Mijn zoontje van 2 heeft al een aardig mooi melkgebit met tanden en een aantal kiezen. Echter nu breekt er rechtsonder iets heel raars door. Het tandvlees is gezwollen en er groeiende brokkelige stukjes door, maar dit voelt niet hard als een kies en ziet er eng vreemd uit, met stukjes tandvlees. Ik heb deze week nog een afspraak bij de tandarts, maar ben toch bezorgd. Met name omdat we volgende week op vakantie gaan. Ik heb nog niet gemerkt dat hij pijn heeft, maar tanden poetsen vind hij sowieso geen feest. Wat kunnen we verwachten dat dit kan zijn en wat eraan te doen / niets te doen en afwachten?
Wat een vervelende situatie. Heeft jouw zoon nu 20 melktanden en kiezen (als we de mond in vieren delen heeft hij een voorsnijtand, 2e snijtand, hoektand, 1ste melkkies en een iets grotere 2e melkkies)?
Het kunnen een aantal dingen zijn wat je beschrijft, denk zelf aan een lokale ontwikkelingsstoornis, bijv. een odontoom. Een extra tandje wat van iets brokkeligs tot een echte tand kan lijken. Of een ontwikkelingscyste vanuit tandlijst, tandvlees of bot. Afhankelijk van het type gaat deze vanzelf weg of moet chirurgisch verwijderd worden. In ieder geval goed dat je zo snel bij de tandarts terecht kan. Laat ons weten wat het is.
Succes en groet Irfan