kroon

Author:
corbosman
Posted:
di, 06/12/2007 - 17:32
Hoi allen, ik had vandaag de 1e behandeling voor een kroon en heb daar een vraagje over.

Ik maak me een beetje zorgen om de beetregistratie. Ik heb op deze kies eerder een soort noodcement gehad (hij was afgebroken), en nu een noodkroon van plastic. Beide zaken pastten niet, de 1e noodcement moest meerdere malen worden bijgeslepen in de dagen na het afbreken voor het comfortable was. De huidige noodkroon is overduidelijk te groot en zit niet echt lekker, maar vooralsnog is dit denk ik wel een week uit te houden. Hopelijk is dit geen copie van de echte kroon want zo ja dan is er iets goed mis.

Straks komt de echte kroon, en is ie ook te groot. Is daar dan nog iets aan te doen behalve alles opnieuw te doen? Is een kroon bij te slijpen om de vorm iets aan te passen zoals men ook met een tand doet? Ik krijg een metaal/porcelein mix kroon.

Groeten,

Cor
Irfan

Beste Cor,

Een noodkroon is een tijdelijk kroon die snel op een preparatie gemaakt moet worden, zodat de tanden niet gaat uitgroeien e.d., deze is dus niet op maat gemaakt, maar van de voren reeds geproduceerd. De tandarts cementeert deze aan de binnenkant en slijpt deze vervolgens zodat deze zo goed mogelijk past wanneer je de kiezen op elkaar zet.
De tandtechnicus krijgt een model van jouw gebit, de preparatie van de stomp en een beetregistratie. Met deze informatie kan de tandtechnicus een kroon produceren die precies op het stompje als in de mond als geheel. Dus met dicht bijten en kauwen.
Soms komt het voor dat de uiteindelijke kroon lichtelijk bijgeslepen moet worden en dan kan de tandarts dit uitvoeren. Maar meestal past deze precies, een noodkroon is immers heel wat anders dan de definitieve kroon.

Groet Irfan
wo, 06/13/2007 - 05:50 Permalink
robinson

Situatie-afdruk voor de behandeling--->
kroonpreparatie---->
afdruk vullen met noodkronenkunsthars--->
uitharden, afwerken en plaatsen.

Je krijgt zo precies dezelfde situatie weer terug.
Wel goed afdrukmateriaal nemen,dus liefst geen alginaat.

Bij esthetische behandelingen in m.n bovenfronten wordt er door de tandtechnicus een set-upgemaakt die met de patient besprken wordt,is dit naar tevredenheid laat ik een dieptrekplaatje maken, die op dezelfde hierboven beschreven methode gebruikt kan worden.
Snelle,betrouwbare en esthetisch fraaie oplossing.
wo, 06/13/2007 - 08:54 Permalink
Spiegeltje

Situatie-afdruk voor de behandeling--->
kroonpreparatie---->
afdruk vullen met noodkronenkunsthars--->
uitharden, afwerken en plaatsen.

Je krijgt zo precies dezelfde situatie weer terug.
Wel goed afdrukmateriaal nemen,dus liefst geen alginaat.

Er zijn geloof ik noodkronen 'uit de fabriek' en door de tandarts gegoten noodkronen op basis van een afdruk. Dat laatste is bij mij ook gebeurd. Er was een kies met een stuk af waar steeds etensresten tussen gingen zitten. De tandarts heeft nog wat in de mal zitten slijpen zodat dit probleem zelfs al met de noodkroon werd opgelost. Ik moet zeggen dat die noodkronen er qua kleur ook goed uitzagen. Alleen de glans was anders zodat je, van dichtbij en goed kijkend, toch zag dat het noodkronen waren
wo, 06/13/2007 - 11:00 Permalink
robinson

Bij de "afdruk-methode" heb je tevens een controlemiddel om te checken of je genoeg hebt afgeslepen en/of er ondersnijdingen aanwezig zijn.
wo, 06/13/2007 - 11:42 Permalink
Irfan

Ik moet zeggen dat die noodkronen er qua kleur ook goed uitzagen. Alleen de glans was anders zodat je, van dichtbij en goed kijkend, toch zag dat het noodkronen waren

KB-docent:"Zorg dat de occlusiepunten en randaansluiting van een noodkroon goed zit. Maak de noodkroon verder niet te mooi, anders zie je je patient niet meer terug..." :smt003
wo, 06/13/2007 - 12:43 Permalink