Een "gewone" tandarts voor mensen met tandartsfobi

Author:
Winsel
Posted:
wo, 04/11/2007 - 17:44
Hallo allemaal,

Het is weer zover, ik MOET naar de tandarts...m'n vulling viel er van het weekend uit. Het idee dat ik weer naar die hel moet....ik slaap niet, ik heb vreselijke huilbuien...het zweet breekt me uit, kortom: angst.

Ik op internet zoeken naar een speciale angsttandarts, kwam ik uit op CDCkliniek in Best. Bleek dat je zoiezo eerst een intakegesprek krijgt wat maar liefst 150 euro kost (eigen bijdrage). Nu zit ik in de Bijstand, maar dit is voor de geen die een modaal inkomen heeft al veel. Na veel wikken en wegen, besloot ik dan maar m'n spaarrekening te plunderen. Heb ik de receptie van CDC aan de telefoon, verteld ze me dat de kliniek eigenlijk alleen maar mensen behandelen die een gebitsrenovatie nodig hebben, en niet voor een vullinkje. Toen "adviseerde" ze me maar een gewone tandarts te gaan zoeken. Ja, hallo zeg, ben je doof? Ik sterf van de angst, ik ga niet voor niets jullie bellen...dat dacht ik dan althans.

Omdat ik dan toch wel heel erg angstig was, mocht ik dan toch komen. Maar ik vind het toch eigenlijk schandalig. Ik heb verder een gezond gebit, maar de angst trek ik niet meer. Ik vind dat die klinieken BIG BUSINESS hebben zo en profijt trekken uit andermans angsten. Is er dan nergens een "normale" tandarts voor mensen zoals ik?
Lieneke

Misschien moet je de oplossing voor de angst meer bij jezelf zoeken dan bij de tandarts...misschien vind je het heel onaardig wat ik zeg, maar het antwoord ligt uiteindelijk bij jezelf. Vooral als je bij een gewone tandarts wil, dan moet je jezelf uiteindelijk over de drempel heen zetten. En dus niet zeggen, nou ik ben bang, zorg er maar voor dat ik niet meer bang ben.

Zoals je weet, zijn niet alle mensen gelijk, zo ook niet alle tandartsen. De een is beter in de omgang met zijn patient dan de ander. Een tandarts kan je best handvatten geven om om te gaan met jouw angst. Sommige tandartsen hebben hier zelfs een cursus voor gevolgt.
Ik zou gewoon eens in jouw regio de tandartsen afbellen en vragen of ze a) nog patienten aannemen en b) de tandarts goed kan omgaan met angstige patienten.

Succes ermee
wo, 04/11/2007 - 17:51 Permalink
scaredycat

Ik sluit me aan bij de laatste regel van Lienekes verhaal: bel eens wat tandartsen.

M.b.t. de angst; die zit wel bij jezelf, maar kun je niet zomaar
"uitzetten". Verminderen kan in mijn ervaring wel en daarbij
helpt het als je TA begrip en geduld voor en met je heeft.

Dat je niet naar Best gegaan bent moet je niet rouwig om zijn;
zij zitten "bovenin" qua prijzen (om het netjes te zeggen).

Als je van bijstand moet rondkomen kun je echt beter een
begripvolle TA zoeken die tegen normale tarieven je vulling
kan vervangen, als het daarbij kan blijven kost dat nog eens
stukken minder dan je anders aan die intake kwijt geweest zou zijn.

Heel veel sterkte,
JAN
za, 04/14/2007 - 00:20 Permalink
femm

Lieneke ik ben het deels met je eens dat angst bij jezelf zit..maar soms wordt het veroorzaakt door de tandarts.. en dan is het moeilijk om het los te koppelen..dus de andere kant snap ik ook wel weer..

@winsel..
Waar kom je vandaan??misschien zijn er hier mensen die via pb je een tip kunnen geven over een fijne tandarts
za, 04/14/2007 - 17:00 Permalink
sloopkogel

Hallo allemaal,

Het is weer zover, ik MOET naar de tandarts...m'n vulling viel er van het weekend uit. Het idee dat ik weer naar die hel moet....ik slaap niet, ik heb vreselijke huilbuien...het zweet breekt me uit, kortom: angst.

Ik op internet zoeken naar een speciale angsttandarts, kwam ik uit op CDCkliniek in Best. Bleek dat je zoiezo eerst een intakegesprek krijgt wat maar liefst 150 euro kost (eigen bijdrage). Nu zit ik in de Bijstand, maar dit is voor de geen die een modaal inkomen heeft al veel. Na veel wikken en wegen, besloot ik dan maar m'n spaarrekening te plunderen. Heb ik de receptie van CDC aan de telefoon, verteld ze me dat de kliniek eigenlijk alleen maar mensen behandelen die een gebitsrenovatie nodig hebben, en niet voor een vullinkje. Toen "adviseerde" ze me maar een gewone tandarts te gaan zoeken. Ja, hallo zeg, ben je doof? Ik sterf van de angst, ik ga niet voor niets jullie bellen...dat dacht ik dan althans.

Omdat ik dan toch wel heel erg angstig was, mocht ik dan toch komen. Maar ik vind het toch eigenlijk schandalig. Ik heb verder een gezond gebit, maar de angst trek ik niet meer. Ik vind dat die klinieken BIG BUSINESS hebben zo en profijt trekken uit andermans angsten. Is er dan nergens een "normale" tandarts voor mensen zoals ik?

Ik ben ook naar CDC in Best geweest.....Ze zeiden tegen mij: "Schrik je van 20.000 euro"..?
Ik zei: "Kerel....ik ben hier gekomen in een auto van 600 euro....dus ja....ik schrik van 20.000 euro....
Ik vind het een stelletje oplichters die alleen te betalen is door rijke lui....kijk alleen al naar dat pand.....kost miljoenen.....

Nee CDC is er echt niet voor de gewone man.....
ma, 04/23/2007 - 17:20 Permalink
Ron00

Dan is die andere kliniek in Limburg wel wat anders.Volledige vergoeding door verzekering,alleen narcose betaal je zelf.Volledig erkende tandartsen en kaakchirurgen en anathesisten e.d.
di, 04/24/2007 - 16:23 Permalink
mecánico para …

Precies. wat let je? Ik weet er niet zo veel van, maar ik hoor er wel positieve geluiden over en ik denk dat het ook een prima manier van handelen en behandelen kan zijn.
Maar of het je angst wegneemt, daar heb ik wel twijfels over.

Maar goed, verschillen in inzicht en behandelroutines zijn natuurlijk wel nuttig en .............zo past op elk potje een dekseltje
wo, 04/25/2007 - 13:39 Permalink