terugtrekkend tandvlees + kroon

Author:
thailand
Posted:
ma, 06/04/2007 - 13:34
Bij een kies in mijn bovenkaak is 20 jaar geleden een kroon geplaatst. Bij deze kies met kroon heb ik sinds een jaar last van behoorlijk terugtrekkend tandvlees. Mijn tandarts kijkt er regelmatig naar maar constateerd alsnog geen grote problemen. Naast deze kies is op de naastliggende kies tevens een kroon geplaatst 2 jaar gelden met metalen pin in wortel kanaal.

Indien ik de probleemkies met terugtrekkend tandvlees verlies kan er dan nog een brug geplaatst worden ? Dit zou betekenen dat de kroon met pin in wortelkanaal op de naastliggende kies verwijderd dient te worden. Is het mogelijk om een kroon met metalen pin in wortelkanaal nog te verwijderen ?

Hartelijk dank voor uw reactie.
Thailand
Van Leeuwen

Maakt is zich maar geen zorgen. Vaak kan een kies met teruggetrokken tandvlees nog heel lang meegaan. Een kies waar een kroon op zit met een stift in het kanaal kan later ook nog wordenn veranderd in de pijler van een brug (afslijpen kroon en eventueel verwijderen stift).

Gr. Maurice
ma, 06/04/2007 - 16:50 Permalink
Mignon

Zorg dat je rondom de kies waar het tandvlees zich terugtrekt extra goed poetst. Als het tandvlees terugtrekt komt meestal het worteloppervlak bloot te liggen wat gevoeliger is voor gaatjes dan het tandglazuur. Het kan zijn dat de kroon wat bol is aan de randen waardoor zich hier makkelijk plaque ophoopt. De tandarts zal hier ongetwijfeld al goed naar hebben gekeken.
Veel succes ermee.

Gr, Mignon
di, 06/05/2007 - 08:03 Permalink
Van Leeuwen

Met extra goed poetsen wordt dus niet extra hard poetsen bedoeld. De tandhals waar overigens geen glzuur overheen zit is vaak van een wat zachter materiaal en kan door verkeerde poetsgewoonten makkelijk "ingepoetst" worden (ook wel poetsdefect genoemd). Dus wel goed poetsen maar blijf altij voorzichtig.

Gr. Maurice
di, 06/05/2007 - 20:27 Permalink
Mignon

Bedankt voor de aanvulling Maurice. We moeten in dit geval inderdaad niet te overenthousiast met de tandenborstel aan de slag gaan.

Gr, Mignon
wo, 06/06/2007 - 13:57 Permalink