Lysanxia en verdoving

Author:
lienj
Posted:
wo, 06/06/2007 - 09:02
Moet ik mijn tandarts vertellen dat ik Lysanxia neem alvorens ik een verdoving krijg? Is er een wisselwerking met de verdoving?
Spiegeltje

Uw tandarts moet op de hoogte zijn van uw gezondheidstoestand en medicijngebruik. Als het goed is hebt u ooit een vragenlijst ingevuld en besproken. Wijzigingen daarvan dient u uiteraard door te geven. Het antwoord is dus ja, u moet het doorgeven.

Of er wisselwerking is van Lynsanxia met verdovingsmiddelen weet ik niet.
wo, 06/06/2007 - 09:21 Permalink
IkkeLinnie

hoi Lienj
Heb even voor je in mijn studie boeken gesnuffelt,
het geen ik kan vinden valt dit geneesmiddel onder de Benzodiazepineprerataten.
Heeft dus een kalmerende, angstverlagende en spierverslappende werking.

Zou het dus ZEKER aan de tandarts melden!

ook omdat er bijwerkingen zijn bij deze medicijnen waar de tandarts waarschijnlijk graag van op de hoogte wil zijn.
Bv. duizelig- & suf-heid, en ook halucinaties komen naar mijn weten voor bij deze soort medicijnen.
Dit kan je waarschijnlijk zelf wel vinden op de gebruiksaanwijzing.

En ja, ik je zult waarschijnlijk toch moeten weten welke verdoving de tandarts gebruikt, wil je kunnen weten of er een wisselwerking is tussen die stof die word gebruikt om te verdoven en Lysanxia.

Dus echt even melden!
wo, 06/06/2007 - 09:43 Permalink
Irfan

Beste Lienj,

Sommige antidepressiva kunnen een interactie aangaan met de adrenaline die in de verdoving zit. De adrenaline is een stof dat zorgt voor vasoconstrictie (versmallen van de bloedvaten) waardoor de verdoving zit. Door een interactie kan de verdoving een aantal uur langer dan normaal zitten.

Benzodiapinen vallen daar volgens mij niet onder, wel kan anesthesie een licht versterkende (bij)werking geven van de benzodiapine, maar gezien de hoeveelheid van de verdoving zul je hier waarschijnlijk weinig van merken.

Maar inderdaad, zoals spiegeltje zei, altijd gebruik van geneesmiddelen en aandoeningen melden bij de tandarts. Deze laatste dient er ook naar te vragen.

@Linnie, in welk vak zit jij?

PS Lysanxia kon ik niet vinden in Farmacotherapeutisch kompas noch bij het CBG, recept uit Belgie?
wo, 06/06/2007 - 10:44 Permalink
lienj

Bedankt voor jullie antwoorden. Lysanxia is inderdaad Belgisch, hoofdbestanddeel is prazepam.
Ik zal het vermelden, hoewel ik dat niet graag doe, dan sta je al direct bekend bij die tandarts als een persoon met psychische problemen. Mij geeft het gevoel dat ze je daarna dan niet meer serieus nemen.
wo, 06/06/2007 - 11:25 Permalink
IkkeLinnie

Hoi Irfan!
Opleiding Verzorgende afgerond
+ 2 jaar verpleegkunde gedaan, maar niet afgemaakt.
Ben toen gaan werken, werk nu in de thuiszorg.
Ik heb de info mijn boeken van de studie verpleegkunde.
Omgaan met geneesmiddelen van M.T.A. Römgens, J.W.S. Merkus, H.P. Merkus. en Coëlho zakwoorden boek der geneeskunde 27ste druk 2003.
Bij de wisselwerking met andere medicijen staat niet veel, dus daarom heb ik daar ook geen antwoord opgegeven.
Alleen dat er dus wel aan de tandarts moet worden gemeld, dat het geneesmiddel is gebruikt.
Snappie?

Groetjes Linnie
wo, 06/06/2007 - 11:35 Permalink
IkkeLinnie

even aanvulling op mijn vorige berichtje

lysantia is trouwens idd merknaam uit belgie,en valt onder werkzame stof prazepam, die weer valt onder de benzodiazepinen.

Gr linnie!!
wo, 06/06/2007 - 11:44 Permalink
IkkeLinnie

Oeps Sorrie Lienj,
was zo druk aan het zoeken, dat ik nie had gezien dat jij ook al had verteld, wat ik aan het vertellen was!!
Sorry.
Hormonen misschien?? haha!!!
Groetjes Linnie!
wo, 06/06/2007 - 11:46 Permalink
Irfan

Nee je hebt gekke patienten en je hebt patienten met psychische problemen waar vaak een hele voorgeschiedenis aan vooraf is gegaan en dat zijn vaak heel vriendelijke patienten die tandartsen (en ik!) heel serieus nemen. Dus je hoeft niet bang te zijn gelijk in het "mental" hokje geplaatst te worden.

Behalve als je daar naar gedraagt natuurlijk :smt003 (grapje)

Linnie, leuk, was even nieuwsgierig! Bedankt voor het bevestigen van Lysanxia, kreeg idd alleen belgische sites na googlen.
wo, 06/06/2007 - 13:06 Permalink
hermina

Hoi lienj
Zou het idd wel de tandarts melden als je het geregeld gebruikt en maak je geen zorgen over het stempel psychische problemen, zoals Irfan al schrijft, er zijn heel veel mensen die dit soort medicijnen gebruiken hoor. Soms zelfs speciaal als ze angst voor de tandarts hebben! Wisselwerking met verdoving zou ik gewoon aan je eigen tandarts overlaten.

@ Irfan
Is dus een benzodiazepine en kun je qua werking wrs. vergelijken met diazepam(valium) of oxazepam(temesta) (las ook via google wat het is, ken het middel zelf niet). Maar is zeker geen antidepressivum hoor.

Met vriendelijke groet Hermina.
wo, 06/06/2007 - 13:13 Permalink
IkkeLinnie

Hej Irfan!
Beetje gezonde nieuwschierigheid kan geen kwaad, toch??
haha!!

Maar heb dus ook even gegoogled.
daar krijg ik dat medicijnen met als werkzame stof prazepam, in nederland verkrijgbaar zijn met de naam Reapam.
En idd, daar heb ik wel is vaker van gehoord, kom ik geregeld bij cliënten tegen op de medicijnlijst.

Kan er trouwens verder in mijn boeken nix over vinden maar misschien in het farmacotherapeutisch kompas waaar jij het over hebt wel??

Groetjes Linnie!
wo, 06/06/2007 - 13:26 Permalink
Irfan

@Hermina: De antidepressiva was meer om de connectie met de interactie met verdoving te maken. Benzodiazepines zijn idd geen anti-depressiva, maar anxiolytica.

@Linnie, in Nederland wordt prazepam inderdaad uitgebracht onder de merknaam Reapam. Ook jij hebt toegang tot het http://www.farmacotherapeutischkompas.nl

Groet Irfan
wo, 06/06/2007 - 16:12 Permalink
IkkeLinnie

Hej Irfan,
Ja, had ook al pm gekregen van hermina, over die site!!
ga m zeker nog is gebruiken.
toch bedankt voor de link.
Groetjes Linnie!
wo, 06/06/2007 - 16:49 Permalink
lienj

[quote="Irfan"]Nee je hebt gekke patienten en je hebt patienten met psychische problemen waar vaak een hele voorgeschiedenis aan vooraf is gegaan en dat zijn vaak heel vriendelijke patienten die tandartsen (en ik!) heel serieus nemen. Dus je hoeft niet bang te zijn gelijk in het "mental" hokje geplaatst te worden.

Bedankt voor de leuke reactie, Irfan! Dat doet deugd.
wo, 06/06/2007 - 18:56 Permalink