En nog 1: Pijn na vullen (verstands)kies

Author:
Scorpie
Posted:
ma, 05/14/2007 - 15:01
Beste mensen,

3 a 4 weken geleden heb ik mijn verstandskies laten vullen, ik vond het onnodig om de hele kies te laten trekken als er maar 1 gaatje zit.

Dus de tandarts heeft hem gevuld en na wat kleine napijn 3 weken pijnvrij! Tot zaterdag; ik kreeg last van een zeurderige pijn die alleen overging na inname van een ibuprofen.

Zondag werd het echter erger, en vandaag is het niet meer te harden! Ik zit al op 4 ibuprofen maar de pijn komt er dwars doorheen, en straalt uit naar de hele kaak en oor. Ik kan overal op drukken en voel geen pijn: de kies niet, de wang niet, de kaak niet. Het is gewoon een stekende pijn die ik niet kan localiseren!

Wat kan ik hiermee het beste doen? Nog even uitzitten tot morgen of nu nog bellen en vragen hoe of wat?
Sjoerd2

Beste Scorpie,

Als je drie weken nergens last van had, en nu ineens enorm veel pijn, zou ik maar gauw even bij de tandarts langsgaan. Beter een bezoekje teveel dan te weinig!

Ik heb zelf momenteel veel last van napijn, vandaar dat ik op dit forum van alles daarover lees. Ik heb daaruit begrepen dat napijn 'normaal' is in de eerste weken na het vullen van een diep gat. Maar zoals het bij jou verloopt is het heel anders. Ik zou morgen meteen even bellen als ik jou was.

Succes en sterkte!
ma, 05/14/2007 - 17:56 Permalink
Mignon

Inderdaad, op het eerste gezicht lijkt er sprake te zijn van een ontsteking. Neem dus contact op met je tandarts. Laat je even horen hoe het is gegaan? Veel succes.

Gr, Mignon
di, 05/15/2007 - 12:57 Permalink
Scorpie

Nou ik ben dus gisteren naar de tandarts geweest en die heeft allerlei testen gedaan om tekijken wat het was, maar het vreemde was dat de pijn een stuk minder was gisteren!

De tandarts heeft niks kunnen vinden, maar vandaag is de pijn weer aanwezig. Het lijkt nu echter meer op een verkramping van spieren in mijn aangezicht, aangezien het een heel andere type pijn is dan die van maandag...het lijkt op spierpijn.
wo, 05/16/2007 - 09:38 Permalink
Scorpie

Vandaag naar de huisartsenpost gegaan omdat ik het totaal niet snapte waar de pijn vandaan kwam. Wat blijkt: ik heb last van een verstopte speekselklier!

Nooit geweten dat die dingen zoveel pijn konden doen, wat ik moet doen is zuurtjes eten en zure dingen eten en drinken, makkelijker gezegd dan gedaan, ik kan bijna niet eten namelijk!
do, 05/17/2007 - 16:26 Permalink
Scorpie

En hier weer een update...

Vrijdag teruggegaan naar mijn eigen huisarts nadat er een flinke zwelling aan mijn kaak/wang ontstond. Deze verwees me door naar een kaakchirurg, maar dat kon wel wachten tot maandag aangezien ze vrijdags dicht waren.

Nou mooi niet dus. Snachts gillend van de pijn wakker geworden, naar de huisartsenpost gegaan en GEEIST dat ik zo snel mogelijk bij een kaakchirurg terecht kon. Deze huisarts wilde er eerst niet zo aan, want hij vond het nog steeds een speekselklier die verstopt zat. Ik was het er niet mee eens, en na veel mitsen en maren heeft hij de kaakchirurg gebeld voor overleg.

Deze beste man hoorde het verhaal aan en vroeg gelijk of het ook niet wat anders kon zijn, en waarom iedereen zich zo blind staarde op speekselsteentjes. De huisarts stamelde daarop wat onnozel en de kaakchirurg wilde me gelijk die ochtend nog zien om negen uur.

Om negen uur in het ziekenhuis gemeld, na 5(!) seconden onderzoek van de kaakchirurg was het al duidelijk; het was een infectie aan een tand, waarschijnlijk de verstandskies. Aangezien ik mijn kaak nauwelijks van elkaar afkreeg, werd gekozen voor een externe drain aan te leggen via een sneetje in mijn wang.

De behandeling was niet prettig, maar ook niet pijnlijk. De verdoving was ranzig aangezien hij door mijn wang heen heeft gespoten. Ik was behoorlijk beroerd, maar zodra de snee open ging en de rotzooi eruit kwam voelde ik me een stuk beter en ontspannen.

Ik moet maandag terug, heb pijnstillers voorhanden en antibiotica gekregen, ook spoeling voor in de mond. Gisteren was er nog niet echt veel verbetering zichtbaar, maar vandaag (na een eerste nacht aardig door te hebben geslapen) voel ik me een stuk beter. Slikken, kauwen en praten gaat nog niet makkelijk, maar gaat stapje voor stapje beter.

Ik hoop zo graag dat ik morgen ervanaf ben en kan werken aan herstel. De verstandskies moet er wel uit, dat is wel duidelijk, maar daar heb ik nu geen probleem mee.

Ik wil iedereen op het hart drukken om zich niet te snel in de luren te laten leggen door wat huisartsen zeggen. Het is veel beter om ook je eigen ervaringen en gevoelens te vertellen, en als je het niet vertrouwd aan te dringen op doorverwijzing a la minute. Het scheelde mij een weekend vol pijn en ongemak, dat is wel duidelijk.
zo, 05/20/2007 - 10:30 Permalink
Sjoerd2

Hoi Scorpie,

Dat zal schrikken geweest zijn! Wat een snelle ontwikkelingen ineens. Gelukkig maar dat de behandeling bij de kaakchirurg nog wat meeviel.

Je hebt gelijk: je moet niet te snel vertrouwen op wat artsen zeggen en goed je verstand en je gevoel blijven gebruiken. Aan de andere kant hebben artsen weer ervaring die wij 'gewone' mensen niet hebben. Het blijft een spanningsveld van vertrouwen in de arts hebben aan de ene kant en je gezonde verstand gebruiken aan de andere kant. En dus zullen missers zoals jij die nu hebt meegemaakt altijd voorkomen.

Ik hoop dat je spoedig van alle pijn en ellende verlost zult zijn. Sterkte. En laat nog even weten hoe het afloopt.
zo, 05/20/2007 - 14:10 Permalink
Mignon

Goh wat een nare uitkomst Scorpie. Gaat het inmiddels alweer wat beter met je? Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt waarom het zo is gelopen. De huisarts weet vaak niet zo veel van tandheelkundige problemen. De meeste mensen kloppen hiervoor aan bij de tandarts. Misschien kun je een volgende keer bij een probleem in de mondholte dan ook beter aankloppen bij je tandarts...

Hartelijke groet, Mignon
ma, 05/21/2007 - 19:57 Permalink
Scorpie

Goh wat een nare uitkomst Scorpie. Gaat het inmiddels alweer wat beter met je? Ik kan me voorstellen dat je je afvraagt waarom het zo is gelopen. De huisarts weet vaak niet zo veel van tandheelkundige problemen. De meeste mensen kloppen hiervoor aan bij de tandarts. Misschien kun je een volgende keer bij een probleem in de mondholte dan ook beter aankloppen bij je tandarts...

Hartelijke groet, Mignon

Probleem is dat ik daar op dinsdag ben geweest en de beste man niks kon vinden...
ma, 05/21/2007 - 22:44 Permalink
Scorpie

Nog even een update:

Sinds gisteren komt er veel pus uit een wond bij de verstandskies (zeg maar gerust een hele witte kop achterin die over mijn verstandskies heen valt)

Deze pus is wel ranzig maar niet erg vervelend, ik spoel veel en spuug veel. Ook de pijn is nagenoeg weg, ik zit nu op 1 a 2 paracetamol per dag. Slikken gaat beter, maar nog niet perfekt.

Waar ik me wel zorgen om maak, is het feit dat ik mijn kaak nog niet open kan krijgen (maximaal 2-3 centimeter dentaal). Ik denk dat dit veroorzaakt wordt door een "schijf" die keihard is, die boven de drain zit, precies boven op mijn kaakgewricht.

Kan dit kloppen? Is dit iets wat ik morgen moet aankaarten, of kan de kaakchirurg dat zelf wel zien?
di, 05/22/2007 - 18:22 Permalink
Mignon

De ontsteking kan inderdaad verspreiden. Als de kauwspieren door de toegenomen zwelling worden bekneld zal je mondopening afnemen. Ik zou het morgen even met de kaakchirurg bespreken, Wellicht kan hij je oefeningen geven om de mondopening te vergroten. Probeer in de tussentijd je wang wat te masseren. Succes morgen!

Gr, Mignon
di, 05/22/2007 - 19:27 Permalink
Scorpie

Update:

Het gaat goed, de zwelling is zo goed als weg en ik kan weer normaal eten en drinken. Alleen de kaakspieren werken nog niet mee, ik heb wat oefeningen meegekregen en over 3 weken gaat de verstandskies eruit.
do, 05/31/2007 - 13:02 Permalink