Kan door zenuwen de verdoving niet (voldoende) werken?

Author:
Mascha WT
Posted:
za, 04/28/2007 - 13:27
Wie weet dit:

Kan door je zenuwen de werking van de verdoving afnemen.
Dus ook al ben je verdoofd, je toch nog iets kunt voelen door zenuwen?

Mascha
Irfan

Zeker wel, wanneer je heel zenuwachtig bent, kun je nog wel iets voelen. De tandarts geeft meestal in dat geval gewoon verdoving bij. De zenuw voor het tandvlees lopen anders dan de tanden, dus het kan ook verkomen dat een van de zenuwen voor een wortelkanaalbehandeling niet goed verdoofd is.

Als laatste kunnen bij heftige onstekingen, meerdere zenuwen pijn voelen, terwijl deze normaal niet meedoen. Doordat het heel ontstoken is, vuren deze zenuwen ook pijnscheuten, daardoor is het beste om flink te verdoven, rondom de hele tand of kies.

Het belangrijkste is dat de patient de pijn voelt, dus wanneer je nog iets voelt, moet de tandarts dit serieus nemen en bijverdoven. Zeker heel zenuwachtige patienten, kun je best nog een carpule (buisje) anesthesie geven. Het maximum ligt rond de 7 carpules van 1,8 ml bij Articaine.

Succes en groet Irfan
za, 04/28/2007 - 14:08 Permalink
Mascha WT

Hallo Irfan,

Ik hoop dat ik je bericht goed begrijp.
Er lopen dus verschillende zenuwbanen rondom je tand en wortel, en het kan dus voorkomen dat die niet allemaal verdoofd worden.
Als je dan toch nog pijn voelt, :cry: kan er bijverdoofd worden zodat je uiteindelijk toch niks meer voelt? Ook al ben je zenuwachtig?

Als ik Articaine op Google intoets, zie ik alleen maar zorgelijke berichten! Een max. van 7 carpules is dat nog wel gezond?
Wat kan jij hierover zeggen? Hoeveel mag je hebben in een bepaalde periode/tijd?

En verder, weet jij soms of er een kalmeringsmiddel bestaat wat de werking van de verdoving niet beïnvloed?

Ik hoop dat je nog reageert!
Groet,
Mascha
za, 04/28/2007 - 22:09 Permalink
mecánico para …

Tegen Articaine is een soort hetze gestart waar je je gevoegelijk van moet distancieren. Op dit moment is het het meest veilige materiaal, maar zoals altijd is er wel ergens iemand die er niet tegen kon en raar ging doen.
Er zijn alleen in de eerste 13 weken van de zwangerschap redenen om die articaine niet te gebruiken, en uiteraard is het gebruik niet aan te raden bij bewezen overgevoeligheid voor de betreffende stof.
Tis een perfect, snel en efficient werkend materiaal met een halfwaarde tijd van 2 uur. Kortom, gewoon goed.

wat pijnbeleving: stress (angst) maakt dat je andere sensaties ook als pijn kan ervaren en maakt dat je zit te wachten op iets. Dan ben je schichtig en hyperalert. Meestal is dan de koude van het koelwater al genoeg om je iets te laten voelen. Maar met een rustige tandarts en een beetje uitleg kan je gewoon met 1 carpule, maximaal 2 een kies gewoon heel goed behandelen.
Maar de rust moet ook in jezelf zitten.
za, 04/28/2007 - 22:42 Permalink
Mignon

Beste Macha,

wanneer de tandarts goed verdoofd heeft (en dat is eigenlijk altijd mogelijk, ook als je erg zenuwachtig bent) zul je tijdens het boren of trekken geen scherpe pijn meer voelen. Trek- en duwbewegingen zul je wel blijven waarnemen, maar als je je probeert te ontspannen zul je merken dat je van de behandeling an sich geen last hebt. Zorg wel voor een goede pijnstilling bij grotere ingrepen en begin met innemen van de pijnstillers 1 uur voor de behandeling voor een maximaal effect als de verdoving s uitgewerkt.

Grts, Mignon
zo, 04/29/2007 - 12:33 Permalink