Glazuur weg, een soort lak erop?

Author:
chrissy
Posted:
di, 04/17/2007 - 23:31
Hoi,

Heb een vraagje?
Bij mijn voortanden is er wat tandglazuur weg.
IK heb heb er wel (nog) geen pijn aan. Nu stelde de tandarts voor dat er eventueel een soort lak kan worden opgedaan.

Heeft iemand dat al eens laten doen en doet het pijn of voelt het ambetant aan?
Ik zou graag hebben dat ze de tanden wel beschermen, maar liever niet dat ze weer moeten boren, (tot aan de zenuw) en terug een wortelkanaalbehandeling laten doen?

Graag mensen met ervaring hierover.

Krisje
Mignon

Ik denk dat de tandarts voor heeft gesteld om een doorzichtige lak op de tanden aan te brengen en zo te voorkomen dat er gevoeligheid optreedt. Als het glazuur is weggesleten komen de tandbeenkanaaltjes bloot te liggen die in contact staan met de zenuw. Vloeistofverplaatsing in deze kanaaltjes door warmte/koude en of zuurverschillen kan prikkeling van de zenuw veroorzaken en daarmee pijn. Om dit euvel voor te zijn kun je ingaan op het voorstel van je tandarts, anderszijds kun je natuurlijk ook afwachten tot gevoeligheid optreedt. Het is geen invasieve ingreep. De keuze is aan jou.

Gr, Mignon
do, 04/19/2007 - 08:19 Permalink
Echelon

Ze hebben dat bij mij einde februari gedaan omdat er glazuur van m'n tanden weg is.

Wees gerust! :D Het is een compleet pijnloze behandeling en het is ook direct voorbij! Ze moeten het niet verdoven of wat dan ook en ook niet boren ...

En ik ben echt extreem bang voor de tandarts dus ...
do, 04/19/2007 - 10:39 Permalink
2wortelpuntbeh…

Jammer, ik heb nl heel weinig glazuur op mijn tanden, waardoor de kans op gaatjes steeds groter wordt (afgelopen keer weer 2) Zou mooi als het langdurig nut heeft
Wat kost zo'n behandeling?
za, 04/21/2007 - 18:36 Permalink
Echelon

Ze heeft me verteld dat het terug gaat afslijten (waarschijnlijk hangt dat van persoon tot persoon af) en het kan ook niet op elke plaats op de tand aangebracht worden. Op bepaalde plaatsen bijt je het er direct weer af als je kauwt.

De behandeling op zich was niet zo heel duur. Maar bij mij is er tijdens die consultatie ook tandsteen verwijderd, een gat gevuld en 2 tanden met die laklaag bewerkt. Ik kan je alleen het totale bedrag geven van wat ik betaald heb en wat ik teruggekregen heb van het ziekenfonds. Ik heb geen gedetailleerde rekening meer omdat ik het doktersbriefje van de consultatie bij het ziekenfonds in de bus gestoken heb. Zij storten dan wat ze je moeten terugbetalen op je rekening (ik woon in België) maar dan heb je geen gedetailleerd overzicht meer ...

De tandarts heeft me verder ook Proglasur aangeraden.

Ik vrees dat die laklaag een lapmiddeltje is omdat het op bepaalde delen van de tand niet kan aangebracht worden. En ik heb zo al 1 plaats waar het glazuur ook weg is en waar ze het niet kunnen aanbrengen omdat het zo weer weg zal zijn ...

Maar ik vind het een betere optie dan een kroon want die zijn bij ons in België erg duur en je krijgt van het ziekenfonds niks terug. En ik heb momenteel al 4 of 5 tanden waar stukjes glazuur van weg zijn.
za, 04/21/2007 - 20:06 Permalink
chrissy

Hoi,

Bij mij is het eigenlijk aan de bovenkant van de tanden, dus tegen het tandvlees aan.
Het doet geen pijn (allez tot hiertoe nog niet).
Kan het op die plaatsen wel? Mijn tanden worden precies erdoor ook kleiner.

Groetjes?
Mijn tanden zien op die plaatsen ook vlug geel, soms poets ik tot 4x per dag, en dan zegt de tandarts nog beter poetsen?

Welke tandpasta is het beste, gebruik nu sensodyne voor gevoelige tanden.

Groetjes
Kristin
za, 04/21/2007 - 23:58 Permalink
2wortelpuntbeh…

Ik heb ooit aan mijn tandarts gevraagd wat de beste tandpasta is en toen kreeg ik als antwoord dat het helemaal niets uit welk merk je koopt als er maar fluoride in zit.
Of dat nou hema eigenmerk is of dure elmex, tis allemaal 1 pot nat.

Ik meen me te herinneren dat ergens op het forum al eens naar proglasur is gevraagd en dat het ook niet direct zal helpen.
zo, 04/22/2007 - 16:43 Permalink