Afgelopen week een tandarts bezoekje gehad bij mijn tandarts in Schoonhoven, afspraak gemaakt om een kies te laten trekken en een reparatie te laten uitvoeren aan de andere kies (stukje afgebroken). Twee weken moeten wachten maar toen werd eindelijk de (ontstoken) kies getrokken. Voor het stukje aan de andere kies zetten - waar ik de afspraak ook voor had gemaakt - wilden ze me eigenlijk weer een aparte afspraak laten maken (wachttijd plusminus 3 weken), niet mee akkoord gegaan.
Krijg 2 dagen later de rekening thuis gestuurd en er stond in totaal zo'n 80 euro aan kosten bij die niet verklaarbaar waren - voor niet uitgevoerde behandelingen (denk aan tandsteen verwijderen e.d wat niet gedaan was, meer foto's berekend dan er gemaakt waren)
Assistente gebeld en uitleg gevraagd. Gezegd dat ik dit absoluut niet op prijs kon stellen en het graag gecorrigeerd wilde zien waarop ze nogal vervelend en onbeleefd werd. Werd gisteren terug gebeld door haar, en ze gaf me gedecideerd te kennen dat er dan een tweetal dingen van de nota afgetrokken zou worden, maar tevens dat ik maar een andere tandarts moest gaan zoeken. Belachelijk, het is apart om te zien hoe het werkt daar. Je bent jarenlang klant, je bent het terecht niet eens met een nota en in plaats van het uit te praten moet je meteen maar weg.
Affijn, krijg mijn dossier toegestuurd en foto's (had ook nog wat voeten in de aarde, want dit wilden ze eerst niet uit handen geven), maar ook tevens die van mijn man! Ik was het terecht niet eens met de nota, maar ook mijn man moet nu dus maar meteen een andere tandarts zoeken. Heb nog nooit zoiets meegemaakt.
Het erge is nu dat ik een week na het trekken nog napijn heb, het voelt alsof er nog een stukje kies in zit (zou de tweede keer zijn dat hij een stukje in een getrokken kies heeft laten zitten) maar nu dus geen tandarts meer heb om naar terug te gaan omdat de nieuwe tandarts een wachtlijst van een paar maanden heeft.
Krijg 2 dagen later de rekening thuis gestuurd en er stond in totaal zo'n 80 euro aan kosten bij die niet verklaarbaar waren - voor niet uitgevoerde behandelingen (denk aan tandsteen verwijderen e.d wat niet gedaan was, meer foto's berekend dan er gemaakt waren)
Assistente gebeld en uitleg gevraagd. Gezegd dat ik dit absoluut niet op prijs kon stellen en het graag gecorrigeerd wilde zien waarop ze nogal vervelend en onbeleefd werd. Werd gisteren terug gebeld door haar, en ze gaf me gedecideerd te kennen dat er dan een tweetal dingen van de nota afgetrokken zou worden, maar tevens dat ik maar een andere tandarts moest gaan zoeken. Belachelijk, het is apart om te zien hoe het werkt daar. Je bent jarenlang klant, je bent het terecht niet eens met een nota en in plaats van het uit te praten moet je meteen maar weg.
Affijn, krijg mijn dossier toegestuurd en foto's (had ook nog wat voeten in de aarde, want dit wilden ze eerst niet uit handen geven), maar ook tevens die van mijn man! Ik was het terecht niet eens met de nota, maar ook mijn man moet nu dus maar meteen een andere tandarts zoeken. Heb nog nooit zoiets meegemaakt.
Het erge is nu dat ik een week na het trekken nog napijn heb, het voelt alsof er nog een stukje kies in zit (zou de tweede keer zijn dat hij een stukje in een getrokken kies heeft laten zitten) maar nu dus geen tandarts meer heb om naar terug te gaan omdat de nieuwe tandarts een wachtlijst van een paar maanden heeft.
Dus daarvoor kunt u gewoon een afspraak maken! (vraag ze gelijk even bij welke klachtencommissie zij aangesloten zijn, en naar de BIG registratienummer van de tandarts...)
dit op zich is niets bijzonders, daar kunnen meerdere redenen aan ten grondslag liggen .
om er een paar te noemen: tegenvallende behandeling dus geen tijd meer, als de afspraak telefonisch gemaakt is zou het kunnen dat de klus als te simpel is ingeschaald, maar toen het onder ogen kwam er dus meer aan de hand was. Doet voor de rest van het verhaal niet ter zake, maar alleen het feit dat zij een extra afspraak wilden inplannen op zich is geen slecht bericht over deze praktijk, want dat gebeurt wel vaker, bij iedere praktijk. Het blijft mensenwerk en je weet niet altijd alles van te voren...
Aangeven dat u jaren lang tevreden was over de gang van zaken en dit weleen vreemde en op basis vand e WBGO onterechte manier van benaderen is.
De tandarts is in dit geval, stel dat u echt een probleem heeft, verplicht een alternatief voor u te regelen. Dat mag u dan ook verwachten en doet ie dat niet, dan kan de beste tandarst op een klacht voor de regionale tuchtraad verschijnen. Daarom ook alvast wat info in de vorm van BIG reg. nr en bij welke klachtencommissie kan worden gemeld wat het probleem is.
Antwoord binnen 2 weken en zoniet dan wordt een klachten procedure opgestart.
Zal u zien, die tandarts is afgeschermd geweest van uw probleem, de daadkrachtige assistent vertelde het verhaal misschien een tikkeltje gekruid, de tandarts had zoiets van.........wat een zeur, gaat ze toch naar een ander en de assistente voegde daad bij een verkeerd begrepen woord.
sisser. ik hoor 'm al.
en dat verhaal van uw man. moet niet veel gekker worden zeg!
Heb nog nooit zoiets meegemaakt. Sta helemaal perplex.
bij ons niet, en dat moeten ze vooral ook niet in hun hoofd gaan halen!!
afgezien daarvan: het is aan de tandarts gericht, dus daar zal het toch echt terecht moeten komen. En aangetekend verstuurd, dus ook al komt het niet bij de tandarts, formeel heeft ie hem wel ontvangen!
Ik heb het net zo gek meegemaakt bij onze vroegere tandarts in Zoetermeer, die kon absoluut niet tegen (schriftelijke) vragen over wat hij bij mijn zoon van toen 15 jaar wilde doen. Hij had de wijsheid in pacht en zijn antwoord was, dat dan ook de hele familie maar beter kon opstappen.
Wij hadden toen toch al twijfels over zijn gedrag en handelwijze, bijv. 3/4 jaar wachten op een behandelplan.
Wij hadden geen zin om een klachtentraject te gaan starten en hebben gedacht krijg het "heen en weer" maar en andere gezocht en gevonden, die heeft inmiddels een kroon gerepareerd waar onze eerdere tandarts absoluut niets meer aan wilde doen. Meer een tandarts van ik wil bruggen plaatsen.
Wat dus hier in het topic wordt geschreven, van dan moet uw man ook maar weg gebeurt waarschijnlijk vaker dan gedacht.
Op zich is in zo'n geval iedereen weg waarschijnlijk ook beter, maar eigenlijk zou het niet horen. Mensen kunnen vaak geen scheiding aanbrengen.
Ruud
Neem kontakt op met de NMT (http://www.nmt.nl) en anders de ANT (http://www.ANT.nl) dat zijn de 2 beroepsverenigingen. 10 tegen 1 dat ie bij 1 van de 2 is aangesloten want hij is verplicht aangesloten te zijn bij een klachtencommissie.
Ik zeg altijd maar zo: als je geschoren wordt moet je stil zitten, en misschien is de tandarts ook wel gewoon even aan het nadenken. Een correct en de situatie rechtdoend antwoord schudt hij misschien wel niet zo effies uit de mouw. Daarnaast, misschien wil hij even overleggen met de assistent over hoe het zo gelopen is.
Dat haastige gedoe maakt het allemaal wat belangrijker dan het is.
soms is het even goed te bedenken dat er ook mensen zijn die denken......the smile on your face lets me know that you need me, there's a truth in your eyes saying you never leave me. the touch of your hand says you catch me whenever I fall......you say it best, when you say nothing at all. Om dan daarna toch maar wel een antwoord te geven natuurlijk
Alison Kraus_When you say nothing at all_mp3
:smt006
Bij het ANT kreeg ik te horen dat de tandarts zelf moet aangeven waar hij bij aangesloten is, omdat zij zich moeten houden aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens, maar bij het NMT kreeg ik te horen dat hij niet bij hen aangesloten is en werd ik doorverwezen naar het ANT. Is het een veilige veronderstelling dat hij dan wel bij het ANT aangesloten moet zijn?
De tandarts mag dan mischien die tijd wel nodig hebben, maar ik heb die tijd niet want ondertussen zit ik nog steeds met pijn op de plaats waar de wond zat, er zit duidelijk voelbaar nog een stukje kies, ik heb geen tandarts om naar terug te gaan en hier word me nazorg geweigerd.
Overigens kunt u nu natuurlijk ook gewoon naar de weekenddienst, en de extra kosten verhalen op de eigen tandarts is zo gek misschien niet..!
Klacht indienen, doe dus maar bij de ANT, is ie daar niet aangesloten krijgt u vanzelf bericht terug (ze zullen er namelijk toch IETS mee moeten doen..!). Blijkt ie daar ook niet aangesloten dan is de volgende stap de inspectie , IGZ dus, en dan wordt de klacht zwaarder want naast weigering tot hulpverlening en eenzijdig opzeggen van de behandelovereenkomst zonder goede reden komt er dan bij dat ie niet aan de wettelijke verplichtingen mbt een klachtenregeling voldoet. En dan vooral doorgaan de IGZ op de huid te zitten dat ze iets gaan doen!
Want als u een afwachtende houding gaat aannemen kan ik u verzekeren dat er weinig gebeurt, en dan wordt er een klimaat gecreerd waar men als men niets doet gewoon door kan blijven gaan met aanrommelen....
Van de ANT kreeg ik te horen dat ik bij hen niet terecht kan omdat zij een belangenvereniging voor tandartsen zijn, een klacht moet ik indienen bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg of de TIP.
de ANT zegt op hun eigen site trouwens iets heel anders. TIP is trouwens NMT gerelateerd meen ik, en daar was ie dus niet aangesloten! de opmerking van de ANT zou kunnen betekenen dat ie daar ook niet is aangesloten, en dan is het idd voor de IGZ. http://www.ant-online.nl/45715/default.aspx
Naar aanleiding van uw onderstaande e-mail kan ik u meedelen dat het niet de juiste veronderstelling is dat als uw huidige tandarts niet bij de NMT is aangesloten dat hij dan automatisch bij de ANT is aangesloten.
De normale procedure is vragen aan de tandarts waar hij zijn klachtenregeling heeft ondergebracht. U kunt dit telefonisch doen dan wel schriftelijk aangetekend.
Mijn advies in deze is om een brief te sturen, schriftelijk aangetekend, waarin u uw klacht uit, vraagt waar hij zijn klachtregeling heeft ondergebracht en de tandarts een redelijke termijn van reageren geeft (circa 10 dagen na dagtekening).
Mocht de tandarts in kwestie dan alsnog niet reageren staat de weg vrij om contact op te nemen met de Inspectie voor de Gezondheidszorg: etc etc
Ik geloof dus niet dat ik hiet terecht kan. Als hij er niet bij aangesloten zou zijn hadden ze dat toch gewoon kunnen melden. Vind het vrij vreemd allemaal.
Beetje raar en ongebruikelijk misschien, maar onders kom je ook niet echt verder.
als je last hebt volg je de weekenddiest en restitutie van kosten tip en verder effe dimmen allemaal......