Ontbrekende kiezen

Author:
happyteeth
Posted:
do, 06/07/2007 - 20:54
Ik ben 33, en ik mis al ongeveer 20-25 jaar 4 kiezen in de onderkaak (2 links en 2 rechts). Toen ik klein was hadden we een tandarts die vond dat die allemaal getrokken moesten worden om 'plaats te maken', maar dit terzijde.
De kiezen erboven zijn een beetje uitgezakt maar niet dramatisch. Door de jaren heen heb ik van verschillende tandartsen hierover al uiteenlopende adviezen gekregen. Sommige zeggen dat ik die kiezen tegen mijn 40ste kwijt ga zijn, anderen zeggen dat het geen probleem is, dat die kiezen nu al zo lang zo staan en dat dat niet gaat veranderen.
Ik weet niet goed wie ik moet geloven want er valt natuurlijk goed aan te verdienen (brug of implantaten, etc.)
Implantaten zouden trouwens moeilijk worden omdat het bot en tandvlees in mijn onderkaak op die plaatsen extreem dun is geworden.
De tandarts sprak van een prothese maar daar voel ik me toch te jong voor! Ikzelf heb eigenlijk nergens last van, ik kan perfect eten etc.
Wat denken jullie?
Spiegeltje

Volgens mij is een uitgegroeide kies op zich geen reden voor extractie tenzij die klachten veroorzaakt. Bij mij is om die reden een dergelijke kies in de bovenkaak verwijderd. Kwam soms onverwacht - door zijn lengte - tegen een kies in de onderkaak tijdens het kauwen wat heel irritant was. En verder had die uitgegroeide kies (laatste voor verstandskies) toch geen functie meer omdat de kies er onder al jaren eerder was getrokken.
do, 06/07/2007 - 21:12 Permalink
de digitale tandarts

Indien u al zolang de tegenoverliggende kiezen in de onderkaak mist, is het onwaarschijnlijk dat de kiezen in de bovenkaak veel verder zullen zakken. Overigens kan de mate van uitzakken sterk per persoon verschillen, ik heb onderzoeken gezien dat in 30% van de gevallen er nauwelijks iets gebeurt en tevens zal het op oudere leeftijd ook minder snel optreden.

Kunt u nu slecht kauwen? Als dat niet zo is, dan is niets doen, mogelijk een oplossing die te verkiezen is boven het maken van een uitneembare prothese. Er bestaat een 'gezegde' in de prothetische tandheelkunde dat betand tegen onbetand vermeden moet worden als dat kan en dat geldt met name als er boven wel kiezen staan en onder niet.

De kiezen boven kunnen veel kracht op de prothese onder uitoefenen wat tot versnelde botafbraak kan leiden. In het geval dat u nu goed kunt functioneren, zou het maken van een prothese mogelijk weinig nut kunnen hebben.

Met vriendelijke groet.
do, 06/07/2007 - 22:18 Permalink
Mignon

De ervaring leert bovendien dat een partiele prothese in de onderkaak meestal niet trouw wordt gedragen omdat het functieherstel vaak niet opweegt tegen het ondervonden ongemak. Als je op dit moment goed kunt kauwen zou ik inderdaad niets laten doen. Veel oplossingen kunnen op latere leeftijd ook nog worden gekozen. Bij het opvullen van de tandenloze ruimtes mbv een voorziening (brug,implantaat,prothese) zullen afhankelijk van de ruimte, de kiezen boven ingeslepen moeten worden. Dit kan weer leiden tot gevoeligheid en andere problemen. Een terughoudende aanpak verdient mijns inziens dan ook de voorkeur.

Vr groeten, Mignon
zo, 06/10/2007 - 12:45 Permalink