Trismus

Author:
sjaantje
Posted:
ma, 04/02/2007 - 23:09
De eerste week van januari heb ik een trismus gekregen.
Nadat ik in een week 5 keer bij de tandarts was geweest met flinke kiespijn. In eerste instantie was er niets te zien op de foto's. Toen ik voor de tweede keer kwam werd besloten tot een kroon. De derde keer werd er een noodkroon geplaatst onder verdoving. De vierde keer werd de kroon verwijderd en werden er medicijnen in de kies gestopt. De vijfde keer werd de zenuw verwijderd en bleef ik zitten met een trismus van 3 mm. Toen is er een antibioticakuur voorgeschreven, maar omdat ik toevallig in die week ook bloed heb moeten laten prikken, weet ik dat er toen geen ontsteking in het bloed zat. Na weer 'n week ben ik naar de huisarts gegaan en die heeft me accuut naar de kaakchirurg verwezen.
Die heeft me onder behandeling genomen.
Ben meteen met manuele kaaktherapie en kaakfysio begonnen, 2 x per week.
Nu zijn we drie maanden verder.
Vorige week is door de kaakchirurg alsnog de kies verwijderd, was niet eerder mogelijk door de trismus.
Nu, 8 dagen verder heb ik nog een verschrikkelijke pijn in de omgeving van de verwijderde kies, de hechtdraadjes zitten er nog wel, die lossen nog op, het verband is inmiddels verwijderd in het ziekenhuis, en sindsdien heb ik dus erge pijn gekregen.
Ik snap het alllemaal niet meer zo, en zie het eerlijk gezegd ook niet meer zo zitten.
Ik heb nu (na meer dan 20 x fysio) een opening van 15 mm, dus nog een hele weg te gaan tot ik aan de 45-50 mm. zit.
Maar wat kan ik aan de pijn doen?
Ik slik 8 paracetamols per dag, mag nl. geen andere medicijnen i.v.m. darmziekte.
Heb wel 5 dagen naproxen (2 x dd. 500) geslikt.

Wie kan mij advies geven wat te doen?
En kan ik de tandarts aansprakelijk stellen?
Mijn zorgverzekeraar vergoedt nl. niet de therabite.....

Alvast bedankt voor reacties.
Irfan

Beste Sjaantje,

Wat een ontzettend vervelend verhaal...

In ieder geval doorgaan met de fysio tot er weer een redelijke mondopening is.

Met uw darmziekte mag u geen NSAID's? En bij wie staat u onder behandeling, bij diegene moet u op een sterkere pijnstiller vragen en deze als een therapie gebruiken. De meest gebruikte pijnstillers kunt u vinden middels onderstaande link:

http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=10381&highlight=

Eventueel kunt een paracetamol gecombineerd met een opiaat bijv. coffeine of codeine gebruiken.

De zorgverzekeraar vergoedt het niet, ook nadat u dit hele verhaal duidelijk heeft uitgelegd? En wat is het standpunt van de tandarts?

Groet Irfan

PS Maja jouw adviezen slaan op pijn uit het gewricht, bij mevrouw heeft het waarschijnlijk te maken met de spieren. Daar zijn andere richtlijnen voor, maar deze heeft ze vast ook wel de behandeld fysiotherapeut te horen gekregen.
di, 04/03/2007 - 22:46 Permalink
kaatje98

Jemig Sjaan,

Wat een vreselijk bericht, ... in ieder geval bedankt voor je berichtje op mijn topic! Het schiet inderdaad allemaal niet op en hoop zeker niet dat we het weekend op de EHBO belanden met een abces ofzo :roll:

Liefs, Karin
vr, 04/06/2007 - 00:09 Permalink
sjaantje

Hiep hoi :smt001 ik kan weer poetsen.
Inmiddels is de kies er uitgesneden waar het allemaal om begonnen is en nu zit ik op een opening van 20 mm, dus het gaat vooruit.
Maar nog 30 mm te gaan, 50 mm is het gemiddelde, alhoewel ik niet verwacht daar nog ooit aan te komen, 35 mm is mijn streven........
za, 04/21/2007 - 16:14 Permalink