hoi ,
1jaar geleden heb ik kroon op een van mijn voortanden laten plaatsen, en nu merk ik dat door de kroon mijn mond heel erg begint te stinken. om meer specifiek te zijn het tandvlees boven de kroon, als ik daar met mijn vinger wrijf en even ruik dan is dat zo erg alsof mijn hand in poep heb gezeten.
nou was ik bij mijn tandarts maar die zegt dat het allemaal mijn schuld is en dat ik de kroon niet goed heb verzorgt, en als ik hem vertel dat ik 3 tot 4 keer per dag mijn tanden poets dan zegt hij dat ik lieg.
wat kan ik nog doen? is het mogelijk om deze kroon eraf te halen? of zit die voorgoed op mijn onderste tand geplakt?
1jaar geleden heb ik kroon op een van mijn voortanden laten plaatsen, en nu merk ik dat door de kroon mijn mond heel erg begint te stinken. om meer specifiek te zijn het tandvlees boven de kroon, als ik daar met mijn vinger wrijf en even ruik dan is dat zo erg alsof mijn hand in poep heb gezeten.
nou was ik bij mijn tandarts maar die zegt dat het allemaal mijn schuld is en dat ik de kroon niet goed heb verzorgt, en als ik hem vertel dat ik 3 tot 4 keer per dag mijn tanden poets dan zegt hij dat ik lieg.
wat kan ik nog doen? is het mogelijk om deze kroon eraf te halen? of zit die voorgoed op mijn onderste tand geplakt?
Het is bekend dat een niet goed geprepareerde/passende kroon het tandvlees kan irriteren. mogelijk met als gevolg een ontsteking waardoor de pocket ontstaat. Onvoldoende mondhygiene rond de kroon kan hier, zoals de tandarts al zei, echter ook toe leiden. Vooral rond kronen luistert dat nauw. Het kan dus ook een combinatie van beide factoren zijn.
Ik ben geen tandarts, dus verder kan ik u ook niet informeren. Het lijkt me wel belangrijk dat er iets aan wordt gedaan, en het is de vraag of alleen beter poetsen daarbij voldoende is.
Een kroon kan meestal wel verwijderd worden en worden vervangen door een nieuwe indien nodig.
Tot slot vind ik de wijze waarop de tandarts u bejegend nogal grof, maar dit terzijde.
Re: kroon stank niet te verdragen
Ik heb exact hetzelfde probleem. Ik heb sinds juni vorig jaar een kroon die bestaat uit 2 tanden. Sindsdien stink ik ontzettend uit mijn mond. Meerde consulten gehad bij zowel tandarts en mondhygienist maar bood geen oplossing. De laatste oplossing die zij mij gaven was een afspraak met de huisarts??? Probllem is dat de tandarts zegt dat er niets aan de hand is maar ik stink gewoon uit mijn mond.
Ik weet niet meer wat ik moet doen.
Hoe is het nu met jou?
Hoi Lieneke bedankt voor je tip.
Ik zal dit van de week voorleggen maar wat is het?
Groeten,
Stan : :smt001
EC40 is een antibacterieel middel. Het doodt de aanwezige bacterien en verdrijft daarmee indirect de stank.
Heeft de tandarts al een keertje kritisch naar de kroon gekeken en er een foto van gemaakt? Het kan zijn dat de kroonrand wat overstaat en dat er op die plaats plaque ophoopt. Deze plaatsen zijn zelf erg moeilijk schoon te houden. Er kan zich een pocket vormen. Misschien dat de kroonrand dan nog wat bijgewerkt kan worden.
Het kan ook zijn dat zich onder de kroon een gaatje heeft ontwikkelt. Doet de tand ook pijn met warm/koud of eten? Een gat onder een kroon is erg verradelijk. Ook kan er zich een probleem aan de tandzenuw hebben ontwikkeld. Dit is dan meestal waar te nemen op de foto.
In ieder geval veel sterkte, allebei.
Gr, Mignon
Bedank voor je uitleg. Naar de kroon zijn al meerdere foto's gemaakt en ben meerdere malen naar mondhygienist geweest. Met alle adviezen is mijn mondgeur (zeg maar gewoon stank) niet weggegaan.
Ik ben echt ten einde raad toen mijn tandarts gisteren meldde dat hij hier niets mee kan doen. Ik heb als laatste optie gevraagd of dir kroon niet gewoon verwijderd kan worden. maar dat wilde hij ook niet. Voor hem is het verhaal af maar ik blijf met die vieze geur zitten die van mijn kroon afkom.
Weet jij misschien instanties waar ik me tot kan wenden die wel een oplossing hebben voor mijn probleem?
Nogmaals dank voor je reactie en hoop dat je nog wat alternatieven hebt voor mij.
Groeten,
Stan :-?
Bedank voor je uitleg. Naar de kroon zijn al meerdere foto's gemaakt en ben meerdere malen naar mondhygienist geweest. Met alle adviezen is mijn mondgeur (zeg maar gewoon stank) niet weggegaan.
Ik ben echt ten einde raad toen mijn tandarts gisteren meldde dat hij hier niets mee kan doen. Ik heb als laatste optie gevraagd of dir kroon niet gewoon verwijderd kan worden. maar dat wilde hij ook niet. Voor hem is het verhaal af maar ik blijf met die vieze geur zitten die van mijn kroon afkom.
Weet jij misschien instanties waar ik me tot kan wenden die wel een oplossing hebben voor mijn probleem?
Nogmaals dank voor je reactie en hoop dat je nog wat alternatieven hebt voor mij.
Groeten,
Stan :-?
Gr, mignon
groeten,
Stan