kleur bij terug getrokken tandvlees

Author:
Natassia
Posted:
di, 05/15/2007 - 21:35
ben 31 jaar en heb laatste jaren ook wat terugtrekkend tandvlees (of althans, dat zal het wel zijn). Volgens de tandarts kwam het omdat ik te hard heb gepoetst. Nu poets ik dus met een elektrische tandenborstel.
Ik heb niet zozeer last van gevoelige tanden daardoor, maar wel van die kleur! Waar het tandvlees is teruggetrokken zijn mijn kiezen geel/bruinig :( hier stoor ik mij erg aan.
Kan hier iets aan gedaan worden? Kan ik die witte kleur laten terugkomen (zo ja, hoe??), of is het daar gewoon eigenlijk nooit wit geweest? Extra hard poetsen zal natuurlijk niet aan te raden zijn.
Betekent die kleur ook dat daar geen glazuur zit en dat het eigenlijk flink versleten en/of kwetsbaar is?
Spiegeltje

Op de plaats waar het tandvlees is teruggetrokken heeft de tand geen glad glazuur als beschermlaagje. Kwetsbaar dentine komt aan de oppervlakte. Dit is so wie so wat minder glad maar kan ook ruwer zijn door tandsteen. Hierdoor zet er zich ook weer makkelijker plak af en aanslag van koffie, wijn en dergelijke.

Ik heb dit ook gehad en sinds ik mijn mondhygiene beter bijhoudt en regelmatig bij de mondhygieniste kom is het kleurverschil verdwenen. Ik ben er overigens nooit specifiek voor behandeld (dat was parodontitis) maar ik denk dat de mondhyieniste het bij de nazorgbehandelingen gewoon even mee nam en zodoende is het kleurverschil verdwenen. Alhoewel ik vrij gele tanden heb. Ik denk niet dat door alleen goed poetsen je er vanaf komt. Zeker niet hard gaan schrobben op het dentine!

Verder moet je juist daar wel erg goed (maar dus voorzichtig met zachte borstelkop) poetsen. Doe maar eens een testje met die rode plaque control tabletjes. Op het dentine blijft langerplak zitten, ook na een hele tijd poetsen als het glazuur al lang plakvrij is.
wo, 05/16/2007 - 15:40 Permalink