Bij mij is er ca. 8 maanden geleden een kies getrokken (rechts onder, een na achterste zonder verstandskies mee te rekenen, is 46?).
Gewoon zo gelaten, zonder vervanging, nu heb ik het gevoel dat de 2 kiezen ervoor naar binnen gaan staan. Intussen wel voor controle geweest maar niks bijzonders opgemerkt, voelde het zelf toen ook nog niet.
Nu passen de boven- en onderkiezen volgens mij niet meer goed op elkaar. Ik heb nog niet mijn tandarts gebeld, wil eerst weten of dit idd kan.
Nu is mijn vraag: klopt mijn gevoel, en wat is er dan evt. aan te doen.
Gewoon zo gelaten, zonder vervanging, nu heb ik het gevoel dat de 2 kiezen ervoor naar binnen gaan staan. Intussen wel voor controle geweest maar niks bijzonders opgemerkt, voelde het zelf toen ook nog niet.
Nu passen de boven- en onderkiezen volgens mij niet meer goed op elkaar. Ik heb nog niet mijn tandarts gebeld, wil eerst weten of dit idd kan.
Nu is mijn vraag: klopt mijn gevoel, en wat is er dan evt. aan te doen.
Een gebit heeft een stabiele situatie, wanneer er een kies wordt verwijderd (zeker een grote en belangrijke als de 1ste of 2e grote kies, dan is de stabiliteit even weg. De kiezen kunnen dan iets anders gaan staan, de kies die er tegenover zit kan gaan uitgroeien. Dit is meestal in de eerste 1,5 jaar het geval, daarna is er meestal weer een stabiele situatie.
Wat kun je eraan doen, opvulling van het gat middels een brug, implantaat of een frameprothese en evt. iets inslijpen van de andere elementen. Een andere optie is othodontie, maar dat is weer duur en tijdrovend.
Na deze 8 maanden, denk ik dat de grootste veranderingen al geweest zijn. Je kunt er ook aan wennen en functioneren vanaf de nieuwe situatie.
Succes en groet Irfan
Groet, Hermina
Gr, Mignon
Dat is een duidelijk antwoord. Mijn (jonge en volgens mij erg gedegen) tandarts controleert mijn gebit, en ik zal het met hem bespreken, Hij kan het in ieder geval het beste "bekijken". Ben trouwens blij met jullie antwoord,
Met vriendelijke groet, Hermina
P.S. het gaat er mij vooral om dat ze te dicht tegen elkaar gaan staan om nog een implantaat te kunnen plaatsen.
Succes ermee, gr Mignon
Bedankt, idd persoonlijke redenen om te wachten met een implantaat. Ga mijn tandarts dan toch maar bellen met deze vraag en zijn evt. oplossing. (en mijn gevoel over de verplaatsing zal dan dus ook wel kloppen).
Groet, Hermina.
Ik hoor heel veel praten over een brug, ik vermoed dat dit een kunsttand is tussen twee tanden, maar wat als de achterste kiezen ontbreken?
Of kan men een kunsttand maken en die aan één tand vasthechten?
Ik voel wel niet veel voor een echte implantaat, omdat ik al veel problemen met mijn kaken heb gehad.
Groetjes
Je was me net voor want ik had zelf ook nog een vraag.
Wat ik ervan weet is, ja, een brug is een kunstkies/tand tussen 2 andere (die daarvoor beslepen moeten worden, zie ook filmpje op deze site). En volgens mij is een brug van een grote kies niet stevig genoeg om het lange tijd te houden (gezien de krachten die er op worden uitgeoefend) als die aan 1 kies wordt vastgezet, maar kan me vergissen. Is wel info over te vinden hier of op internet (volgens mij = eindstandige brug).
@Mignon,
Ik had dus ook nog een vraag, begrijp wel wat een spaceretainer moet doen, kon alleen niet vinden hoe dit geplaatst wordt/wat dit inhoudt. De brug hadden we (tandarts en ik) allebei als optie afgewezen, hoewel aan beide kanten wel een goede kies staat. Heb dus nog niet gebeld, wil nog graag iets meer weten.
Met vriendelijke groet, Hermina.
inderdaad, een brug is een kunsttand die aan 2 buurtanden is opgehangen, Er bestaan ook bruggen die maar aan 1 kant zijn opgehangen aan 1 of meer buurtanden. Dit zijn de zogenaamde vrijeindigende, ofwel cantilever-, bruggen. De krachtverdeling op deze soort bruggen is echter ongunstig vanwege de hefboomwerking van het vrijeindigende deel. Cantileverbruggen worden dan ook met name ingezet op plaatsen waar de belasting gering is (bijvoorbeeld in de regio van de voortanden).
Vriendelijke groet,
Mignon
Hoi Hermina,
Een spacemaintainer wordt eigenlijk gebruikt om bij jonge kinderen die een melktand vroegtijdig verliezen de ruimte open te houden zodat de blijvende tand genoeg ruimte heeft om door te breken. Ik kan me echter voorstellen dat zo'n apparaatje in dit geval ook uitkomst kan bieden. In de meeste gevallen wordt echter gespalkt. Meer informatie over de maintainer kun je vinden op:http://www1.umn.edu/dental/courses/dent_5501/space_maintain_handout.pdf
Ik begrijp dat je uiteindelijk kiest voor een implantaat. Succes met de weg ernaar toe!
Gr, Mignon