raar uitstekend bot of wortels van kiezen???

Author:
shrek
Posted:
do, 04/05/2007 - 14:30
Ik heb al een tijd een raar uitstekend bot of zo (vergroeide wortels?) aan de binnenkant van mijn ondertanden in mijn onderkaak. Ik heb er een foto van gemaakt. Misschien weten jullie wat dit is.

Ik hoop dat het lukt om de foto in te zien, ik heb nl. geen ervaring met het plaatsen van foto's....

Daniëlle

http://www.image-basket.com/uploads/0abeb8ab16.jpg
Irfan

Beste Danielle,

-wanneer heb je ze voor het eerst ontdekt?
-heb je er last van?
-Is het helemaal hard?

Differentiaal diagnose (Wat het zou kunnen zijn en op volgorde van meest waarschijnlijk boven)

Torus mandibularis, uitstulpingen van het bot aan de binnenkant van de onderkaak. Dit is een ontwikkelingsstoornis meestal aan beide zijden aan de binnenkant van de onderkaak ter hoogte van de kleine kiezen. Het wordt meestal pas gevonden na het dertigste levensjaar en geeft verder geen klachten en behoeft geen behandeling. Het wordt alleen lastig als je een prothese in de onderkaak moet, maar dan kan een kaakchirurg de uitstulpingen verwijderen.

Minder waarschijnlijk:

Zwelling t.g.v. een onsteking rond een van de kiezen of een extra tand/kies dat daar wilt doorbreken. Een rontgenfoto kan uitsluitsel geven, maar gezien jouw foto, kan ik bijna de diagnose torus mandibularis op stellen. Als het klachten geeft, dan moet er verder naar gekeken worden.

Groet Irfan
do, 04/05/2007 - 16:06 Permalink
Mignon

Als ik dit zo zie, dan kan ik de diagnose van Irfan -torus mandibularis- met 99,9% zekerheid bevestigen. Deze vorm van tori komt bij 5-10% van de westerse bevolking voor. De grootte van deze botuitstulpingen kan fluctueren en er wordt verondersteld dat mechanische krachten van invloed zijn op het ontstaan en de groei ervan. Knarsen en klemmen worden genoemd als oorzakelijke factoren.

Kijk ook eens op deze links (meerlobbige torus mandibularis)
http://www.tandarts.nl/index.php?option=com_content&task=view&i…

Fijne avond, grts Mignon
do, 04/05/2007 - 17:06 Permalink
shrek

Bedankt voor de reacties. Ik heb ze al een tijd, kan me niet herinneren hoelang al maar ben de vorige keer vergeten om aan de tandarts te vragen wat het is. Ik heb er geen last van en het is helemaal hard dus het zal wel tori mandibularis zijn. Gelukkig niks ernstigs :smt038 want ik vroeg me toch af wat het was. Komen die botuitstulpingen trouwens alleen voor in de onderkaak?

En nu ik toch bezig ben, heb ik nog een vraag....

Ik heb aan de buitenkant van mijn gezicht een pijnlijke plek zitten ongeveer aan het einde van de kaak. Kan dit te maken hebben met een verstandskies die door moet komen of misschien wel niet door kan komen? Misschien een ontsteking? Achter in mijn mond heb ik nergens last van, niet rood en niet gezwollen.
do, 04/05/2007 - 20:13 Permalink
Irfan

Exostosen (botuitstulpingen kunnen op meerdere plekken in de mond voorkomen, maar aan de binnenkant van de onderkaak meest frequent, vandaar dat daar een aparte naam voor is. Er bestaat ook een torus palatinus, deze komt op het gehemelte voor.

De pijnlijke plek in de mond kan meerdere oorzaken hebben, bijv. een verstandskies of geirriteerd tandvlees. Op de volgende controle even naar laten kijken door de tandarts.

Groet Irfan
vr, 04/06/2007 - 01:12 Permalink