Hallo daar tandheelkundig nederland,
sinds enige tijd merk ik dat mijn kies steeds grijzer/zwarter begint te worden en daarnaast begin ik het ook enigszins te voelen., tevens heb ik eenmaal eerder een wortelkanaalbehandeling gehad in die kies, dus merendeel van de zenuw is weg. (bleef ook stukje afgebroken vijl zitten van die nare vijlen),
ik vroeg mij af wat daar aan de hand kan zijn, want et zint mij niet zo. Ik kon er verder ook weinig op internet over vinden dus vandaar dat ik hier ff vraag :)
:smt004
sinds enige tijd merk ik dat mijn kies steeds grijzer/zwarter begint te worden en daarnaast begin ik het ook enigszins te voelen., tevens heb ik eenmaal eerder een wortelkanaalbehandeling gehad in die kies, dus merendeel van de zenuw is weg. (bleef ook stukje afgebroken vijl zitten van die nare vijlen),
ik vroeg mij af wat daar aan de hand kan zijn, want et zint mij niet zo. Ik kon er verder ook weinig op internet over vinden dus vandaar dat ik hier ff vraag :)
:smt004
Ik zou wel effe langs de tandarts gaan..
en me ouders nog wel zoveel betaald voor mijn inmiddels rechte fietsenrekje :lol:
Wat een vervelend probleem. Als er een stukje vijl is afgebroken is een van de kanalen waarschijnlijk niet volledig schoongemaakt. Dit kan irritatie geven, maar hoeft niet het geval te zijn.
Afbraakproducten uit het achtergebleven zenuwweefsel kunnen verkleuring van de tand geven. Ook gebruikte vulmaterialen kunnen in enkele gevallen een verkleuring veroorzaken.
Meestal is het van binnenuit bleken (walking bleach) van de tand de aangewezen optie, gecombineerd met het vervangen van de kanaalvulling. Als de behandeling ontoereikend is geweest tgv de afgebroken vijl, zal dit probleem wellicht eerst moeten worden aangepakt. Hiervoor kun je het beste contact opnemen met je tandarts.
Veel succes ermee,
gr Mignon