr Mignon
do, 04/05/2007 - 16:56 Permalink
Sandra-82

Bedankt voor alle reacties :)

Heb idd in het topic verstandskiezen gekeken en daar staat alles in, erg handig. Mn wang blijft nog wel dik en pijnlijk maar ik neem aan dat dat weer wegtrekt na verloop van tijd.
vr, 04/06/2007 - 00:11 Permalink