Ik denk erover om voor mijn boventanden een beugel te nemen. Nu ben ik een fervent flosser, wat natuurlijk niet meer kan als ik een beugel heb. Sterker nog, als ik na de beugel een draadje achter mijn tanden krijg om de boel op z'n plaats te houden, kan ik NOOIT meer flossen. Dat is toch eigenlijk niet goed? Flossen is toch nodig om de boel echt goed schoon te houden? Hoe kom je anders in de kleinste hoekjes? Ik weet wel dat er ook van die ragertjes bestaan, maar volgens mij kan dat niet bij mij, omdat mijn tanden heel dicht op elkaar staan.
Hecht ik teveel waarde aan het flossen, of maak ik me druk om niets? Ik spoel ook elke avond met mondwater, heeft dit een even goed effect als flossen?
Wie stelt mij gerust?
Hecht ik teveel waarde aan het flossen, of maak ik me druk om niets? Ik spoel ook elke avond met mondwater, heeft dit een even goed effect als flossen?
Wie stelt mij gerust?
Maar nu ik een paar dagen verder ben heb ik gewoon wat dingetjes geprobeerd en ik flos iedere dag. Ik steek gewoon de flosdraad achter de beugeldraad langs en dan kun je (wel voorzichtig) gewoon goed flossen. In het begin is het even prutsen maar ik word steeds handiger.
De eerste dagen is het trouwens lastiger omdat je tanden dan heel erg gevoelig zijn, maar naarmate dat een beetje verdwijnt gaat het prima.
En na mijn behandeling krijg ik een uitneembare nachtbeugel om de boel onder controle te houden, en geen draad achter mijn tanden. Ook iets voor jou om te overleggen emt de ortho wellicht??
Succes ermee
Trouwens, ik zag dat jij in Vlaardingen woont. Ben je toevallig onder behandeling bij orthodontist van Zanden?
Groeten, Romy
Sommige soorten floss hebben een verhard uiteinde zodat je het onder en tussen dingen door kunt steken. Superfloss heet dat geloof ik maar misschien zijn er meer namen.
Weinig ruimte tussen de tanden/kiezen is een veelgenoemd probleem bij "interdentaal reinigen". Dat is helemaal niet vreemd omdat
-die ruimte kan veranderen, b.v. ontstekingen kunnen daar grote effecten op hebben. Ragers, stokers of floss die op ëën moment niet werken kunnen daardoor later wél werken.
-veel mensen zich niet realiseren dat ragers en stokers in allerlei diktes verkrijgbaar zijn. Parodontax heeft superdunne stokers (microsticks) maar ook bv Jordan heeft stokers in verschillende maten (blauw, groen, witte doosjes in afnemende diktes).
Tja, wat is nou het beste kun je je afvragen. Bij interdentaal reinigen kiezen mensen vaak één oplossing. Er is echter weinig op tegen een paar dingen naast elkaar te gebruiken, zeker niet bij het uitproberen of tijdens een parobehandeling.
Na ragertje en dunne 'houtjes' maar floss het mooi af.