Hallo,
Ik ben gisteren bij de tandarts geweest om een nieuwe vulling te laten plaatsen in een melkkies. Was bij een nieuwe tandarts, dus hij wilde weten of er onder die kies nog een blijvende zat. Dus een foto gemaakt maar helaas niet dus, het blijkt zelfs dat ik nog 4(!) melkkiezen heb, zonder blijvende kiezen er onder. Hij denkt dat ik de bovenste kiezen nog binnen het jaar zal verliezen. Hij adviseerde implantaten, maar via Google kwam ik er achter dat er ook etsbruggen bestaan. Is qua geld maar vooral qua angst en pijn een stuk aantrekkelijker! Maar ik kom er maar niet achter of een etsbrug ook mogelijk is bij ontbrekende kiezen. Het gaat om alle 2e melkkiezen. Kan iemand mij adviseren? Alvast bedankt!
Groetjes Jessica
Ik ben gisteren bij de tandarts geweest om een nieuwe vulling te laten plaatsen in een melkkies. Was bij een nieuwe tandarts, dus hij wilde weten of er onder die kies nog een blijvende zat. Dus een foto gemaakt maar helaas niet dus, het blijkt zelfs dat ik nog 4(!) melkkiezen heb, zonder blijvende kiezen er onder. Hij denkt dat ik de bovenste kiezen nog binnen het jaar zal verliezen. Hij adviseerde implantaten, maar via Google kwam ik er achter dat er ook etsbruggen bestaan. Is qua geld maar vooral qua angst en pijn een stuk aantrekkelijker! Maar ik kom er maar niet achter of een etsbrug ook mogelijk is bij ontbrekende kiezen. Het gaat om alle 2e melkkiezen. Kan iemand mij adviseren? Alvast bedankt!
Groetjes Jessica
Maar of ze goed blijven zitten, is de vraag. Ze hebben een slechte reputatie onder tandartsen vanwege de vele mislukkingen, waarbij ze eenmaal los geweest, niet meer zo goed opnieuw geplakt kunnen worden. Dus ze komen steeds sneller los.
Als je voor zekerheid gaat, neem dan een frameprothese met twee kiezen.
Serieus: implantaten zijn hier de beste keus. Bruggen kunnen ook, maar zijn niet het beste als de buurkiezen nog puntgaaf zijn. Gewoon kijken of je de ontbrekende kiezen mist, kan ook. Dan stel je het nog even uit.
In jouw geval moeten er kleine kiezen worden vervangen. Het slagingspercentage van deze etsbruggen ligt beduidend lager dan bij frontvervanging. Het vervangen van 4 elementen mbv etsbruggen lijkt mij al helemaal geen reeele optie.
Je zou eens bij je verzekering kunnen informeren wat zij vergoeden aan implantaten. Het gaat hier immers om niet aangelegde (agenetische) tanden die vervangen moeten worden. Heeft de tandarts het ook gehad over orthodontie? Dit zou wellicht ook oplossing bieden.
Succes ermee, gr Mignon
Groeten Jessica