Verstandkiezen laten trekken

Author:
doortjed
Posted:
wo, 04/11/2007 - 16:03
Hallo allemaal,

Ik heb mij geregistreerd op dit forum om mijn vraag te stellen. Ik ben al jaren redelijk bang voor de tandarts. Ik heb vorig jaar een wortelkanaalbehandeling gehad en ik dacht dat dat het ergste kon zijn wat ik mee kon maken bij de tandarts. Maar niets is minder waar: Vorige week vertelde mijn tandarts mij dat mijn verstandkiezen getrokken moet worden door de kaakchirurg. Reden 1: Omdat ze slecht zijn en ik er ook wat last van heb en dit dus alleen maar erger kan worden. Reden 2: Ze zitten in de weg, ik heb er geen ruimte voor. Ik kan dus geen 'nee' zeggen, het moet gewoon... Dus ik heb gelijk maar een eerste afspraak gemaakt voor het trekken van de eerste 2 kiezen aan een kant. Die afspraak is 21 mei pas. Ik zie er echt als een berg tegenop!! Ik ben even langs de poli kaakchirurgie geweest en ik vond dat ik onvriendelijk geholpen werd. De dame die daar zat vertelde dat het allemaal best mee viel en dat ik me vooral niet zo druk moest maken. Ze gaf de tip om vooraf wat pijnstilling te nemen. Ik weet echt niet wat ik moet doen, ik heb er al een paar keer over gedroomd. Het lijkt me gewoon een vreselijk nare ervaring. De dame bij de poli kaakchirurgie zei ook nog dat ze niet zeker wisten of ze wel getrokken kunnen worden. Dat kunnen ze pas zien als ze bezig zijn, zei ze. Het kan ook zijn dat ze schuin staan en dat het op een andere manier (?) verwijderd moet worden.

Wat nu mijn vraag is aan jullie:
Heeft iemand iets dergelijks ook ondergaan en hoe ging het?
Hoe zijn de spuiten? Ik hoorde dat de zenuw verdoofd moet worden? Is dat hetzelfde als een prikje dat je krijgt als je een 'gaatje' hebt of is dat anders?
Moet ik een prik in mijn verhemelte? Dit schijnt erg pijnlijk te zijn omdat ze tegen je botvlies aanprikken.
Wat kun je het beste innemen aan medicatie vooraf?
En heb je nog andere dingen die ik moet weten ;-)? Ik wil namelijk echt alles weten. Ik heb zo'n voorgevoel dat dit nogal dramatisch gaat worden als ik daar eenmaal lig.

Oja... ik heb ook nog even gebeld met de Narcose Tandarts, hoewel ik dat persoonlijk wel ver vind gaan. Je gaat dan dus blijkbaar onder algehele narcose. Heeft iemand hier ervaring mee? Het zit bij mij helemaal niet naast de deur en ik vind het ook nog eens erg duur. Aangezien ik nog student ben kan ik dat niet betalen :-? . Dus dat is waarschijnlijk geen optie maar ik was even benieuwd.

Ik hoop dat er mensen zijn die mij wat willen vertellen over hun ervaringen zodat ik hopelijk wat gerustgestelder ben...

Liefs,

doortje d
Mignon

Beste Doortje,

je hebt een heleboel vragen en ik hoop dat je wat rust met de situatie krijgt als deze zijn beantwoord.

Om maar gelijk op je vragen in te gaan; ik heb zelf mijn verstandskiezen nog niet laten trekken en kan je dus niet uit eigen ervaring vertellen hoe het is. Wel heb ik al verschillende malen een dergelijke behandeling meegemaakt/uitgevoerd. Als je bij de kaakchirurg binnenkomt wordt je eerst goed verdoofd. Dit gebeurt met 2 prikjes per tand, vergelijkbaar als bij de tandarts. De prik in het verhemelte (voor het trekken van de bovenste verstandskies) is inderdaad gevoelig. Het is echter nog altijd fijner om met zekerheid goed verdoofd te zijn, dan dat je tijdens de operatie nog wat voelt.

Als medicatie vooraf kun je paracetamol (2x500mg 1 uur tevoren) innemen. De meeste kaakchirurgen schrijven echter een recept Ibuprofen voor. Neem nog een keertje contact op met de afdeling om dit na te gaan.

Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad duurt de sessie tot 30 minuten. Als de kiezen schuin liggen kan het zijn dat ze voor het trekken een stukje bot weg moeten boren. Daarna kun je weer naar huis. Zorg dat je iemand meeneemt die dag, dat helpt meestal goed tegen de zenuwen. De eerste 3 dagen nemen de pijn en zwelling toe, daarna gaat het weer de goede kant op.

Voor meer informatie kun je op deze site terecht onder het kopje 'verstandskiezen' bij algemene info.

Succes met veel groeten,

Mignon
wo, 04/11/2007 - 17:49 Permalink
Anoya

Ik ben alle vier mijn verstandskiezen al kwijt. Twee bij de tandarts en twee bij de kaakchirurg (omdat hij het zelf wilde doen en dit i.v.m mijn andere behandeling het makkelijkste was).

Ik had twee zeer misvormde kiezen en twee 'mooie' kiezen. Ik heb van te voren geen medicatie ingenomen en ook had ik geen zwelling en is de pijn niet toegenomen. Natuurlijk was het een vervelend gevoel toen de verdoving uitwerkte, maar met wat paracetamol en ibuprofen (alleen omdat er een zeer deed door één hechting) was het al snel over. Bij mij dus geen zwelling, geen verkleuring en weinig tot geen pijn.

Alleen met het eten vond ik het wat vervelend. Geen rijst eten want dat blijft erg in die gaatjes zitten :P Ik kauwde zelf met 'de andere kant', omdat het bij mij in twee keer was gedaan. Eerst boven en onder van de linkerkant, en een tijdje later boven en onder van de rechterkant. De onderste kies van de rechterkant ging er trouwens moeilijk uit, hij heeft flink zitten wrikken en de kaakchirurg zei dan ook dat het wat langer ging duren omdat 'het een lastige was'. Ze zeiden ook dat er dus een flinke zwelling zou kunnen komen.

De verdovingen was wel even een vervelend gevoel, maar dat is maar een paar seconden. Het werkt al heel snel in ieder geval! :D

Het is natuurlijk voor elke persoon anders, maar ik wens je veel succes! :D
wo, 04/11/2007 - 18:11 Permalink
doortjed

Hoi allebei,

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben blij op deze manier wat voorlichting te kunnen krijgen, want ik wist er nog niet zoveel over. De tandarts zelf heeft natuurlijk weinig tijd om mijn vragen te beantwoorden. Ik ben blij om te horen dat de prikken vergelijkbaar zijn als bij de tandarts. Ik heb gehoord dat die prik in het verhemelte helemaal doortrekt naar je ogen, en dat je ogen er van gaan tranen. Daar zie ik echt tegenop :x maar ik vraag me af of het een fabeltje is of waarheid, hahah!

Verder zit ik eigenlijk ook nog te twijfelen of ik wel naar de kaakchirurg wil. Ik ken die hele man niet en mijn eigen tandarts (een vrouw) is heel aardig. Bij haar voel ik me wel redelijk op mijn gemak. Het nadeel is - geloof ik - dat mijn verzekering dan niet toereikend is voor de kosten, en de kaakchirurg valt onder de basisverzekering. Mijn eigen tandarts heeft aangegeven dat ze me het liefste doorverwijst omdat je nooit kan weten hoe het uitpakt en dat de kaakchirurg ook meer ervaring heeft dan zij. Maar ja aan de andere kant ken ik haar natuurlijk weer beter.

Ik zal nog even bij de kaakchirurgie poli langsgaan om te vragen wat voor pre medicatie ik het beste kan nemen. Ik neig het meest naar valium hahaha dan ben ik tenminste een beetje van de wereld :smt015

Leuk dat jij Mignon als student tandheelkunde hier antwoorden geeft. Vind ik echt heel aardig. Vonden de mensen die jij hebt behandeld het meevallen of niet? Ik ben benieuwd naar de ervaringen. Ik hoop dat ik er wat minder tegenop ga zien maar ik zie er nu nog echt mega erg tegenop.

Ik ben benieuwd naar meer ervaringsverhalen (hopelijk geen schokkende) en naar de antwoorden op mijn vragen.

Liefs,

doortje d
wo, 04/11/2007 - 19:37 Permalink
Chris888

Ik ben benieuwd naar meer ervaringsverhalen

Als je bij 'zoeken' bovenaan dit forum verstandskies of verstandskiezen intikt, dan kun je je lol op. Zowel positieve als negatieve ervaringen, maar mensen met positieve ervaringen hebben ongetwijfeld minder neiging een forum als dit op te zoeken, dus negatief is vast oververtegenwoordigd. Die verhalen moet je dus effe overslaan :wink: Scheelt ook een hoop leeswerk.
wo, 04/11/2007 - 19:44 Permalink
Ashley

Ook ik zal nog mijn ervaringsverhaal vertellen. Ik heb anderhalve week geleden mijn 2 rechterverstandskiezen laten trekken bij de kaakchirurg (grappig dat je zegt dat je het liever laat doen door je tandarts doortjed; zo wilde ik per se naar de kaakchirurg omdat ik van mening was, dat als iemand iets heel vaak doet, daar ook de handigste techniek voor heeft :D en de meeste ervaring).
Ik heb van te voren geen pijnmedicatie ingenomen. De verdoving bestond wel uit een spuit of 7 (volgens mij, maar ik was nogal zenuwachtig, dus écht goed geteld heb ik niet) en dus ook een spuit in mijn verhemelte gehad, maar ook daar heb ik weinig of niets van gevoeld. Het is een wat onaangenaam gevoel dat ze vloeistof in je kaak spuiten, maar dat is het dan ook. Van de ingreep zelf heb ik niets gevoeld, alleen wat gewrik en geduw. De bovenste kies was er in een minuutje uit en de onderste (half afgebroken) kwam er in een paar stukken uit (ik hoorde ten minste 3x 'kleng' in het metalen bakje). Ook de hechtingen heb ik niet gevoeld.
Al met al stond ik met zo'n 40 minuutjes weer buiten. Het is mij in ieder geval ENORM meegevallen. Ook de napijn want ik heb niet zoveel pijnstillers (paracetamol met codeïne voorgeschreven gekregen) hoeven slikken. Ik had alleen wel op de binnenkant van mijn wang gebeten, dus die lag wat open.
Op 10 mei moet ik voor de linkerkant en ik zie de behandeling daarvan met vertrouwen tegemoet want ik weet nu wat me te wachten staat.
do, 04/12/2007 - 10:30 Permalink
Sjnuutje

Hoi Doortjed,

Neem van mij aan: maak je helemaal geen zorgen!
Ik zit nu zelf nog met een dik gezichtje. Mijn verstandskiezen rechts zijn eergisteren getrokken bij de tandarts zelf. Ik moet er wel bij zeggen dat dit een heel goede tandarts is. Ze hebben een kliniek waar ze ook implantaten verzorgen en een eigen laboratorium in huis. Ook kun je daar terecht voor volledige narcose-behandelingen, maar doe jezelf dat niet aan.
Het valt echt reuze mee.
Als je tandarts zelf zegt dat je beter naar het ziekenhuis kunt gaan, zou ik dat advies niet in de wind slaan. Je kent haar wel beter, maar zij kent zichzelf ook en daarom zegt ze waarschijnlijk dat je beter naar het ziekenhuis kunt gaan. In het ziekenhuis doen ze de hele dag niet anders. Mijn vriendin heeft laatst ook bij de tandarts de verstandskiezen laten trekken en is alsnog naar het ziekenhuis kunnen gaan op haar fietsje omdat de tandarst de tand niet eruit kreeg. NIET LEUK!

De spuiten zijn gewoon een beetje eng maar daar is dan ook alles mee gezegd. Dat enge komt gewoon door jezelf omdat je jezelf opfokt. Van de spuiten heb ik weinig tot niets gevoeld.... De verdoving werkt snel en je zult van de hele behandeling niet meer merken dan een beetje gewrik. Onderga het gewoon. Laat het op je afkomen en pieker er niet te veel over. Het gepieker van te voren is het ergste van de hele behandeling neem dat van mij aan. Een oud gezegde: een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest :smt002 You get it?
Als je na afloop goed koelt (meteen erna beginnen, dus neem iets mee) komt het helemaal goed. Blijven koelen! Koelen verzacht ook eventuele 'pijn'. Ik heb vanochtend nog gekoeld, heeeeeerlijk! Doet echt goed.
Na afloop eten: zorg dat je een lekker soepje hebt klaarstaan of brintapap ofzoiets. Begin pas te eten als de verdoving is uitgewerkt.
Veel water drinken!
Als je iemand mee kunt nemen is dat prettig. dan heb je wat afleiding. Neem dan wel een rustig persoon mee en niet iemand die net zo bang is als jezelf. Praat over koetjes en kalfjes en als je dreigt te gaan piekeren ban de gedachte uit. Echt! Je helpt jezelf er niet mee. Je zult zien... als je buiten staat denk je............. wat ben ik een oen dat ik me zo druk heb gemaakt. Kop op!
za, 04/28/2007 - 13:16 Permalink
Fleur25

He Doortje,

Ik zit hier ook nog met een wat dikke rechterwang ;-)

Ik ben ook heel erg bang voor het trekken, maar het is meer het idee dan dat je er echt veel van voelt. De verdoving in je verhemelte is vervelend, maar ook maar heel kort. Het geduw en gewrik voelt vervelend, maar het doet geen pijn. Het is zoals ik al zei, meer het idee.
Ik had 1 moeilijke tand die helemaal nog onder het tandvlees zat en die er ook in delen is uitgegaan. Dat vond ik eng en daar had ik ook wel wat paniek, maar ik voelde geen pijn. Ik was meer bang voor mijn onderkaak omdat die niet erg sterk is (gelukkig wel ook op gemerkt door de kaakchirurg) en ik wilde niet dat deze uit de kom sprong. Dat is ook niet gebeurd gelukkig.De bovenste ging prima en was er binnen 5 minuutjes uit. Dat viel reuze mee!
Over het algmeen valt het heel erg mee en zijn ze er zo uit. De verdoving is goed en een kaakchirurg is heel handig ;-)

Qua napijn valt het bij mij ook erg mee. De hechtingen trekken een beetje, en de zwelling in mijn wang doet wat zeer, maar verder niks.
Het komt zeker goed!

do, 05/03/2007 - 11:10 Permalink
Sandratjeuh

amai, leuke berichtjes dat ik hier lees, echt een geruststelling :)

ik moet ze na mijn examens ook ff laten trekken, de derde molaren (=verstandskies) onder... hihi, eindelijk ga ik dat is meemaken ^^

maar als ze opgezwolen zn, hoe lang duurt die procédé ongeveer? is dat over in 1 week? hoe zit het met de articulatie? doet het enkel zeer bij druk? (mijn M3 Inferior Sinister en M3 Inferior Dexter zitten nog onder de mucosa/tandvlees)

xxx
za, 05/12/2007 - 19:17 Permalink