Oorzuis na extracties

Author:
Trektant
Posted:
wo, 05/30/2007 - 13:20
Beste Tandarts,

Precies 3 weken geleden heb ik een molar in de linkder bovenkaak laten trekken, de holte is direct na het trekken gehecht.

Tevens zijn er tegelijkertijd 2 molaren in de onderkaak verwijderd, aandezelfde kant als de molar in de bovenkaak, hiervan zijn de holtes opengelaten. De 2 extractie plaatsen in de onderkaak zijn nog een beetje open, maar zien er redelijk goed uit. De wond aan de bovenkaak ziet er tevens rustig uit.

Maar nou is het zo dat een week na dit trek-feest tot de dag van vandaag er een giga oorzuis is begonnen in het linker oor, de kant dus van alles extracties. Volgens de tandarts is dit allemaal normaal, maar ik heb na 3 weken zo mijn twijfels. Kan deze oorzuis duiden op een diepe onsteking in de holte waar de molar zat in de bovenkaak, aangezien de ex-kies in het sinus gebied lag. Ik voel er overigens geen pijn.

Tevens had ik nog een tweede vraag. Mijn tandarts heeft destijds helemaal niks gezegd over spoelen met Waterstof Peroxide, heeft het nu na 3 weken uberhaupt nog zin om gaazjes met WaterStof Peroxide tegen de wonden aan te houden of hiermee te spoelen ?
de digitale tandarts

Het bijten op een gaasje of spoelen met waterstofperoyde wordt hier alleen aangeraden bij een ontstoken wond (alveolitis) of ontstoken tandvlees rondom/over een verstandskies (peri-coronitis), na drie weken lijkt mij het niet zinvol om daar aan te beginnen.

Oorsuizen of tinnitius kan een aantal orozaken hebhen, o.a. een probleem met de zenuwgeleiding. De oorzenuw zend signalen zonder duidelijke oorzaak of reden naar de hersenen waardoor een gesuis kan worden gehoord.

Soms kan het oorzaken ook afkomstig zijn van een spiertje in het oor: http://nl.wikipedia.org/wiki/Musculus_tensor_tympani

Het niet goed functioneren, te strak gespannen staan/trillen van een dergelijk spiertje kan de zenuw ook signalen laten versturen die aanleiding geven tot oorsuizen.

In de wetenschappelijke literatuur is er weinig duidelijkheid over het trekken van tanden en kiezen en oorsuizen, het wordt echter weleens genoemd. Meer verbanden kon ik vinden tussen oorsuizen en kaakgewrichtsklachten, mogelijk dat alles zich na het trekken zich nog moet herstellen en de klachten ook langzaam zullen afnemen.

Beterschap!
wo, 05/30/2007 - 13:56 Permalink