Ik heb op dit forum al heel wat vragen en opmerkingen over napijn gelezen. Zou het niet goed zijn als de tandarts na een diepe vulling (of na een andere behandeling die napijn kan veroorzaken) een foldertje over napijn zou meegeven? Daar zou info in kunnen staan over:
Nu sta je na de behandeling op straat, en na de eerste dagen napijn begin je je echt druk te maken, terwijl dat eigenlijk niet hoeft. Als je geen internet hebt, of als je dit forum niet toevallig vindt, weet je niet wat je overkomt! Napijn is echt heel erg.
Nu sta je na de behandeling op straat, en na de eerste dagen napijn begin je je echt druk te maken, terwijl dat eigenlijk niet hoeft. Als je geen internet hebt, of als je dit forum niet toevallig vindt, weet je niet wat je overkomt! Napijn is echt heel erg.
Gr. Maurice
Hartelijke groet,
Mignon
Schriftelijke informatie is ook geruststellender dan mondelinge, omdat je kunt gaan twijfelen of je alles wel goed gehoord en onthouden hebt. Bij een folder heb je dat probleem niet.
Mondelinge informatie volstaat bij doorsnee behandeling, echter ook die kan ernstige klachten veroorzaken. Terwijl het eruit halen van een vesrtandskies eenvoudigweg door het meteen voorschrijven van pijnstillers weer beperkte klachten hoeft te geven.
Kortom, het is lastig elke behandeling in een folder te plaatsen. Ondanks het feit dat ik foldermateriaal best nuttig kan vinden is het de taak van de zorgverlener zelf in te schatten hoe de klachten gaan lopen en daar in een kort uitlegje de patient over te informeren.
en beduusd de stoel uit? ook dat moet een hulpverlener toch wel zien te voorkomen.
Beste fietsenmaker,
Je leeft toch niet echt in SimCity? In tegenstelling tot jou heb ik geen onderzoek naar het wegwerpen van folders rond tandartspraktijken gedaan. Wel weet ik dat als een tandarts tegen een patiënt zegt dat hij de meegegeven informatie goed moet doorlezen, de patiënt dit waarschijnlijk wel zal doen. De tandarts heeft immers een andere verhouding tot zijn patiënten dan bijvoorbeeld de caissière bij de supermarkt tot de klant.
Dat patiënten niet luchtig uit een tandartsstoel stappen blijkt als je de houding proeft van de deelnemers aan dit forum. Probeer die houding maar eens te peilen. Dan zul je trouwens ook zien dat de tandarts wel aan het welbevinden van de patiënt kan bijdragen, maar deze niet geheel en al in de hand heeft. Er zullen dus altijd patiënten beduusd uit de stoel komen.
Napijn blijkt zo een vaak voorkomend verschijnsel dat zelfs tandheelkundigen goede en beschikbare informatie van belang vinden. Lees deze draad er nog maar eens op na.
Dus fijn voor je dat voor jou een folder niet hoeft. Maar ik had wat schriftelijke informatie zeer op prijs gesteld.
Zegt m.i genoeg dat een goede instantie als het Ivoren Kruis een folder over napijn niet in zijn assortiment heeft.
NB, ik heb genoeg mensen beduusd zien kijken als de stoel overeind kwam, echter dat is het moment dat je dus de informatie rustig en zonder omwegen moet geven. En even checkuh of ze het snappen. Dat is efficienter dan een flyer in je handen gedrukt krijgen en confuus blijven kijken tot je na een ritje lijn 7 het strand ziet opdoemen en niet wist dat je er bij Lange Poten al uit moest.
In het VU ziekenhuis kaakchirurgie, wordt op de poli de folder na afloop van de behandeling door-genomen met de patiënt. In ACTA-DH geven we alleen een folder mee na extracties, maar dat is meer zodat de patiënten zich aan de instructies houden en wat te doen bij nabloedingen.
Het advies is dus om folders mee te geven als je veel informatie hebt te geven aan de patiënt, zoals na extractie of CMD-klachten. Bij napijn valt dat wel mee...