Fistel nog niet weg na trekken kies

Author:
mowit
Posted:
za, 06/02/2007 - 23:08
Beste mensen,

Heel graag zou ik willen vragen, of het normaal is dat als een kies is getrokken, er daarna weer een wit blaasje ontstaat.

Twee dagen geleden heb ik een kies die zeer behoorlijk chronisch ontstoken was, laten trekken. De ontsteking zat er al enkele jaren. Eerst heb ik een antibiotica-kuurtje gehad. Voor het eerst kwam er daarna een fistel. Donderdag is de kies getrokken en het gaat op zich hartstikke goed. Geen pijn, geen verdere problemen. Maar nu is het fisteltje weer gekomen, een wit blaasje. Ik vraag mij af of ik me hierover zorgen moet maken. Of is het misschien normaal, dat het ontstekingsvocht nog niet allemaal weg is en dat het op deze manier nog zijn uitweg zoekt.

Ik hoop dat iemand weet of dit een probleem is. Ik hoop van niet uiteraard. Heel veel dank bij voorbaat!

Groetjes mowi
Van Leeuwen

Het kan inderaad een deel van het genezingsproces zijn. In een week of 2 moet de fistel toch echt wel weg zijn anders is er toch nog sprake van een ontsteking welke nadere inspectie behoeft.

Gr. Maurice
zo, 06/03/2007 - 03:51 Permalink
mowit

Beste Maurice,

Heel veel dank voor je reactie. Het stelt mij voor zover zeker gerust. Je beschrijft een periode van 2 weken, bij mij is de kies ''pas'' 2 dagen geleden getrokken. Een aantal jaren heeft deze ontsteking nooit een uitweg weten te vinden, met vlagen wel een ''vervelend'' gevoel gegeven en dik worden, maar nooit kwam er iets naar buiten. Dat kwam pas na de anti-bioticakuur. Twee wortelkanaalbehandelingen hebben helaas niet het goede resultaat gegeven. Jammer vind ik het nog steeds, dat ik mijn eerste kies heb verloren, maar goed, een zo zieke kies erin houden kan ook niet gezond zijn. De wortelpunt in het ziekenhuis laten openmaken was helaas ook geen optie, aangezien het zo dicht op een zenuw zat, het ging hierbij om de kleine kies linksonder, direct na de hoektand. Mijn tandarts vond het risico op een eventuele verlamming daardoor veroorzaakt te groot en zo'n risico wilde ik ook niet lopen. Ik hoop dat de ontsteking nu echt weg is, beter gezegd weg gaat.

Nogmaals alle dank voor je antwoord!

Groetjes, Mowi
zo, 06/03/2007 - 04:37 Permalink
Mignon

De fistel moet inderdaad wel de kans krijgen om te genezen. 2 dagen is daar wat kort voor. Gewoon eventjes geduld hebben, zoals Maurice al zei. Laat je even weten hoe het is afgelopen Mowit?

Gr, Mignon
di, 06/05/2007 - 08:12 Permalink
mowit

Hallo Mignon en Maurice,

Dank jullie wel voor jullie reacties. Het is nu een paar daagjes verder weer, en het lijkt sinds vandaag beter te gaan. De 2 weken waar Maurice over schrijft, zijn nog lang niet voorbij, het is nu 5 dagen na het trekken van de kies, maar vandaag voor het eerst is er geen nieuw blaasje ontstaan. Wel nog een harde ''schijf'' op de plek waar de fistel naar buiten kwam, die nog niet erg prettig aanvoelt. Soms nog veel druk, alsof er iets naar buiten moet komen. Dit even als tussen-reactie. Ergens heb ik ook zo'n gevoel van een ontsteking die chronisch is geworden en er jaren heeft gezeten, kan die wel per direct weg zijn? Een mens wil het allemaal wel erg graag dat alles dezelfde dag nog liefst over is, maar of het reëel is, ik denk het niet en zoals ik jullie antwoorden lees, kan het ook eigenlijk niet. Natuurlijk schrijf ik nog een berichtje hoe het afloopt.

Groetjes, Mowi
wo, 06/06/2007 - 02:17 Permalink
Mignon

Pas als de oorzaak is weggenomen (de ontstoken kies) kan de omgeving rustig gaan herstellen. Als er al lange tijd sprake was van een ontsteking kan de genezing wel wat tijd kosten. Fijn te lezen dat het in ieder geval alweer wat beter lijkt te gaan. Nog even volhouden Mowit.

Gr, Mignon
wo, 06/06/2007 - 13:56 Permalink
mowit

Hallo,

Voor zover... Het antwoordje tot nu toe. De fistel is weg, althans niet meer teruggekomen tot heden. Wel is het tandvlees rondom de getrokken kies nog wat dikker dan normaal en heel soms nog een wat drukkend gevoel, alsof er iets uit moet. Dit is niet pijnlijk, enkel een vreemd gevoel. Dat is overigens ook het enige, voor de rest... gaat het prima.Ik denk dat dit ook allemaal onderdeel is van het genezingsproces? Heel hartelijk dank voor jullie reacties!
wo, 06/13/2007 - 03:41 Permalink
Mignon

Dat gaat inderdaad de goede kant op. Bedankt dat je nog even hebt laten weten hoe het nu met je gaat Mowit!

Gr, Mignon
wo, 06/13/2007 - 14:43 Permalink
mowit

Mignon, ik vond het harstikke fijn om jullie reacties te mogen lezen. Het had mij al een stuk gerustgesteld en nu helemaal! Zoveel ervaring heb ik niet met het trekken van kiezen, en ik hoop er ook nooit veel ervaring in te mogen krijgen. Het is toch het einde van iets. Ik had juist mijn voortanden boven helemaal op laten knappen (kronen, glazuurprobleem) en ben nog steeds superblij met het resultaat. En dan toch nog een kies moeten laten trekken, maar ook daar moet ik denk ik toch blij om zijn, dat de ontsteking eindelijk weg gaat. Echt, dit forum is perfect. Op zaterdagavond vond ik het helemaal niets dat ik toch weer een blaasje kreeg, de fistel dus... En dan zo snel jullie reacties te mogen lezen... Ik was er maar wat gelukkig mee! Dank jullie wel!
do, 06/14/2007 - 04:01 Permalink
Mignon

daar is dit forum ook voor bedoeld. Fijn te zien dat we er zoveel mensen mee kunnen gerust stellen.

Fijn weekend verder, gr Mignon
za, 06/16/2007 - 13:01 Permalink