pijn in kaken

Author:
vdkamp
Posted:
zo, 04/15/2007 - 21:02
Vorig jaar september 4 vullingen gehad, in december bij de mondhygieniste geweest die alle tanden heeft schoongemaakt. Sinds februari erge pijn aan kiezen en kaak soms doorlopend naar pijn bij de slaap. Vooral bij koude en warme dranken, maar ook daarbuiten. Tandarts heeft alles onderzocht en foto's gemaakt en niets gevonden. Alleen asperine helpt, maar ja dat is geen oplossing van het probleem. Wie weet raad. Dank
Lieneke

Het zou aan het knarsen kunnen kunnen liggen. Doordat de tanden er van afslijten wordt het glazuur dunner. Daardoor komt de zenuw meer aan de oppervlakte te liggen. Daardoor kan je koude/warmte sneller en meer voelen.
Door het knarsen raken tanden en kiezen overbelast zodat je last krijgt. Ook raken spieren overbelast, spieren bij de oren, op de kaak en zelfs van je hoofd.
Vraag eens aan de tandarts of hij een knarsplaat (splint) kan maken die je 's nachts draagt zodat je tanden beschermt worden en waardoor je minder hard kan knarsen. Let zelf goed op dat je overdag niet knarst.
ma, 04/16/2007 - 19:01 Permalink
Anoya

Vraag eens aan de tandarts of hij een knarsplaat (splint) kan maken die je 's nachts draagt zodat je tanden beschermt worden en waardoor je minder hard kan knarsen.

Vraag dan ook meteen of het wel de juiste oplossing is :wink: Ik ben namelijk een die-hard knarser / klemmer, en bij mij werkte een splint (die mijn tandarts voorschreef) juist averechts. Die maakte mijn knars en klemgedrag juist érger.

Maar verder kan het dus inderdaad aan het knarsen liggen. Klemmen is je tanden/kiezen hard op elkaar persen.. 'klemmen' dus :wink:
ma, 04/16/2007 - 22:18 Permalink
vdkamp

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik hang de theorie aan van de beschermende laag. Daarom was ik ook 5 jaar niet naar de tandarts geweest. En ja, dan weet je het wel. 5 nieuwe vullingen en naar de mondhygieniste. Weg beschermende laag en de problemen zoals voornoemd. Ik blij....maar niet heus. Zoals al eerder gezegd zijn de kiezen en tanden in september 2006 gevuld en in december was het laatste bezoek aan de mondhygieniste. Klachten begonnen pas in februari en duren tot nu toe voort. Vooral koffie, warme thee en koud water doen erge pijn. Maar als ik dat niet gebruik heb ik ook last. Enfin, vrijdag maar weer op bezoek bij mijn tandarts. Die heeft echter vorige keer al foto's gemaakt, op de vullingen getikt en niets kunnen vinden..........Ik neem alle suggesties mee!
wo, 04/18/2007 - 13:51 Permalink
Newtan

Je zegt zelf dat aspirine hier geen oplossing voor is. Maar dit soort problemen wordt juist wel eens met pijnstillers behandeld. Wel met paracetamol i.p.v. brufen of aspirine, omdat die de maag aantasten.
De paracetamol moet verdeeld over de dag ingenomen worden, twee of meer weken lang, tot het weg is.

De meest voorkomende oorzaak is gewoon klemmen, omdat je je ergens over 'verbijt'. Of vanwege nek- of rugklachten.
Het kan geen kwaad, maar is erg lastig.
wo, 04/18/2007 - 14:53 Permalink
vdkamp

Als het probleem zich al 3 maanden voordoet lijkt het me geen oplossing 2 weken pijnstillers te slikken. Het doet de pijn ongetwijfeld verminderen, maar neemt de oorzaak niet weg.
wo, 04/18/2007 - 16:52 Permalink
Newtan

Als de oorzaak niet direct aan het gebit ligt, zit hij ergens anders.
Ofwel uw nek/rug, ofwel in stressverwerking, ofwel in verkeerde mondgewoontes.

Dit is de meest doeltreffende raad die ik kan geven:
Neem pijnstillers voor de overlast, een paar weken elke dag. En laat even uw rug/nekklachten uitzoeken (fysiotherapeut) of uw mondgewoontes (logopedie, maar alleen als dit al járen steeds terugkomt).

Stress hebben we allemaal op z'n tijd.

Zonder aanpak van de oorzaak heeft een extra apparaat in de mond, zoals een knarsplaat, alleen zin om schade aan het gebit te voorkomen.
Dat moet je doen als er zwakke plekken zitten, zoals enorme vullingen in uitgeholde kiezen, of kronen op ontzenuwde wortels enzo.

Over dit probleem wordt in de tandheelkunde zéér verschillend gedacht. Dus verder hou ik m'n toetsenbord :lol: en laat de verdere raad aan de experts over.
wo, 04/18/2007 - 18:10 Permalink
vdkamp

Einde van de soap. Vorige week vrijdag bij de tandarts geweest die heeft geklopt, getikt en met koud en warm de tanden en kiezen aangeraakt, zonder resultaat. Vernislaagje aangebracht en zelf sensodyne gel gekocht. Van de tandarts ook Elmex tandspoeling gekregen. En wat blijkt: sinds afgelopen zondag geen last meer! Dus zonder de oorzaak te weten is het probleem opgelost. Klasse. Wel nog een opmerking: het had dus niets te maken met spanning of stress: ik weet heel goed wat stress is maar functioneer de laatste maanden beter dan tevoren en heb zeker geen stress ervaren. Het is wat al te makkelijk psychische factoren aan te wijzen als oorzaak als je het niet weet. Iedereen bedankt voor de reacties!
Bram van der Kamp
ma, 04/23/2007 - 23:59 Permalink