Ontstoken tandvlees kind 4 jaar?

Author:
syl72
Posted:
zo, 04/08/2007 - 22:37
Een achterste kies bovenin is gevuld toen mijn dochtertje 3,5 jaar oud was. Deze kies deed er lang over om goed door te komen (in het midden bleef lang tandvlees zitten) en zag er toen al wat verkleurd uit (kan een kies door lang wisselen slecht worden?). De tandarts heeft de slechte deeltjes er helemaal uitgeschraapt en gevuld (nooit kiespijn daarvoor/daarna aan gehad). Toen ze 2,5 jaar was, is ze hard op haar kin gevallen, waardoor we toen pas ook zagen dat ze van 2 andere (eerste) kiezen bovenin wat stukken miste (ik dacht altijd dat ze gewoon wat kleinere kiezen had). Nu is ze net 4 jaar en een paar weken terug kreeg ze kiespijn met koud drinken/eten aan de kant van de gevulde kies. De kies daarvoor miste een stuk en die heeft de tandarts meteen opgevuld; de kies was niet rot, maar omdat ik daar niet goed kon poetsen was haar tandvlees een beetje rood/dik geworden zei de tandarts. Met het vullen zou ik het nu beter kunnen poetsen. Nu zijn we 2,5 weken verder en ze heeft nog steeds kiespijn met koud drinken/eten en wat dikker tandvlees. Paar dagen terug ben ik voor de zekerheid nog even op nacontrole geweest. Ze moest op een watje bijten en dat deed geen pijn. Het kon nog de nieuwe vulling zijn of wellicht pijn van de blijvende kies die daarachter met ong. 5 jaar gaat doorkomen. Het zag er allemaal goed uit. Ze kan er goed op eten zolang het niet koud is. Kan het inderdaad nog wat ontstoken tandvlees zijn omdat ik er voorheen niet goed bij kon (het is precies tussen de 2 gevulde kiezen wat dikker), is de kies van de oudere vulling daaronder slechter geworden (kan dat?) of is het de nieuwe vulling die nog steeds gevoelig kan zijn (toch was de kies niet rot)? Of kan het van het rommelen van de blijvende kies zijn (dat doet toch geen pijn met kou)?
annetandarts

lastig, vandaar ook weinig antwoorden denk ik. Klinkt een beetje alsof er toch wel een gat zit/zat dat zo diep is dat de zenuw erdoor is aangetast.
Als uw kind goed mee kan werken zou ik een fotootje (bitewing) door de tandarts laten maken (wel lastig bij 4-jarige maar niet onmogelijk als uw kind meewerkt). Dan kan de tandarts meer zien. Zit er toch een gat tot in de zenuw dan zou ik m trekken (of als het meevalt eerst het ontstoken deel van de zenuw weghalen dmv pulpotomie).

Maar dat is allemaal lastig te bepalen zo. Zou dus een foto proberen. Veel tandarsten zijn in mijn ogen erg behoudend met het melkgebit. Het doel is een gezond en pijnvrij gebit. Soms hoort trekken daarbij. Ook om ontstekingen onder de kiezen die zelfs de blijvende kiezen die daaronder groeien kunnen beschadigen te voorkomen!

Kinderen vinden het trekken niet leuk maar daarna zijn ze van de pijn af en last met eten hebben ze eigenlijk nooit. Zelfs al wordt bijna alles getrokken.

Nogmaals: ik heb uw kind niet gezien, dus ga vooral af op wat uw tandarts zegt. Dit is alleen voor wat extra info.

Ontstoken tandvlees kan inderdaad wel pijn veroorzaken. Dit moet dan wel weggaan na een week goed poetsen.
vr, 04/20/2007 - 18:22 Permalink
annetandarts

de melkkiezen kunnen ook aangetast glazuur hebben (vergelijkbaar met kaasmolaren elders op het forum). Dan is het glazuur zachter en brokkelt sneller af. Geeft ook gevoeligheid. Kans dat dit dan straks bij de blijvende kiezen ook zo is is minimaal.
vr, 04/20/2007 - 18:24 Permalink
syl72

Bedankt voor het antwoord. Het is inmiddels al stukken minder gevoelig met koud dan een paar weken terug. Het zou dus toch gevoeligheid van het missen van glazuur kunnen zijn (kies die een stuk miste is opgevuld; daarvoor zou de flinke gevoeligheid kunnen komen door het missen van glazuur en daarna wellicht van het vullen). Ik hou het in de gaten en mocht de pijn terugkomen, dan zal ik om een foto vragen; gelukkig is dit dan dus niet gek/overbezorgd. Mijn dochter werkt goed mee bij de tandarts en ik heb echt een goede, vriendelijke, tandarts, dus ik verwacht dat hij wel wil meewerken met een foto. Maar uiteraard hoop ik dat het niet nodig zal zijn! Nogmaals bedankt!
zo, 04/22/2007 - 16:12 Permalink