Hallo,
Ik heb een kies boven die is afgebroken. Natuurlijk had ik er al eerder mee nar de tandarts moeten gaan maar aangeizen ik het zelf moet betalen en ik nogal wat grote uitgaves had gedaan had ik dus geen geld en stelde het uit.
Nu echter is er een nog groter stuk afgebroken. het doet heel veel pijn maar met ibuprofen is het uit te houden.
Ik wil die kies er uit getrokken maar vraag me af of de tandarts genoeg houvast heeft aan dat stukje om die hele kies te trekken. Mag de tandarts ook snijden en hechten of mat dat weer bij een kaakchirurg? En stuurt de tandarts me dan meteen door ofmoet ik weer een afspraak maken en wachten.
Ik zie niet op tegen welke behandling dan ook maar wel tegen het reglen van opvang voor mijn kids en vervanging voor mijn werk.
Ik heb een kies boven die is afgebroken. Natuurlijk had ik er al eerder mee nar de tandarts moeten gaan maar aangeizen ik het zelf moet betalen en ik nogal wat grote uitgaves had gedaan had ik dus geen geld en stelde het uit.
Nu echter is er een nog groter stuk afgebroken. het doet heel veel pijn maar met ibuprofen is het uit te houden.
Ik wil die kies er uit getrokken maar vraag me af of de tandarts genoeg houvast heeft aan dat stukje om die hele kies te trekken. Mag de tandarts ook snijden en hechten of mat dat weer bij een kaakchirurg? En stuurt de tandarts me dan meteen door ofmoet ik weer een afspraak maken en wachten.
Ik zie niet op tegen welke behandling dan ook maar wel tegen het reglen van opvang voor mijn kids en vervanging voor mijn werk.
Maar de ene tandarts verwijst eerder door dan de andere, dat heeft niet altijd met de complexiteit van de behandeling te maken. Ook makkelijke extracties worden soms doorverwezen, al of niet op verzoek van de patient (verzekeringskwestie).
Als je (ernstige) pijnklachten hebt en de tandarts ziet er toch geen been in om jouw te helpen, vanwege de complexiteit, kun je denk ik wel met (semi)spoed bij de kaakchirurg terecht, dezelfde dag, de volgende dag of hoogstens na een paar dagen.
Bij niet spoedgevallen kom je op een wachtlijst en die is overal weer anders. Maar 6 weken is niet uitzonderlijk.
Qua kosten is het zo dat de tandarts niet onder de basisverzekering valt en de kaakchirurg wel (gaat wel van no-claim af uiteraard).
Ik dacht dat het zo ging: verdoving, daarna kies en zenuw er uit en dicht hecten. Als ik 6 weken moet wachten zou ik altijd nog voor de tandarts kiezen.
Ik ben alleen bang dat ik op mijn kop krijg :oops: van de tandarts dat ik niet eerder ben gekomen om mijn kies te redden.
Is toch niet zo'n ramp om een kies kwijt te zijn??? Lijkt mij???
Ik heb er zat :smt002
Over het redden van de kies. Trekken kan vaak wel worden voorkomen maar dan zit je vast aan een kroon en (eventueel) een wortelkanaalbehandeling. Dat is dus de dure oplossing (vanaf 500 euro). De meeste tandartsen zullen wel wat moeite hebben met het trekken van een kies die eigenlijk nog kan worden gered.
Hoe u tegen uw gebit aankijkt (wat cynisch lijkt het) is uw zaak maar in het algemeen gaat er niets boven eigen tanden en kiezen en extractie moet dan worden gezien als allerlaatste mogelijkheid. Anders gaan we weer terug naar de middeleeuwen :(
Hoe de tandarts reageert is niet te zeggen maar het beste is dat u gewoon even uitlegt waarom u niet eerder bent gekomen.
:oops: