Hallo allemaal. Morgen moet ik naar de tandarts om een aantal tanden en kiezen te laten trekken. Ik heb vreselijke angst voor de TA door een kaakoperatie van zo`n 30 jaar geleden. Het meest bang ben ik voor de verdovingsspuiten. Dat vond ik toen echt heel erg pijnlijk.
Nu zegt mijn TA ddat die verdoving tegenwoordig best meevalt. Wie kan me zijn eigen ervaring vertellen? Ik zit niet op spookverhalen te wachten, wel graag eerlijk zijn. Na al die jaren heb ik nu de stap gewaagd om te gaan, maar o,o,o wat ben ik bang
Nu zegt mijn TA ddat die verdoving tegenwoordig best meevalt. Wie kan me zijn eigen ervaring vertellen? Ik zit niet op spookverhalen te wachten, wel graag eerlijk zijn. Na al die jaren heb ik nu de stap gewaagd om te gaan, maar o,o,o wat ben ik bang
Valt best mee
Eerst werd alleen een röntgenfoto gemaakt en heeft de t.a. verteld wat hij zou gaan doen. Bij de tweede afspraak heeft de mondhygiëniste tandsteen verwijderd. Vervelend, maar niet echt erg. Eerlijk gezegd viel het me alleszins mee. Het duurde alleen wat lang (ongeveer 40 minuten). Ik heb lastige Latijnse woordjes liggen herhalen in mijn hoofd, en dat leidde een beetje af.
Bij de derde afspraak heeft de t.a. drie gaatjes gevuld. Daarvoor moest hij me verdoven. De prikjes zijn zo goed als niet te voelen. Druk eens heel voorzichtig met je nagel tegen je tandvlees: zo voelt het ongeveer. Het vullen zelf deed helemaal geen pijn. Goed, je voelt het boren, je voelt hoe de vulling er in wordt gezet. Maar pijn doet dat niet.
Bij de vierde afspraak heeft de t.a. een laatste vulling gezet. Deze keer zonder verdoving. Het gat was dieper dan de t.a. eerst dacht, maar toch was de pijn best te verdragen.
Na die vulling heb ik vier weken napijn gehad. Maar die was volledig te onderdrukken met pijnstillers.
Nu ben ik helemaal van mijn angst voor de tandarts af! Ik heb een afspraak voor over een half jaar en zie er helemaal niet meer tegenop. HOERA! :D
Kortom: maak je niet te druk. Het is echt niet nodig. Natuurlijk is een avondje met vrienden uitgaan leuker. Maar die angst is echt overdreven. Ik heb gemerkt dat de meeste stress wordt veroorzaakt door de angst voor de pijn, niet door de pijn zelf.
Nou ja, je zult het zelf wel merken. Laat me weten hoe het is gegaan. Sterkte, en probeer jezelf steeds af te vragen: is het nou werkelijk zo erg wat ik op dit moment voel, of ben ik eigenlijk meer in paniek? Probeer dus als een soort buitenstaander naar jezelf te kijken. Dat heeft mij in elk geval geholpen.
bedankt Sjoerd
Ikzelf ben wel 30 jaar niet geweest, na een zeer traumatische kaakoperatie. Ik hoop dat ook bij mij nu de angst voor de tandarts minder wordt na de behandeling van morgen.
Lief dat je de moeite hebt willen nemen om me een berichtje te sturen. Ik laat weten hoe het gegaan is.
Maar dat is inmiddels bijna 3 jaar geleden en alle behandelingen daarna zijn "gewoon" gedaan.
Ook een dubbele WortelkanaalBehandeling die "dus" verdoofd moest
worden. Ik heb van de verdoving echt amper wat gevoeld; het verhaal
met de nagel hierboven is wel een goede omschrijving.
Het enige "vervelende" dat ik heb ervaren is dat omdat de WKB
vooraan en boven was (elementen 11 en 12) op een gegeven
moment ook mijn neus verdoofd was en koud aanvoelde :-)
Van wat ik hier heb gelezen ligt het ook aan de techniek van de TA;
langzaam inspuiten geeft het minste pijn, want het is de druk van de
vloeistof die zeer doet, niet de prik van de naald.
En volgens mij kunnen ze tegenwoordig ook met een wattenstaafje
met "iets" (ik weet niet precies wat) je tandvlees voorverdoven...
Van de behandeling niks gevoeld en nu is het zo`n 6,5 uur later en het gaat nog steeds goed. Graag naar de tandarts zal ik nooit gaan, maar ik ben nu niet meer zo bang. Ik moet morgenvroeg alweer terug voor controle.
groetjes van een opgeluchtte Danger
Volhouden!
Ik heb ook kiezen laten trekken en ook bij mij waren de verdovingsprikjes niet echt te voelen. Het voelt alsof er een koud stukje metaal tegen je tandvlees aanzit. Ik vraag me overigens af of dit nu echt bij alle tandartsen in Nederland is.
Berichtje voor Sjoerd, bij je vierde afspraak heb je een laatste vulling gezet ZONDER verdoving. Nou ben ik redelijk angstig voor de tandarts en zou ik echt geen pijn willen voelen maar mag ik vragen waarom je geen verdoving had die dag? Was het om medische redenen? Mijn tandarts vroeg me ook regelmatig van of ik een verdoving wilde. Ik dacht dat hij een grapje maakte maar zoals ik nu zo lees begrijp ik nog niet helemaal waarom mensen geen verdoving willen. Ik heb al gelezen dat er mensen bewust voor kiezen bv omdat het "chemische zooi" is of omdat ze medisch gezien er niet tegen kunnen.
Ik kreeg de laatste keer geen verdoving omdat ik akelig reageer op injecties, of het nou in mijn mond, schouder, arm of been is. En het ging hier om maar één gaatje. Vandaar.