Nadat ik meerdere malen te horen had gekregen dat de mondhygiëne niet goed zou zijn geweest is er vandaag eindelijk iets anders boven tafel gekomen.
Ik zou "last" hebben van oplossend tandvlees tussen mijn tanden.
Kan iemand mij vertellen waardoor dit komt en veel belangrijker nog; is er iets aan te doen en zo ja wat?
De ortho vertelde mij dat hij mij geen verdere info mocht geven maar dat ik een afspraak moest maken bij de tandarts.
Daar kan ik voorlopig nog niet terecht dus zou graag al iets eerder meer informatie willen hebben.
Even voor de duidelijkheid:
- De mondhygiëne is goed volgens de ortho
- Ontstekingen van het tandvlees alleen tussen de tanden
- Het tandvlees ziet er tussen de tanden uit als een boogje omhoog
ipv "een streepje" naar beneden
- Achter de achterste kies beneden, in het harde gedeelte van het
tandvlees, bovenop zit een gaatje waar etter uit komt ( onsmakelijk
maar tis nu eenmaal zo... )
- Er zou geen sprake zijn van een alergie volgens de ortho
- Ik voel me de hele dag door misselijk en heb lichte verhoging door de
ontstekingen, en heb de hele dag een smaak van oud bloed in mijn
mond.
- Voordat ik met de beugel begon was het tandvlees wel iets meer rood
gekleurd dan bij "normale" mensen maar ik kan me niet herinneren dat
ik ooit lichter tandvlees heb gehad.
De problemen begonnen o pde dag dat ik de beugel geplaatst kreeg,
ongeveer 3 mnd geleden.
Als iemand er beeldmateriaal bij nodig heeft dan hoor ik dat natuurlijk.
Ik had graag een eerlijk antwoord op wat ik kan verwachten, hoe vervelend het eventueel ook mag zijn.
Ik ben liever goed voorgelicht van te voren als dat ik straks voor verassingen sta.
Ik zou "last" hebben van oplossend tandvlees tussen mijn tanden.
Kan iemand mij vertellen waardoor dit komt en veel belangrijker nog; is er iets aan te doen en zo ja wat?
De ortho vertelde mij dat hij mij geen verdere info mocht geven maar dat ik een afspraak moest maken bij de tandarts.
Daar kan ik voorlopig nog niet terecht dus zou graag al iets eerder meer informatie willen hebben.
Even voor de duidelijkheid:
- De mondhygiëne is goed volgens de ortho
- Ontstekingen van het tandvlees alleen tussen de tanden
- Het tandvlees ziet er tussen de tanden uit als een boogje omhoog
ipv "een streepje" naar beneden
- Achter de achterste kies beneden, in het harde gedeelte van het
tandvlees, bovenop zit een gaatje waar etter uit komt ( onsmakelijk
maar tis nu eenmaal zo... )
- Er zou geen sprake zijn van een alergie volgens de ortho
- Ik voel me de hele dag door misselijk en heb lichte verhoging door de
ontstekingen, en heb de hele dag een smaak van oud bloed in mijn
mond.
- Voordat ik met de beugel begon was het tandvlees wel iets meer rood
gekleurd dan bij "normale" mensen maar ik kan me niet herinneren dat
ik ooit lichter tandvlees heb gehad.
De problemen begonnen o pde dag dat ik de beugel geplaatst kreeg,
ongeveer 3 mnd geleden.
Als iemand er beeldmateriaal bij nodig heeft dan hoor ik dat natuurlijk.
Ik had graag een eerlijk antwoord op wat ik kan verwachten, hoe vervelend het eventueel ook mag zijn.
Ik ben liever goed voorgelicht van te voren als dat ik straks voor verassingen sta.
Heb je nu vaste apparatuur of een losse beugel?
Mocht het dat zijn, wat betekent dat voor de levensduur van mijn tanden?
Mijn tanden op zich zijn niet pijnlijk ( buiten het feit dat de beugel vandaag opnieuw gespannen is ), het enige wat een beetje pijnlijk is, is het achterste stukje verhard tandvlees... op de plek waar normaal verstandskiezen door komen.
Voor de rest is het met poetsen af en toe gevoelig aan de binnenzijde, wederom alleen tussen de tanden.
Verder is er met mijn leken-oog nog niets te zien wat normaal niet boven het tandvlees hoort uit te steken zoals wortels of tandhalzen.
Wat me wel is opgevallen is dat er aan de randen van de kiezen gelige randjes zitten, maar dit dan weer juist aan de kant waar je tegenaan kijkt.
Ook zit er in verhouding met mijn andere tanden iets meer tandsteen op maar denk zeker niet dat dit overdreven veel is.
Hoe ontstaat het eigenlijk en wat is de behandeling?
Gaat het over, wordt het beter of zit je er je leven lang aan vast?
Zou namelijk balen zijn aangezien niemand het prettig vind om op 24 jarige leeftijd met een stukje plastic in de mond te lopen...
Denk dus dat het wel mee zal vallen.
Voor de volledigheid even een bezoekje aan je tandarts brengen.
Ik heb al die tijd heel noncharlant te horen gekregen dat t wel aan het poetsen zou liggen... maar nu komt ie daar ineens op terug.
( ik kon me al niet echt voorstellen dat het aan het poetsen zou liggen, het hele ritueel had ik hier al eens beschreven )
Maar in ieder geval woensdag een afspraak bij de MH, die had ik al uit mezelf gebeld omdat ik verwacht had dat de ortho weer zou zeggen dat t aan t poetsen zou liggen.
Hoop dat zij me dan meer duidelijkheid kan geven...