Kan een tandarts mij uitleggen hoe het mogelijk is om een kies op verschillende manieren te vullen? Ik heb namelijk uit een overzicht dat 1 kies eerst een drievlaksvulling had, daarna een tweevlaks-, daarna een meervlaks- , daarna toch weer een drievlaks-, daarna een tweevlaks- en uiteindelijk toch weer een drievlaksvulling (allemaal Amalgaam) kreeg.
Ik zie een reactie met belangstelling tegemoet.
Ik zie een reactie met belangstelling tegemoet.
Dat er 1x een meervlaks gedaan is, betekent niet dat daarna alleen nog maar meervlaks gedaan wordt.
Hoewel niet echt fraai is het soms best mogelijk afgebroken vulling deels te herstellen zonder hem er helemaal uit te halen. Met composiet geen probleem vanwege de hechting, met amalgaam wel wat lastiger maar niet onmogelijk.
maar vanwege verzwakking van d ekies zit je dan wel dicht bij een kroon..
Tenzij er redenen zijn dat niet te doen, maar je alleen maar wilt rekken.
Maar om terug te komen om een kroon. Wanneer krijgt een patiënt het advies om een kroon te plaatsen? Alleen als de kies net zoals de mijne vaak en op meerdere vlakken is gevuld of spelen er ook nog andere factoren een rol? Ik ben benieuwd naar het antwoord.
Geintje.
Dat hangt sterk van de inschatting van de tandarts af. En van de relatie die je met de tandarts hebt. Als die het idee heeft dat je niet zo rijk bent, kan het misschien zo zijn dat je dat advies nooit krijgt.
Of als je gaten hebt die tot onder het tandvlees door lopen, zal een tandarts ook wel drie keer achter z'n oren krabben voor je dat advies krijgt. Want dan ben je namelijk behoorlijk zielig aan zoetigheid verslaafd. En dat gaat onder kronen keihard door. Poetsen of geen poetsen.
Hoewel ik er zelf moeite mee zou hebben als mijn tandarts 'bepaalt' of ik een kroon kan betalen. Misschien ben ik wel arm, maar ben ik bereid om dingen te laten om zo toch maar een kroon aan te kunnen schaffen of zie ik er alleen maar arm uit. Persoonlijk zou ik het prettiger vinden als ik een advies krijg voor bijvoorbeeld een kroon en dat ik zelf kan kiezen. Of vind je dat de tandarts bepaalt en de patiënt maar moet volgen? Dat is toch niet meer van deze tijd?
En wat ik op cursussen om me heen hoor.
De ideale lijn is die van de universiteit: als een tandarts een breuk wil voorkomen, of een gebroken kies wil herstellen, moet er een kroon op.
Maar in werkelijkheid gebeuren er allerlei andere dingen die niks met idealen te maken hebben.
Vind je het dan niet erg dat er collega's zijn die zo 'anders' met het beroep omgaan dat een patiënt met de gevolgen zit? Ik weet best: patiënten (en tandartsen) zijn mensen en niet ieder mens is hetzelfde, maar heeft niet elk mens recht op dezelfde tandheelkundige zorg (dus eigenlijk ongeacht de tandarts die het uitvoert en ongeacht de patiënt, en dan laat ik zeker de discussie over betaalbaarheid, verzekeringen e.d. ongemoeid).
Ik weet nu dat ik nog niet eens zo zeer kwaad ben over de kosten waar ik voor kom te staan (en die zijn eigenlijk niet eens op te brengen), maar meer nog ben ik verdrietig over het feit dat ik gedurende een hele lange periode de zorg van mijn gebit heb toevertrouwd aan iemand die dat vertrouwen - naar nu blijkt - niet verdiende. Dat vind ik erg. En dat heeft zeker ook invloed op de manier waarop ik nu naar een tandarts (en zijn/haar uitspraken) kijk. Ik heb dan ook het gevoel dat ik zoveel informatie moet vergaren om te kijken of het wel klopt wat de tandarts zegt, dat ik er bijna een wordt. Dat is toch niet de bedoeling?
Ik bedoel: Weet je dat zoetigheid (in koffie/thee/limonade en etenswaren/koek/snoep) die meer dan 5 tot 7 keren per dag genuttigd worden sneller gaatjes veroorzaken?
Daar hoef je geen tandarts voor te zijn. Preventie bestaat tegenwoordig uit: 1. gezond eten en drinken, 2. fluoridetandpasta en 3. 2x per dag poetsen/flossen/stoken.
In die volgorde. :D
?? iets heeft u in ieder geval wel gezien, want dat was nu net de basis van de vraag
toch?
Dit soort zaken blijft altijd lastig vanachter de computer..
Voor het voorkomen van caries dan. Maar voor tandvleesproblemen zou ik 2 en 3 toch liever omdraaien omdat fluoride niet werkzaam is tegen tandvleesproblemen. Overigens bevatten alle tandpasta's tegenwoordig wel fluoride. En omdat iedereen die poetst ook wel tandpasta zal gebruiken kun je eigenlijk 2 net zo goed weglaten :D
Maar ik begrijp uit je volgorde dat je bedoelt dat tegen echt slechte eet- en drinkgewoonten simpelweg niet is op te poetsen :D Dat zou kunnen, al gaat het wat tegen mijn intuitie in. Maar je zult wel van die gevallen in de praktijk hebben, van die verder lsuperschoon gepoetste gebitjes die niettemin half weggerot zijn.
formuleer die vragen eens, want ik begrijp dat het niet om die ene kies alleen gaat?
Aan de hand waarvan is dat rapport opgesteld, en door wie??
Een van mijn vragen was dan ook mijn openingsvraag van dit onderwerp. Het bevreemdt mij dat de adviseur zonder enige reactie of opmerking een lijstje maakt van de behandelingen in deze kies. Op dit forum wordt direct gereageerd met een opmerking over het plaatsen van een kroon; de adviseur geeft geen oordeel of mening. Door te vragen naar 'objectieve' maatstaven met betrekking tot de noodzaak voor het plaatsen van een kroon (maw wanneer wordt dit advies gegeven) probeer ik uit te vinden of ik uit mijn status (die ik zeker nu wil inzien) op kan maken of al eerder een noodzaak voor een kroon te halen is (ook bij andere elementen). Voldoende informatie of wilt u nog meer?
Je hebt ook mensen die er weinig aan doen en nooit geen gaatjes hebben.
Continu snoepen en frisdrank drinken en niet gezond eten, niet of nauwelijks poetsen en toch een gaaf gebit, dan mag je je melden bij een universitair onderzoekscentrum zodat er een onderzoek kan worden gedaan naar een zeldzaam 'gen' dat beschermt tegen tandbederf :D :D
nogmaals: wat zijn deze vragen dan?
EN wat was er aan de hand dat u deze tandarts verzocht hebt een verslag op te stellen! Overigens: zoals u aangeeft had u betreffend tandarts een lijst vragen gesteld. Het is niet meer dan logisch dat alleen deze beantwoord worden.
Dan was een brede vraagstelling: wat vind u van de staat van het gebit nu, zijn de juiste behandelingen (tijdig) ingezet en wat kan ik in de toekomst verwachten.
Is de keuze voor een tandarts zonder lidmaatschap NMT of ANT bewust geweest?
ik weet, ik stel lastige vragen, maar uw reacties roepen er ook steeds meer, op, er komt telkens stukje bij beetje meer informatie naar voren..
Via een verzekering ben ik bij deze tandheelkundig adviseur terechtgekomen. Na het rapport heb ik me verdiept in zijn achtergrond. Dus nee, het is niet een bewuste keuze geweest.
En ja, uw gesuggereerde vraagstelling had ik beter kunnen gebruiken. Ik ga dan ook deze vraagstelling neerleggen en hopen dat de betreffende tandheelkundig adviseur bereid is e.e.a. opnieuw te bekijken. Anders op zoek naar een andere oplossing. Ik heb al contact gehad met de ACTA. Misschien dat dit een optie is, maar de kosten kunnen behoorlijk oplopen en ik heb geen garantie dat dat deze kosten zullen opwegen tegen de mogelijke baten. Dan steek ik dat geld liever in mijn gebit, want ik heb inmiddels wel begrepen dat het heel moeilijk is om de uitgevoerde behandelingen van een tandarts beoordeeld te krijgen. Nou ja de beoordeling is wel mogelijk, maar als er consequenties kunnen volgen voor de destijds uitvoerende tandarts dan wordt het stil of wordt men behoedzaam.
Ik ben niet zo gul met informatie, aangezien ik bang ben voor de gevolgen en mogelijke repressailles. Misschien is er zo weer een tipje van de sluier opgelicht?
dat vind ik een beetje ver gaan...
Zolang er geen anmen genoemd worden is er niets aan de hand. Tja en mijn visie is nog altijd: niet goed is gewoon niet goed. Maar om dat te beoordelen moeten wel alle feiten op tafel...En dan nog vanachter de compu lastig..
Alle feiten... hoe weet je dat het feiten zijn en geen interpretaties of meningen. Zeker vanachter een computer is mijn verhaal moeilijk te beoordelen...
Ik ben ook van mening dat niet goed niet goed is. Maar ik heb regelmatig gelezen dat er toch vaak 'verzachtende' omstandigheden worden aangedragen, waardoor de patiënt toch eigenlijk in zijn hemd komt te staan.