Brug breekt bij plaatsen (dichtbijten) 2x

Author:
daktus
Posted:
ma, 05/07/2007 - 21:47
Nadat een kroon niet meer kon omdat kies heel erg ontstoken was, was de volgende optie een brug. (miste er naast al 1 kies, nu dus 2 linksonder).

Na het trekken eerst 6 weken rust, toen kiezen afgeslepen, afdruk gemaakt en noodkronen geplaatst. Achter zilverkleurig (= goede verstandskies) en voor wit.

Na 2 weken was brug klaar. Noodkronen eraf, brug erop gepast. Leek goed. Cement erop en vastbijten maar, nog ietsje harder vastbijten (op wattenrolletje). Krak. naast de voorste pijler afgebroken. Tandarts: dit is nog nooit gebeurd. Brug eruit gehaald. Noodkronen opgezocht (eentje was op de grond gevallen) weer geplaatst. Tandtechniker gebeld, geen idee hoe het kan. Het was volgens mij nieuw materiaal (zirkoniumoxide? -> denk ik na lezen van dit forum). Tandarts stelt porcelein op metaal voor. Tandtechniker wil toch nog keertje nieuwe kunststof proberen.

Na 2 weken was brug 2 klaar. Noodkronen eraf. Brug eropgelegd en bijten maar. Deze keer kostte het veel minder moeite: krak. brug afgebroken op precies dezelfde plek. Sorry!!!
Tandtechniker gebeld: wordt nu dan maar porcelein op metaal. Tandarts ging flink slijpen (pijnlijk). Ik vroeg waarom: beetje fine tunen & lijmresten weghalen. Daarna weer (voor de zekerheid) nieuwe afdruk gemaakt + zo'n roze staafje.

Over 2 weken mag ik weer. Ik ben benieuwd.
Mignon

wat een bijzonder verhaal Daktus. laat je ons even horen hoe het is afgelopen? 3 maal is scheepsrecht zou je zeggen!

Veel succes, gr Mignon
di, 05/08/2007 - 08:01 Permalink
daktus

Vandaag is er een nieuwe (de derde) brug geplaatst. Porcelein op metaal deze keer. Heb niet extreem hard gebeten deze keer (durfde niet meer).

Gisteravond was 1 kroon al los gegaan.
ma, 05/21/2007 - 18:06 Permalink
daktus

Noodkroon (die op verstandskies zat) is de avond voor het plaatsen van de brug eruit gegaan. Floste er achterlangs en wipte hem toen eraf.

Brug zit tot nu toe goed, moest even wennen. Noodkroon achter leken ook altijd een beetje te hoog, maar dat gevoel was na 2 à 3 dagen weg.
di, 05/22/2007 - 11:10 Permalink